Toyota Yaris WRC byla v Monte-Carlu první a druhá, Ogier vybojoval rekordní osmé vítězství

Sébastien Ogier s navigátorem Julienem Ingrassiou dosáhli rekordního osmého vítězství v legendárním závodu Rallye Monte-Carlo a společně se stájovými kolegy Elfynem Evansem a Scottem Martinem vybojovali úžasné první a druhé místo týmu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team hned v úvodním kole sezóny 2021. Úžasný víkend celého týmu završili Kalle Rovanperä a Jonne Halttunen svým čtvrtým místem. 

Vítězství je současně již 50. prvním místem pro Ogiera a Ingrassiu ve světovém rallyovém šampionátu FIA, čímž se tato dvojice stává teprve druhou v historii, komu se tento mezník podařilo překonat. Tým s Toyotou Yaris WRC vůbec poprvé vyhrál tento nejprestižnější podnik WRC, kde od své premiéry v roce 2017 pokaždé dosáhl na pódiové umístění. Jedná se o čtvrté vítězství na Rallye Monte-Carlo v historii Toyoty, které oslavujeme při příležitosti 30. výročí našeho prvního vítězství z roku 1991.

Rallye Monte-Carlo dostálo své pověsti nejnáročnějšího podniku kalendáře WRC, přičemž speciální výzvy připravil i letošní ročník. Kvůli upravenému harmonogramu v důsledku koronavirových omezení ve Francii se některé rychlostní zkoušky uskutečnily ještě před úsvitem za sněhu a ledu. Týmy WRC se rovněž musely sžít s obutím od nového výhradního dodavatele Pirelli právě v podniku, kde je volba obutí pro celkový výsledek pokaždé klíčová.

Tým Toyota jel na čele rallye již od třetího měřeného úseku v pátek dopoledne, kdy se Rovanperä, Ogier a poté Evans postupně střídali na čele během nejdelšího soutěžního dne. Domácí Ogier převzal vedení v závodu svojí suverénní výhrou v první rychlostní zkoušce sobotního rána. Do posledního dne startoval s 13sekundovou výhodou proti Evansovi, kdy vyhrál tři ze čtyř rychlostních zkoušek – včetně závěrečné Power Stage – čímž dokonale zahájil obhajobu svého mistrovského titulu.

Evans svým druhým místem rovněž skvěle zahájil své tažení v šampionátu, zatímco Rovanperä započal svoji druhou sezónu na nejvyšší úrovni rallyového sportu bojem o pódiové umístění v tomto mimořádně náročném podniku. Kvůli poškození pneumatiky při první nedělní rychlostní zkoušce se Rovanperä bohužel mezi trojici nejlepších neprobojoval, nicméně zajel druhý nejrychlejší čas v Power Stage.

Jelikož třetím nejrychlejším byl Evans, tým si pojistil první tři místa v Power Stage, což od této sezóny zároveň znamená bonusové body do mistrovství továrních týmů. Když zohledníme první dvě místa v celkovém pořadí, tým si z úvodního kola odváží maximální bodový zisk – to je přímo snový začátek nového šéfa týmu Jari-Mattiho Latvaly, jehož cílem je navázat na práci předchůdce Tommiho Mäkinena.

Takamoto Katsuta, zařazený do programu Rally Challenge Program týmu TOYOTA GAZOO Racing, svojí jízdou dotáhl čtvrtý vůz Yaris WRC do šestice nejlepších v celkovém pořadí; Monte-Carlo úspěšně dojel druhým rokem po sobě a zaznamenal svůj doposud nejlepší výsledek ve WRC v podobě estého místa.

