25. Česká námořní rallye, která se jela od 10. do 15. října v Chorvatsku, skončila. Mistrem republiky ve třídě First 35 se stal tým RODOP vedený Martinem Kulíkem. Ve třídě Elan E4 si odveze pohár pro vítěze tým ROLLING BOTTLES vedený Filipem Šejbou. Na startu se sešlo 31 posádek, které závodily ve dvou kategoriích – na dvaceti Firstech 35 a jedenácti Elanech E4. Losování lodí proběhlo v sobotu 9. 10. ve 12 hodin v restauraci v marině Hramina, která byla výchozím místem závodu. Během týdne flotila navštívila také Tribunj a Biograd.
Letošní rallye se musela poprat s počasím, které závod nepamatuje. Od prvního do posledního dne foukala silná bóra, která často atakovala hranici 40 uzlů (20 m/s). To byly podmínky, ve kterých často nebylo možné závodit. Nejde jen o dovednosti závodníků, které jsou na vysoké úrovni, ale také o materiál, ten nemusí podobné podmínky vydržet. To byl důvod, proč se podařilo odjet jen 5 rozjížděk a poslední dva dny ani jednu.
Souboj s počasím vyvrcholil v nedokončené šesté rozjížďce, kdy bóra během několika vteřin zesílila až na 40 uzlů. V té chvíli již přestalo jít o závod a bylo třeba bojovat o zdraví materiálu a posádek (s různou úspěšností). Proto organizátoři rozjížďku zrušili. Velmi silný vítr v dalších dnech už pokračování neumožnil.
First 35
Oproti některým jiným ročníkům, ve kterých vítězné týmy jasně dominovaly, se tentokrát pořadí na čele rozjížděk často měnilo. Někteří favorité řešili vážné technické problémy, jiným se nedařilo, nebo dařit přestalo. Konzistentní výsledky tak zajížděl v kategorii First 35 jen tým RODOP vedený Martinem Kulíkem, který po zásluze zvítězil. Bylo to už jeho deváté vítězstvé v této regatě. Druhé místo vybojoval SEA U SAILING vedený Janem Hirnšalem, který zaostal za vítězným RODOPEM o 4 body. Třetí příčka se stala kořistí FOFR TEAMU vedeného Martinem Drábkem, který si v rozjížďkách připsal dvě umístění na stupních vítězů.
Lukáš Neumann, kormidelník vítězného týmu RODOP, zhodnotil letošní ročník: „Bohužel letos bylo větru příliš. Bóra je vítr, v němž se závodí velice špatně, je poryvovatá, padá shora a je nepředvídatelná. Je škoda, že bóra foukala po celou dobu závodu a že se tak podařilo odjet za 6 dnů pouze 5 rozjížděk. V minulých ročnících jsme často bojovali s tím, že byl vítr moc slabý. V rozjížďce, kterou jsme vyhráli, jsme dojeli na první bójku vpředu, ale ne ve vedoucí pozici. Díky dobré práci se spinakrem v silném větru, jsme se dostali na čelo. A myslím, že rozhodlo hlavně rychlé stažení spinakru na závětrné bójce. Lodě za námi s tím měly velké problémy. Jsme sehraná posádka více méně ve stejném složení jezdíme přes dvacet let a o myslím rozhodlo. Vyhráli jsme, protože naši soupeři dělali víc chyb, a samozřejmě k tomu vždycky patří trochu štěstí.“
Výsledky závodu musely být zklamáním pro favorizované týmy HYVECO a MORGAN. Brněnskému týmu HYVECO praskl ve třetí rozjížďce stěh a oprava trvala další 3 rozjížďky. Tým MORGAN měl jako obvykle slabší start závodu. K tomu se přidala jedna diskvalifikace, a to nakonec stačilo jen na 7. místo.
Elan E4
Ve třídě Elan E4 se nakonec celá první čtveřice vešla do rozmezí pouhých 2 bodů. Začátek závodu se vydařil týmu SLIM SAILING Standy Jelínka. Ve druhé polovině regaty ale začal ztrácet, a nakonec z toho bylo třetí místo, i když jen bod za vítězem. Pro druhé místo si dojel A.R.T. 247 Aleše Řihoška. Tým si vedl skvěle po celou dobu závodu, na svém kontě měl dvě druhá místa a dvě třetí a získal stejně bodů, jako vítěz závodu. Vítězem se stal tým ROLLING BOTTLES Filipa Šejby, který skončil s 10 body na kontě. Kromě dvou čtyřek a jedné diskvalifikace si připsal i dvě první místa.
