Tým TOYOTA GAZOO Racing zahajuje novou éru vytrvalostních soutěží a odhaluje svůj zbrusu nový vůz GR010 HYBRID Le Mans Hypercar, jenž bude nasazen do světového šampionátu vytrvalostních soutěží (WEC) 2021.
Úřadující mistři světa a trojnásobní vítězové závodu Le Mans budou obhajovat titul v souboji s novými konkurenty z řad továrních výrobců, proti nimž nasadí závodní provedení budoucího silničního hypercaru s využitím technologie pohonu vyvinuté pro model TS050 HYBRID, na kterou speciálně odkazuje nové označení ‚Racing Hybrid‘.
GR010 HYBRID je prototyp závodního vozu, vyvinutý během posledních 18 měsíců ve spolupráci konstruktérů z německého Kolína nad Rýnem a specialistů na elektrické hybridní pohony v japonském centru Higashi-Fuji.
GR010 HYBRID používá výkonnou závodní variantu hybridního pohonu všech kol s dvojitě přeplňovaným motorem 3,5 litru V6 o výkonu 680 koní, roztáčejícím zadní kola, v kombinaci s jednotkou motorgenerátoru o výkonu 272 koní firem AISIN AW a DENSO, sloužící k pohonu předních kol. Celkový výkon je limitován hranicí 500 kW (680 koní), což znamená, že propracovaná elektronika GR010 HYBRID omezuje výkon motoru podle aktuální výše hybridní posily.
Nový markantní vzhled závodního prototypu odráží podobu předobrazu, kterým je hypercar ‚GR Super Sport‘, jenž se veřejnosti poprvé ukázal v rámci ukázkové jízdy a slavnostního návratu trofeje při závodu 24 hodin Le Mans 2020. Vývoj tohoto modelu zatím nebyl dokončen. Nové válečné zbarvení týmu TOYOTA GAZOO Racing na znamení nové éry zahrnuje speciální ztvárnění písmen ‚GR‘ s poukazem na pevnou vazbu mezi závodními automobily Toyota a silničními vozy této značky.
TOYOTA GAZOO Racing vstupuje do své deváté sezóny WEC se stejnou jezdeckou sestavou, která týmu během tažení 2019-2020 přinesla slávu vítězů závodu Le Mans i titul mistra světa. Nově korunovaní světoví šampioni Mike Conway, Kamui Kobajaši a José María López se budou střídat za volantem vozu GR010 HYBRID č. 7, zatímco posádku ve složení Sébastien Buemi, Kazuki Nakadžima a Brendon Hartley uvidíme za volantem vozu č. 8. V roli náhradního a testovacího jezdce bude i nadále působit Nyck de Vries.
Posádky již zahájily intenzivní program vývoje modelu GR010 HYBRID. V současnosti mají za sebou dvě třídenní zkoušky, během nichž se tým adaptuje na nové regule přinášející zásadní změnu co do výkonu i celkového pojetí závodění.
Nové předpisy ve snaze o snížení nákladů přinesly nárůst hmotnosti modelu GR010 HYBRID o 162 kg a snížení výkonu o 32 % v porovnání s předchůdcem TS050 HYBRID. Očekává se, že čas na kolo v závodu Le Mans naroste přibližně o 10 s. Vůz je zároveň celkově větší – o 250 mm delší, 100 mm širší a 100 mm vyšší.
Vůbec poprvé od zahájení účasti v projektu WEC bude TOYOTA GAZOO Racing závodit bez zadní jednotky motorgenerátoru (MGU), jelikož předpisy nařizují jediný motorgenerátor na přední nápravě. To znamená, že GR010 HYBRID nově vyžaduje startér a nově jsou zapotřebí i čistě hydraulické zadní brzdy.
GR010 HYBRID se chlubí nejmodernější aerodynamikou, která prodělala optimalizaci účinnosti s využitím nejvýkonnějšího softwaru pro výpočetní dynamiku kapalin, jakožto i testování v aerodynamickém tunelu. Nové technické předpisy povolují pouze jeden homologovaný body kit s jediným nastavitelným aerodynamickým prvkem. Model GR010 HYBRID bude proto soutěžit ve stejné specifikaci na okruzích vyžadujících nízký i vysoký přítlak; jedinou možností bude měnit aerodynamické vlastnosti odlišným nastavením zadního křídla.
