Po prakticky dokonalém zahájení sezóny 2021 minulý měsíc na Rallye Monte-Carlo bude tým TOYOTA GAZOO Racing WRT (World Rally Team) usilovat o další pěkný výsledek na Arktické rallye ve Finsku (26.-28. února 2021). Zcela nový podnik v soutěžním kalendáři světového rallyového šampionátu FIA je v rámci letošní sezóny jediným čistě zimním kolem, které se pořádá namísto zrušené Švédské rallye. Tým se vydá na sever ze své základny uprostřed Finska s cílem navázat na dosavadní úspěchy vozů Toyota Yaris WRC na sněhu a ledu vč. tří vítězství ve Švédsku během čtyř posledních let.
Sébastien Ogier po svém rekordním osmém vítězství v závodu Rallye Monte-Carlo vede žebříček šampionátu před stájovým kolegou Elfynem Evansem, který v barvách Toyoty vybojoval vítězství v roce 2020 ve Švédsku. Kalle Rovanperä je nyní čtvrtý a již se těší na bonusový závod ve své domovině, což platí i pro letní podnik, kdy mistrovství světa tradičně zavítá do Finska.
Akce odvozená od náročné Arctic Lapland Rally, pořádané zde každoročně v lednu, bude mít základnu v Rovaniemi, hlavním městě nejsevernějšího regionu Finska. Některé rychlostní zkoušky povedou dokonce za severním polárním kruhem. Místo konání je příslibem soutěže za skvělých zimních podmínek s namrzlými vozovkami a vysokými sněhovými závějemi kolem cesty, o které mohou jezdci ‚opírat‘ své vozy, a zvýšit tak rychlost v zatáčkách. Do zledovatělého povrchu cest se budou zakusovat speciální pneumatiky s hřeby, zajišťující dobrý záběr za rychlostí, které budou v rámci celé sezóny patřit k nejvyšším.
Rallye se pořádá ve zhuštěném formátu s deseti rychlostními zkouškami, během nichž jezdci absolvují celkem 251,08 soutěžních kilometrů. Po cvičných jízdách v pátek dopoledne začne rallye pěkně zostra dvěma průjezdy nejdelšího měřeného úseku této rallye, kterým je erzeta Sarriojärvi o délce 31,05 km, přičemž druhý průjezd se uskuteční až po setmění. Nejdelším dnem soutěžního podniku je sobota zahrnující sérii tří měřených úseků, které si jezdci po poledním servisu ještě zopakují, opět s plánovaným dojezdem v pozdějších hodinách. V neděli se diváci mohou těšit na dva průjezdy měřeného úseku Aittajärvi, přičemž druhý je zároveň pořádán jako Power Stage.
Jari-Matti Latvala (šéf týmu)
„Náš výsledek na Rallye Monte-Carlo byl opravdu skvostným zahájením sezóny, a měl jsem tak radost z toho, jak je tým výborně sladěný. Nyní se již těšíme na historicky první Arktickou rallye ve Finsku zařazenou do soutěžního kalendáře WRC. Již léta se hodně mluví o tom, jak by bylo dobré tento podnik zařadit do WRC s ohledem na zaručenou sněhovou nadílku. Letos tato příležitost nečekaně nastala a všichni lidé zapojení do této akce odvedli ve velmi krátké době spoustu práce, aby se tento podnik vůbec mohl uskutečnit. Jsem si jist, že v televizi to bude nádherná podívaná s čistým bílým sněhem a jasnou oblohou. Pro Laponsko jsou typické velmi dlouhé a rychlé zatáčky, kde při nedostatku sebejistoty můžete ztratit spoustu času, takže je zde hodně důležitá stabilita vozu. Bude na nás tentokrát trochu větší tlak než obvykle, protože jde o domácí podnik a náš vůz vyvíjíme na finských cestách právě za těchto podmínek. Ale jsem si jist, že se s tím vypořádáme.“
Sébastien Ogier (jezdec, vůz č. 1)
„Na Arktické rallye ve Finsku bychom měli mít ty pravé zimní podmínky, které se budou dost lišit od toho, co jsme v několika posledních letech ve WRC zažívali. Když jsem minulý týden testoval auto v oblasti kolem Rovaniemi, moc jsem si to užíval: s vozem jsem byl spokojen a myslím si, že jsme připraveni. Uvidíme ale, jaké budeme mít podmínky jakožto první na trati, což může zpravidla hrát velkou roli právě v těchto podnicích pořádaných na sněhu. Po loňských zkušenostech vím, že se za těchto podmínek musím připravit na tvrdou konkurenci ze strany stájových kolegů – Elfyn bude mít určitě velkou motivaci a Kalle na domácí půdě pravděpodobně ještě vyšší – ale stejně tak i ostatních týmů. Takže očekávám, že vyhrát na této rallye bude těžké, ale jsem na tuto výzvu připraven.“
Elfyn Evans (jezdec, vůz č. 33)
„Arktická rallye ve Finsku bude pro většinu jezdců zbrusu nová. Přirozeně budeme usilovat o podobný výsledek jako vloni ve Švédsku, ale uvidíme, jak to bude probíhat. Podmínky se budou pravděpodobně lišit od toho, co jsme v posledních letech zažívali ve Švédsku, kde bylo jen hodně málo ledu a sněhu. Takže jsme se na to zaměřili během testování za hodně nízkých teplot. Také jsme museli upravit nastavení vozu s ohledem na nové obutí od Pirelli. Podobně jako na Monte-Carlu nemáme s tímto obutím žádné velké předchozí zkušenosti, ale je to trochu zjednodušeno tím, že máme pro tuto rallye pouze jednu volbu, takže jsme na to mohli zaměřit své úsilí. Celkově mám pocity dobré a už se na tuto rallye těším.“
Kalle Rovanperä (jezdec, vůz č. 69)
„Mám radost, že budeme opět soutěžit v Laponsku. Doposud jsem tam jel rallye jen jednou – vloni, kdy to byl můj první podnik s Yarisem WRC. Tato zkušenost určitě trochu pomůže. Ale bude tam pár úseků, které jsem nikdy předtím nejel, resp. pojedou se v opačném směru, takže myslím, že to moc velká výhoda nebude. V rámci testování jsme se museli zaměřit hlavně na správné nastavení pro nové obutí, protože provedení pneumatik se liší od těch dosavadních, nicméně pocit z toho máme dobrý. Bude tu na mne větší tlak než obvykle, ale řekl bych, že je to spíše vzrušení než tlak – zejména ze strany Finů, protože mne zde všichni sledují více než na ostatních rallyových podnicích.“