Akio Toyoda (zakladatel týmu)

„Právě byla zahájena pátá sezóna týmu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team. V první řadě bych rád poděkoval všem, kteří nám umožnili opět soutěžit ve WRC i přes obtížné podmínky panující po celém světě. A za druhé, rád bych vyjádřil vděk týmu, který zajel skvělý výsledek v podobě prvních dvou míst hned v úvodním kole.“

„Sebe a Juliene, nepochybuji, že jste tohoto výsledku dosáhli hrdě a zodpovědně, blahopřeji k vašemu vítězství na domácí půdě a současně k vašemu 50. prvnímu místu! Elfyne a Scotte, děkuji za zisk bodů díky druhému místu! Kalle a Jonne museli být bezpochyby frustrováni kvůli poškození pneumatiky v posledním dni, ale je jasné, že i tato dvojice předvedla skvělou jízdu. Rallye dokončil i Takamoto společně s Danem, včetně dalšího zlepšení. Jsem hrdý, že dosáhl svého prozatím nejlepšího výsledku.“

„Od loňského podzimu tým maximálně usiloval o hladký přechod do nové společnosti a organizace. Někteří členové týmu dokonce pokračovali v práci přes vánoční svátky, aby byl tým připraven na novou sezónu a toto vítězství pod novou strukturou.“

„Jeden z členů mi řekl, že pokud by jediný člen našeho týmu chyběl, do Monte Carla to nemůžeme dotáhnout. To vypovídá o profesionalitě každého jednotlivého člena a skvělé týmové práci, kterou jsme rozvíjeli v uplynulých sezónách, kdy jsme soutěžili s Tommim.“

„Slyšel jsem, že týden před Monte Carlem proběhlo krátké setkání. Nový šéf týmu Jari-Matti sdílel své zapálení pro věc se všemi členy týmu ve Finsku, Estonsku, Německu a Japonsku, kdy mj. uvedl, že Yaris WRC bude moci v plné formě závodit pouze v případě, že všichni společně napneme síly.“

„Také jsem slyšel, že během rallye se všemi hovořil a snažil se vytvořit takovou rodinnou atmosféru, aby každý mohl říct, co má na srdci. V rozhovorech pro média jsem ho viděl říkat, že s ohledem na práci všech členů nemá o fungování týmu naprosto žádné pochybnosti. Mám radost, že usiluje o vytvoření takového typu týmu, který je i mým cílem.“

„Jari-Matti, členové týmu i já osobně jsem byl ze zahájení této sezóny kvůli naší nové organizaci trochu nervózní, ale tyto pocity jsou úplně pryč poté, co jsem měl možnost tento víkend sledovat tým v akci. Jsem si jist, že Jari-Matti bude tým nadále posouvat kupředu, zatímco jezdci, navigátoři i další členové týmu budou Yaris WRC přetvářet ve stále lepší vůz.“

„A konečně bych rád poděkoval našim fanouškům. Vážím si vaší nepolevující podpory týmu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team během sezóny 2021.“

Jari-Matti Latvala (šéf týmu)

„Na tým jsem opravdu hrdý. Úžasný výsledek. První rallye pro mě v této roli a hned tu máme první dvě místa celkově a také Takamota na šestém, stejně tak jako maximální bodový zisk v Power Stage – to je neuvěřitelné! Mám úžasný tým a máme ty nejlepší jezdce. Od začátku této rallye jsme měli dobré tempo a pak přišlo pár erzet, které Seb zcela ovládl, čímž si zajistil vítězství. Elfyn jel konzistentně dobře a za celý víkend se nedopustil chyby. Kalle měl také šanci utkat se o pódiové umístění, ale bohužel dnes ráno měl ten nešťastný defekt, což jej posunulo dolů, ale čtvrté místo je stále dobré zahájení ročníku. Celkově je to úžasný výsledek na úvod sezóny.“

Sébastien Ogier (jezdec, vůz č. 1)