V nejvyšší kategorii WEC a v rámci závodu Le Mans se vůbec poprvé zavádí tzv. „srovnávání výkonu“, kdy pořadatelé budou závod od závodu upravovat výkon všech vozů s příslušnými dopady na využívání energie a hmotnost; cílem opatření je dosáhnout identických výkonových vlastností všech vozů kategorie Le Mans Hypercar. Měly by tak být zajištěny konkurenceschopné podmínky pro souboj týmu TOYOTA GAZOO Racing se soupeři v kategorii hypercarů, kterými jsou Scuderia Cameron Glickenhaus a ByKolles Racing, jakožto i týmem Alpine s vozem LMP1, který bude další výzvou.
Souboje budeme sledovat v šesti závodech na třech kontinentech, počínaje podnikem 1000 mil Sebringu dne 19. března, po němž má následovat 6 hodin ve Spa-Francorchamps (1. května) a zlatý hřeb sezóny, kterým bude závod 24 hodin Le Mans ve dnech 12.-13. června 2021. Na 18. června 2021 je naplánován závod v Monze, první vytrvalostní podnik světového šampionátu na tomto okruhu od roku 1992, načež se týmy vydají na okruh Fuji Speedway (26. září) a do Bahrajnu (20. listopadu) – ve všech případech se jedná o šestihodinové podniky.
Hisatake Murata, prezident týmu: „Jsme svědky úžasné etapy vytrvalostních soutěží s novou kategorií Le Mans Hypercar, což platí i pro tým TOYOTA GAZOO Racing s nově uváděným modelem GR010 HYBRID. Tento vůz představuje naši novou generaci závodního hybridu. Od roku 2012 jsme během celé éry LMP1 neúnavně pracovali na vylepšování a posilování naší hybridní technologie pro závodní účely. Nastolili jsme nový standard s vozem TS050 HYBRID a naše první kolo vývoje závodního hybridního pohonu bylo završeno; tato technologie již brzy bude k dispozici našim budoucím zákazníkům. Nyní začíná druhá fáze. Prostřednictvím účasti v soutěžích WEC budeme kultivovat náš závodní hybridní pohon pro GR010 HYBRID, rozšiřovat naše poznatky o technologii hypercarů a nadále rozvíjet naše vlastní pracovníky. To vše činíme s jedním zřejmým cílem: do budoucna nabízet našim zákazníkům ještě zajímavější sportovní vozy. GR010 HYBRID je jakýmsi předobrazem našich homologovaných silničních vozů. Poznatky ze závodních okruhů WEC se tak přímo promítnou do výhod pro naše zákazníky. Z těchto důvodů nás nesmírně těší, že v nejvyšší kategorii WEC uvítáme nové soupeře; napínavé souboje na trati nás budou motivovat k neustálému vylepšování a společnému posouvání hranic k lepšímu.“
Rob Leupen, ředitel týmu: „Vývoj a výroba tohoto vozu navzdory bezprecedentní celosvětové situaci je výsledkem ohromného úsilí našich týmů z centra Higashi-Fuji a Kolína nad Rýnem, jakožto i našich dodavatelů a partnerů, a tak se již všichni těšíme, až budeme moci tento vůz představit celému světu. Kategorie hypercarů Le Mans představuje novou epochu s odlišnou filozofií i novými soupeři; na tuto výzvu se již těšíme. Tzv. srovnávání výkonu jsme nikdy předtím v soutěžích WEC neměli, nicméně z jiných projektů již víme, že to přinese větší důraz na rychlé jezdce, dokonalou koordinaci činností a optimální strategii. Během devíti let ve WEC jsme toho hodně dosáhli, ale samolibost je nám cizí. Klademe si za úkol neustále vylepšovat technologie i procesy, abychom dosahovali lepších a lepších výsledků. Takže jsme pilně pracovali a budeme v tom pokračovat i v rámci zbývajícího testování před dlouho očekávanou závodní premiérou našeho vozu GR010 HYBRID na Sebringu. Těšíme se, až náš nový vůz konečně ukážeme fanouškům a vstoupíme do této nové vzrušující éry.“