Průběh závodu
V neděli se podařilo v náročných podmínkách odjet dvě rozjížďky. Rychlost větru se pohybovala mezi 20 a 30 uzly (10–15 m/s) a byla strašná zima. Navzdory tomu, že již je polovina října, byla to nezvyklá zima. V Zadaru 11 °C, v Šibeniku jen 9 °C. Rozjížďky se odehrály u Murteru, tedy někde na půli cesty. Během rozjížděk se k silnému větru přidal i déšť.
V první rozjížďce v mistrovské kategorii First 35 si s náročnými podmínkami nejlépe poradil tým ARIES, složený ze závodníků třídy Fireball, na dalších místech se seřadili favorité SEA U Sailing Johana Hirnšala, RODOP Martina Kulíka a obhájce titulu MORGAN Petra Fialy.
První rozjížďka třídy Elan dopadla nejlépe pro SLIM SAILING. Druhé místo vybojovaly v silném větru TWINKY HOLKY a třetí skončil A.R.T.247.
Vítr ve druhé rozjížďce zesílil a podmínky ve Firstech nejvíce svědčily brněnskému týmu HYVECO, druhý protnul cílovou čáru RODOP a třetí FOFR TEAM. Mezi Elany byl nejrychlejší YC Rolling Bottles, druhé místo obsadil Martiny – SUNCAD a třetí skončil SLIM SAILING.
V pondělí se nepodařilo odjet ani jednu rozjížďku. Vítr byl příliš silný. Studená bóra bičovala olověnou hladinu Jadranu. Nárazový vítr se pohyboval mezi 20 a 35 uzly, a to bylo na bezpečné odjetí rozjížďky příliš. Na vodě se čekalo až do 16.30, kdy dali rozhodčí signál k ústupu do mariny. Na výsledcích se tedy nic nezměnilo.
Ve úterý se odjely další dvě rozjížďky. První byla navigační, která startovala před Vodicí a vedla kolem ostrůvků jižně od Zlarinu k severozápadu kolem Kaprije k Čavlinu a do cíle nedaleko Tribunje. Druhou rozjížďkou byl klasický karusel. V první rozjížďce si od startu skvěle vedl tým SEA U SAILING vedený Janem Hirnšalem. Po těsném souboji točil na prvním místě návětrnou bóji a svůj náskok do cíle již jen zvětšoval. O další místa se sváděl dramatický souboj až do cíle. Druhé místo nakonec uhájil tým MORGAN s Petrem Fialou za kormidlem. Třetí místo vybojoval klub NEWTON vedeným Petrem Krausem. Čtyřka zbyla na RODOP, který po prvním dnu vedl.
První start čtvrté rozjížďky se nepovedl a bylo nutné ho zopakovat. Vítězství bral po méně povedené navigačce RODOP pod vedením Martina Kulíka. Druhou dvojku tohoto dne si v karuselu připsal MORGAN a třetí byl stejně jako v první rozjížďce dne NEWTON. V rozjížďce se nedařilo SEA U SAILING, který byl po první stoupačce pátý od konce. Sice se později zlepšoval, ale 10. místo je pro jednoho z favoritů zklamáním.
Ve třídě Elan E4 neměl dobrý den po prvním dnu vedoucí SLIM SAILING. Jeho výsledky tentokrát byly za očekáváním. V navigačce zabojovaly TWINKY HOLKY Renaty Marečkové a protnuly cílovou čáru na prvním místě ve své kategorii. Druhé místo tentokrát patřilo A.R.T. 247 Aleše Řihoška. Třetí projel cílem Petr Kokeš a jeho tým MARTINY – SUNCAD. V karuselu některé týmy bojovaly na zaďáku se silným větrem. Pořadí se v jednotlivých kolech hodně měnilo. Vítězství nakonec vybojoval tým YC CERE Jiřího Horáčka. Druhý projel cílem dnes skvělý A.R. T. 247. Třetí místo ukořistily výborné TWINKY HOLKY.