„Tohle je dokonalé zahájení sezóny. Když jsem jako malý tuto rallye sledoval, měl jsem sen, že jednou budu také závodit. Kdybych měl v životě dosáhnout pouze jednoho rekordu, bezpochyby bych zvolil právě tento. Má to pro mě mimořádný význam, což je také důvodem, proč jsem byl na pódiu tak nějak plný emocí. Yaris WRC byl tento víkend úžasný: s vozem jsem výborně souzněl. Myslím, že to bylo dobré rozhodnutí jet ještě jeden rok. Tým je skvělý, takže všem patří ohromné díky. První erzeta dnes ráno byla neuvěřitelná: tolikrát se změnila přilnavost a bylo nemožné číst trať, protože byla jako černý led. Průzkumný tým o dvě hodiny předtím erzetu projížděl a nic tam nebylo, jen trochu námraza. Takže to bylo opravdu překvapivé. Nikdy není snadné udržet si vedení, což pro tuto rallye platí dvojnásob, ale zvládli jsme to.“

Elfyn Evans (jezdec, vůz č. 33)

„Poslední den byl náročný kvůli hodně zrádným podmínkám, což ale vlastně platí pro celý víkend. Možná jsem netlačil dost na to, abych soupeřil se Sebem o vítězství – byl tento víkend opravdu hodně dobrý. Je to jeho domácí rallye, takže to je vždy těžké – a patří mu uznání. A pro nás jako tým je to úžasné zahájení nové sezóny. Můžeme být spokojeni s body, ale samozřejmě vždy chcete více, a tak doufám, že příště budu o trochu lepší. Myslím, že tento víkend jsem ještě neměl ten správný pocit. Možná na úvod ročníku bylo lepší kvůli vítězství vše neriskovat, ale víme, že když se chceme poprat o titul, budeme to muset během roku dělat. Nicméně cítím, že máme skutečně silný vůz a k tomu ještě velmi silný tým.“

Kalle Rovanperä (jezdec, vůz č. 69)

„Řekl bych, že dnes ráno byly podmínky opravdu poněkud extrémní. První erzeta byla skutečně záludná kvůli ledu a pak jsme ve druhé erzetě narazili na sníh. Asi jsem měl trochu smůlu kvůli poškození pneumatiky, ale tak to někdy na rallye chodí. V Power Stage jsme zajeli pěkný čas. Trochu mě to překvapilo, protože jsem netlačil úplně maximálně na pilu. Pouze jsem trochu nabral tempo, a tak bylo dobré získat i zde pár pěkných bodů. Celkově to byl z mého pohledu opravdu vydařený víkend, protože vloni jsem toho na asfaltu tolik nenajezdil. Oproti loňsku na této rallye jsme byli mnohem rychlejší a také měli stabilnější výsledky, takže to byl dobrý víkend, pouze s trochou smůly.“  

PŘEDBĚŽNÁ KONEČNÁ KLASIFIKACE, RALLYE MONTE-CARLO

1 Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (Toyota Yaris WRC) 2 hod 56 min 33,7 s
2 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota Yaris WRC) +32,6 s
3 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 Coupe WRC) +1 min 13,5 s
4 Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota Yaris WRC) +2 min 33,6 s
5 Dani Sordo/Carlos del Barrio (Hyundai i20 Coupe WRC) +3 min 14,2 s
6 Takamoto Katsuta/Dan Barritt (Toyota Yaris WRC) +7 min 1,3 s
7 Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (Škoda Fabia Rally2 evo) +7 min 23,6 s
8 Gus Greensmith/Elliott Edmondson (Ford Fiesta WRC) +8 min 21,1 s
9 Adrien Fourmaux/Renaud Jamoul (Ford Fiesta Rally2) +9 min 15,8 s
10 Eric Camilli/François-Xavier Buresi (Citroën C3 Rally2) +10 min 41,0 s

Co bude následovat?

Novinkou v soutěžním kalendáři WRC 2021 je Arktická rallye (Rallye Finsko, 26.-28. února 2021), pořádaná namísto zrušené Švédské rallye coby jediného čistě zimního podniku. Rallye bude mít základnu v Rovaniemi – hlavním městě nejsevernějšího regionu Finska – a jednotlivé erzety povedou za severním polárním kruhem na vozovkách pokrytých sněhem a ledem.