Pascal Vasselon, technický ředitel: „Nové regule WEC byly navrženy tak, aby bylo možné prezentovat technologie uplatnitelné v silničních vozech a současně zprostředkovat zajímavou podívanou na té nejvyšší úrovni. Těšíme se, až uvítáme nové soupeře a staneme se součástí zajímavé budoucnosti vytrvalostních soutěží s naším vozem GR010 HYBRID. Vzhledem k novým regulím pro hypercary Le Mans je GR010 HYBRID zcela novým vozem, navrženým na základě odlišné filozofie. Klíčovým rozdílem je architektura hybridního pohonu; na přední nápravě bude jediný systém rekuperace kinetické energie a elektronicky řízených brzd. To znamená, že jsme v rámci WEC museli vůbec poprvé namontovat startér a čistě hydraulické zadní brzdy. V souladu s regulemi bude náš vůz používat pouze jeden body kit pro všechny okruhy, takže musíme u tohoto vozu pracovat se širším rozpětím provozních parametrů. To bylo jen pár příkladů; v rámci vývoje bylo nutné řešit mnoho dalších rozdílů a úkolů, takže to celé představuje zajímavý konstrukční projekt. Nyní se již těšíme na další pokračování programu testování a na to, až konečně uvidíme nový hotový vůz; myslím, že bude stát za to čekání.“
John Litjens, vedoucí projektu šasi: „Největší rozdíl mezi vozem GR010 HYBRID a jeho předchůdcem spočívá v aerodynamice. V minulosti určovaly předpisy hranice možného v mnoha různých oblastech, ale podle regulí kategorie hypercarů Le Mans musejí všechny vozy splňovat konkrétní parametrická okénka ve smyslu přítlaku a aerodynamického odporu, nicméně je zde větší svoboda co do tvarů karoserie nebo koncepce. Výsledky této svobody ostatně jasně vidíte na voze GR010 HYBRID. Podobné principy platí i v případě hnacího ústrojí, kde je dána výkonová křivka, ale je zde hodně svobody ve smyslu uspořádání. Největší výzvou zde pro nás bylo přejít na samotný přední motorgenerátor po pěti letech s hybridní posilou na obou nápravách. Kvůli aktualizovaným bezpečnostním standardům byla u tohoto vozu náročnější zástavba hybridního systému. Kromě toho spalovací motor je v případě Toyoty GR010 HYBRID výkonnější, než tomu bylo u vozu TS050 HYBRID. Takže je to hodně odlišný vůz, ať již jde o jeho vzhled nebo zvuk.“
Mike Conway (GR010 HYBRID, vůz č. 7): „Všichni se již nemůžeme dočkat, až poprvé spatříme GR010 HYBRID v závodním nasazení. Je to vždy úžasné, když získáváte první zkušenosti se závodním vozem a musíte si zvykat na všechny ty drobné rozdíly. Překvapily mne dobré pocity z tohoto vozu již po několika dnech testování; již se v něm cítím jako doma. Je úžasné podílet se na vývoji závodních vozů s přímým dopadem na budoucí silniční vozy. To určitě motivuje všechny členy týmu, kteří se již těší, až tuto sezónu představí vůz fanouškům. Vstupovat do nové sezóny v roli mistrů světa je ohromné; na celou jezdeckou sestavu sedmičky to působí jako vzpruha. Ale jednou věcí je titul vyhrát a druhou pak si jej udržet. Cílem je opět vyhrát šampionát a také získat velké vítězství v závodu Le Mans.“
Kamui Kobajaši (GR010 HYBRID, vůz č. 7): „Jde o nový náročný projekt. Účastníme se téhož šampionátu, ale s odlišným typem vozu a proti novým soupeřům; stát na počátku podobného příběhu je vždy radost. Celá koncepce hypercarů se mi líbí, což platí i pro GR010 HYBRID; je skvělé být součástí projektu, který výkony Le Mans přetaví do silničních vozů. Cíle a požadavky se nemění. Závodíme proto, abychom zvítězili, a jako jezdci tak musíme být rychlí a důslední, což platí dvojnásob s ohledem na princip srovnávání výkonu; nesmíme dělat chyby. Pro mně osobně je hlavním letošním cílem vyhrát Le Mans, když jsme si v několika posledních letech vybrali tolik smůly. Všichni mechanici i technici týmu sedmičky si vítězství na Le Mans zaslouží.“
José María López (GR010 HYBRID, vůz č. 7): „S vozy tohoto typu jezdím nesmírně rád; GR010 HYBRID je naším novým kamarádem a jeho první testy jsme si všichni opravdu užili. Jsem si jist, že tyto nové hypercary Le Mans udělají na fanoušky svým zvukem i vzhledem ohromný dojem; mají parádní tvar a motor V6 vydává zkrátka úžasný sound. Jezdci i konstruktéři byli nuceni přizpůsobit se novým parametrům, zejména pokud jde o hmotnost i odlišný způsob využívání hybridního pohonu. GR010 HYBRID má tentýž spirit jako vozy TS050 HYBRID, ale poznáte, že jeho vývoj se řídil odlišnými předpisy. Momentálně jsme ve stádiu adaptace; naším prvním cílem je Sebring, ale učit a zlepšovat se budeme muset po celou tuto sezónu.“
