Soutěžní tým TOYOTA GAZOO Racing WRT (World Rally Team) je připraven na čtvrté kolo mistrovství WRC, kterým je ve dnech 20.-23. května 2021 portugalská rallye, první kolo sezóny pořádané na šotolině. V návaznosti na první a druhé místo v nedávném chorvatském podniku vede Toyota žebříček továrních týmů, jakožto i šampionát soutěžních jezdců, kde Sébastien Ogier zaujímá první místo po dvou vítězstvích v dosavadních třech rallyových podnicích letošní sezóny. Elfyn Evans je třetí s odstupem 10 bodů za týmovým kolegou, pátou příčku obsadil Kalle Rovanperä se ztrátou 22 bodů na vedoucího jezdce.
Za volantem čtvrtého vozu Yaris WRC bude v Portugalsku opět usedat Takamoto Katsuta, zařazený do programu Rally Challenge Program týmu TOYOTA GAZOO Racing, tentokrát s cílem navázat na tři úspěchy po sobě, kdy se tento jezdec vždy zařadil mezi šestici nejlepších.
Tým v páté soutěžní sezóně pokračuje ve vývoji Toyoty Yaris WRC, a tak po vylepšeném aero paketu vozu, který jsme poprvé spatřili v Chorvatsku, se v Portugalsku představí nový motor, který doznal zlepšení v otázkách výkonu i spolehlivosti.
Po dosavadních letošních podnicích na ledu, sněhu a asfaltu je Portugalsko prvním z několika podniků po sobě, kde jezdce čeká převážně šotolina. Rallyový závod se vrací do kalendáře poté, co byl v roce 2020 kvůli pandemii koronaviru zrušen – výchozím bodem bude opět město Matosinhos nedaleko Porta, druhého největšího portugalského města. Pro závod jsou typické rychlé a současně technicky náročné úseky. Povrch je zpravidla zpočátku měkký a písčitý se zhoršenou přilnavostí pro jezdce vyjíždějící mezi prvními, ale často se při druhém průjezdu mění na kamenitý s vyjetými kolejemi.
Trasa závodu je podobná ročníku 2019 – začíná slavnostním startem ve čtvrtek večer ve městě Coimbra. V pátek se můžeme těšit na dvakrát opakovanou posloupnost tří erzet nedaleko Arganilu bez polední přestávky na servis. Před stočením na sever, kde den završí superspeciálka na okruhu Lousada, se jezdci poprvé po 20 letech vrací do Mortáguy. Sobotní program se soustředí do pohoří Cabreira severovýchodně od města Porto, kde jezdce čeká posloupnost tří erzet, kterou si ještě zopakují po přestávce na servis; následuje nová silniční zkouška podél ústí řeky Douro na závěr soboty. Rallye končí pěti nedělními měřenými úseky včetně dvou průjezdů erzety Felguieras, která se letos vrací do programu, včetně proslulého úseku Fafe v roli Power Stage.
Jari-Matti Latvala (šéf týmu)
„Po výborných výsledcích na asfaltu v Chorvatsku jsme připraveni na první z několika podniků pořádaných na šotolině. V Portugalsku je pravidlem, že písčitý povrch může být pro první vozy vyjíždějící ráno dost kluzký. Odpoledne je přilnavost již lepší, ale povrch také může být o dost hrubší a v minulosti jsme již viděli, jak náročné to pro vozidla i obutí může být. Pro Seba vyjíždějícího první na trať v roli prvního jezdce žebříčku by to mohlo být hodně náročné, ale vím, že se bude snažit se s tím vyrovnat. Elfyn má trochu příznivější pozici, zatímco Kalle bude mít z této trojice asi nejvíce prostoru postavit se soupeřům. Tým před čtrnácti dny již v Portugalsku absolvoval testy, kdy jsme pracovali s novou tvrdou i měkkou směsí obutí od Pirelli a pokoušeli se najít optimální nastavení vozu. Opět bude zajímavé sledovat, jak se jednotlivé týmy této výzvy chopí, ale jsem přesvědčen, že se nám povede dobře.“
Sébastien Ogier (jezdec, vůz č. 1)
„Je skvělé, že se vracíme do Portugalska. Pro mě osobně patří tato rallye k těm nejvíce mimořádným: právě zde jsem v roce 2010 vybojoval první vítězství ve WRC a také jsme zde od té doby ještě několikrát vyhráli. Portugalsko je také známé jako země s ohromným nadšením pro motorsport a rallye zvláště, a tak zde vždy máme úžasnou podporu. Víme, že tentokrát nás pravděpodobně čekají tvrdé podmínky jako první na trati, ale v Portugalsku může touto roční dobou pršet, v což za podobných situací doufáte. Během předstartovních zkoušek jsem si vlastně docela užil mokra. To znamená, že jsem nové obutí Pirelli pro šotolinu za sucha moc nevyzkoušel; víme přitom, že chytrá volba obutí a co nejlepší práce s ním bude v této rallye hodně důležitá.“
Elfyn Evans (jezdec, vůz č. 33)
„Portugalsko je vždy pěkný podnik a už se těším, až se tam zase vrátíme na první šotolinový závod roku. Tato sezóna začíná čtyřmi zcela odlišnými podniky a čtyřmi odlišnými typy povrchu, na kterých se jede. Stejně jako v předchozích kolech si i v Portugalsku budeme zvykat na nové obutí. Během předstartovních zkoušek se vše zdálo být v pořádku, ale je nutné vzít do úvahy, že během rallye nebudeme moci využít tolik měkkých pneumatik jako v předchozích letech, což by mohlo mít dopad na způsob volby obutí během celého víkendu. Od naší poslední rallye na šotolině na Sardinii už uběhla celkem dlouhá doba, takže těžko soudit, jak to půjde, ale jako vždy vyrážíme s cílem zajet ten nejlepší výsledek.“
Kalle Rovanperä (jezdec, vůz č. 69)
„Bylo dobré, že po našem odstoupení v Chorvatsku jsme již po několika dnech mohli usednout do vozu v rámci předstartovních zkoušek v Portugalsku. Vlastně to chvilku trvalo opět si zvyknout – jednoduše proto, že na šotolině jsem už hodně dlouho nejel. Celkově jsem však z vozu měl dobrý pocit, což platí i pro nové obutí na šotolinu. Již se moc těším, až do Portugalska vyrazíme a opět tam pojedeme na šotolině. Myslím, že mi tento podnik i celkem dobře sedne; jeli jsme tam v roce 2019, kdy jsem si to užil a také jsme zvítězili ve své kategorii. Po Chorvatsku budu myslím trochu opatrnější, ale doufám, že hned najdeme to správné tempo a dokážeme bojovat o dobrý výsledek.“