Ve středu odstartovaly na České námořní rallye dvě naprosto odlišné rozjížďky. Nejprve karusel. Foukala bóra, ale dosahovala přijatelných jachtařských hodnot. Pak následovala navigačka, která se v jednu chvíli proměnila v divoký souboj o zdraví plachet. Některé posádky boj s větrem nevyhrály. Při karuselu se pořadí jachet často měnilo. Některým favoritům nevyšla první stoupačka podle přání a musely dohánět ztrátu. Na čele se usadily ve třídě First 35 týmy FOFR a AUTOLAKY HRUBÝ. Celkově vedoucí RODOP točil návětrnou bóji až hluboko v hlavní skupině lodí, a ještě hůře na tom byl druhý SEA U SAILING. První zaďák byl avízem budoucího dění. Některé týmy sváděly se spinakery souboj, ve kterém tahaly za kratší konec. Jeden spinaker skončil namotaný na předním stěhu a situaci se podařilo vyřešit na poslední chvíli před závětrnou bójí. Jiní po nerovném souboji raději plachtu stáhly. Do čela se dostal dnes fantasticky jedoucí tým AUTOLAKY HRUBÝ, který se předvedl ve skvělé formě. Vedení si v náročných podmínkách udržel až do konce a připsal si na své konto první vítězství. Druhý projel cílem tým FOFR a na třetí místo se probojoval po výborné stíhací jízdě RODOP.
Následovala navigačka. První stoupačka byla shodná s karuselem a pak přišel 4 míle dlouhý bočák k útesu Kukuljar. Svoji skvělou formu dokazoval tým AUTOLAKY HRUBÝ, který byl první na návětrné bóji a vedoucí pozici držel i nadále. Bočák proběhl pro čelo závodu bez významných událostí. Dostih, ve kterém koně běží jen na rychlost. Za Kukuljarem vedoucí jachty vytáhly spinakery a pokračovaly k Čavlinu. V té chvíli zaútočila bóra. První náraz větru na hranici 30 uzlů, další následovaly. Hladina se zpěnila do bíla a začaly se dít věci. Na jachtě číslo 13 uletěl spinaker a jachta divoce tančila s neovladatelnou plachtou na stěžni. Plachta dlouho nevydržela nápory větru a její integrita se začala trhat na cáry. V marině Biograd již vlál na stěžni jen zbytek plachty velikosti svátečního ubrusu.
Podobný osud během chvíle potkal více plachet a nejednalo se jen o spinakery. Podle zpráv z lodí plujících dále na moři dosahovaly některé poryvy rychlosti ke 40 uzlům. Nástup větru byl tak rychlý, že navzdory předčasnému ukončení rozjížďky se nepodařilo škodám na materiálu předejít. Pocuchaná flotila se pak přesunula na motor do Biogradu.
V kategorii Elan E4 si druhé vítězství připsal YC ROLLING BOTTLES. Druhý skončil SLIM SAILING, kterému se včerejší rozjížďky příliš nevyvedly. Třetí místo vybojoval po včerejšku druhý v celkovém pořadí A.R.T. 247 Aleše Řihoška.
Poslední dva dny závodu se i přes velkou snahu rozhodčích už žádná další rozjížďka kvůli příliš sinému větru nemohla uskutečnit.
Mistrovství ČR – pořadí na prvních třech místech v kategorii First 35
- CZE 5 RODOP Martin Kulík, Martin Buček, Martin Miler, Martin Švihlík, Lukáš Neumann, Tomáš Musil, Pavel Klement (YC RODOP) 9 bodů
- CZE 6 SEA U SAILING Jan Hirnšal, Tomáš Zima, Jan Dvořák, Miroslav Myrončuk, Filip Voskovec, Miloslav Huvar, Jan Bouma, Ondřej Hlaváč (JK Česká Lípa) 13 bodů
- CZE 20 FOFR Team Martin Drábek, Michal Steiner, Jiří Steiner, Jan Havel, Jiří Lukeš, Petr Bezdíček, Jan Tomek (YC Vysoké Mýto) 17 bodů
Více zde.
Pořadí na prvních třech místech v kategorii Elan E4
- CZE 29 YC Rolling Bottles Filip Šejba, Vlastimil Lasztowka, Ivan Běhunčík, Boris Ryšavý, Marek Krystek, Vašek Buchta, Jan Šáňa (Bochoř) 10 bodů
- CZE 24 A.R.T.247 Aleš Řihošek, Ivo Holý, Markéta Schwarzová, Petr Zákoucký, Radim Tomášek, Tomáš Syrový, Roman Jaroš, Martin Jarombek YC CERE 10 bodů
- CZE 30 SLIM SAILING Stanislav Jelínek, Ondřej Vachel, Petr Krauz, Vojtěch Borovka, Ladislav Kocour, Martin Kopecký, Milan Krejsa YC CERE 11 bodů
Více zde.
Více informací, časový plán závodu, seznam posádek najdete na www.ceskanamornirallye.cz.
Text Daniel Vodička, foto Pavel Nesvadba