Sébastien Buemi (GR010 HYBRID, vůz č. 8): „Na tuto novou éru čekáme již dlouho, a tak jsme se konečně dostali do bodu, kdy náš hypercar nasadíme do závodu; počítám, že to bude úžasné. S vozem GR010 HYBRID jsem opravdu spokojen; působí jako skvělé auto a vypadá neodolatelně. Vlastně jsem ani neočekával, že bude za volantem tak zábavný; myslel jsem, že bude působit spíše jako vozy kategorie GT. Ale během naší éry LMP1 jsme se toho hodně naučili, tyto poznatky jsme zužitkovali v rámci vylepšování našeho nového vozu, takže působí jako klasický prototyp a já mám řízení takto rychlých vozů ohromně rád. Již se připravujeme na první závod sezóny, kde plánujeme bojovat o vítězství již od prvních metrů. Bylo skvělé uspět v LMP1, ale nyní usilujeme o to, abychom toho dosáhli i v éře Hypercarů Le Mans.“
Kazuki Nakadžima (GR010 HYBRID, vůz č. 8): „Je opravdu vzrušující zapojit se do této nové generace WEC, která se od minulosti dost liší co do technologií i samotného přístupu k závodění. Z pohledu jezdce je to mimořádné závodit poprvé s novým vozem a vstřebávat odlišné reakce za volantem. Vůz vypadá báječně a bude ohromné sledovat jej, až v závodu poletí na plný plyn. Myslím, že tuto sezónu budou výsledky těsné jako ještě nikdy předtím; všichni v kategorii Le Mans Hypercar budou tlačit na vítězství, což je pro jezdce i fanoušky dobrou zprávou. Potřebujeme zvolit odlišný přístup, ale záměr se nemění a náš cíl pro tuto sezónu je zcela jasný. Chceme pro TOYOTU GAZOO Racing vybojovat čtvrté vítězství v závodu Le Mans a stát se opět mistry světa.“
Brendon Hartley (GR010 HYBRID, vůz č. 8): „Fanoušci budou vozem GR010 HYBRID příjemně překvapeni; vypadá jako kombinace prototypu LMP1 a silničního vozu. Vytrvalostní soutěže jsou tradičním zkušebním terénem nových technologií a nyní jsou z pohledu silničních vozidel ještě důležitější; GR010 HYBRID je předobrazem vozidla, které si koncoví zákazníci budou moci sami vyzkoušet přímo na silnici. Také se s ním skvěle jezdí, zejména díky hybridnímu pohonu všech kol s velmi příjemnou zpětnou vazbou z pohledu jezdce. Velkým rozdílem je nárůst hmotnosti a trochu slabší výkon i přítlak, ale radost za volantem je úplně stejná jako u vozů TS050 HYBRID. Stojí před námi zajímavá výzva ještě rozšířit odkaz týmu TOYOTA GAZOO Racing v závodu Le Mans a v šampionátu WEC navázáním na naši vítěznou sérii.“
GR010 HYBRID – Technické specifikace | |
Karoserie | Kompozitní materiál z uhlíkových vláken |
Převodovka | 7st. sekvenční, příčně uložená |
Hnací hřídele | Tripoidní posuvný kloub stejnoběžné hřídele s konstantní rychlostí |
Spojka | Lamelová |
Diferenciál | Mechanické zavírání |
Zavěšení kol | Nezávislé vpředu a vzadu, dvojité lichoběžníky, konstrukce zavěšení suvnou vzpěrou |
Pružiny | Zkrutné tyče |
Stabilizátory | Vpředu i vzadu |
Řízení | S hydraulickým posilovačem |
Brzdy | Monoblokové třmeny Akebono z lehké slitiny, karbonové kotouče s odvětráváním |
Ráfky | RAYS, hořčíková slitina, 13 x 18″ |
Pneumatiky | Radiální Michelin (31/71-18) |
Délka | 4900 mm |
Šířka | 2000 mm |
Výška | 1150 mm |
Hmotnost | 1040 kg |
Palivová nádrž | 90 l |
Motor | V6, dvojité přeplňování, přímé vstřikování paliva |
Ventily | 4 na válec |
Objem motoru | 3,5 litru |
Palivo | Benzín |
Výkon motoru | 500 kW / 680 k |
Hybridní výpomoc | 200 kW / 272 k |
Baterie | Vysoce výkonná lithium-iontová baterie TOYOTA |
Přední elektromotor / měnič | AISIN AW / DENSO |