Během Rallye Monte Carlo, které se koná příští víkend od 20. do 23. ledna 2022 a otevře letošní sezónu FIA Mistrovství světa v rally, budou v kategorii WRC2 opět hojně zastoupeny posádky jedoucí s vozy ŠKODA FABIA Rally2 evo. Jen tým Toksport WRT podporovaný ŠKODA Motorsport přihlásil do soutěže tři vozy ŠKODA FABIA Rally2 evo pro posádky Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen (N/N), Marco Bulacia/Marcelo Der Ohannesian (BOL/RA) a pro ruskou dvojici Nikolaj Gryazin/Konstantin Alexandrov. Mezi početnými privátními posádkami automobilky ŠKODA vyniká čtyřnásobný mistr Belgie v rally Freddy Loix, který bude startovat se spolujezdcem Pieterem Tsjoenem.
Andreas Mikkelsen se ohlíží za jednou z nejúspěšnějších sezón své kariéry. S vozem ŠKODA FABIA Rally2 evo týmu Toksport WRT zvítězil v roce 2021 v kategorii WRC2 FIA Mistrovství světa v rally (WRC) i celkově ve FIA Mistrovství Evropy v rally (ERC). Mikkelsen tak působivě navázal na své předchozí úspěchy s rallyovými vozy značky ŠKODA. V letech 2011 a 2012 vyhrál Interkontinentální mistrovství v rally (IRC) s vozem ŠKODA FABIA S2000.
Při svém návratu ke značce ŠKODA v roce 2017 Mikkelsen na Rallye Monte-Carlo nejenže zvítězil v kategorii WRC2, ale mezi silnějšími vozy kategorie WRC1 skončil na sedmém místě celkově.
V lednu 2021 ovládl kategorii WRC2 s vozem ŠKODA FABIA Rally2 evo týmu Toksport WRT a opět dojel celkově sedmý. Nor popisuje své cíle pro nadcházející úvodní soutěž letošní sezóny FIA Mistrovství světa: „Rád bych položil základ k obhajobě titulu dalším vítězstvím v kategorii WRC2 a samozřejmě se opět umístil co nejvýše v celkovém pořadí.“
Teprve 21letý Marco Bulacia z Bolívie obsadil v roce 2021 v kategorii WRC2 FIA Mistrovství světa v rally čtvrté místo. Společně s argentinským spolujezdcem Marcelem Der Ohannesianem řídil vůz ŠKODA FABIA Rally2 evo provozovaný týmem Toksport WRT. „Loňské ‚Monte‘ bylo naší vůbec první soutěží, kde jsme střídali asfalt, led i sníh. Hodně jsme se zde naučili a chci na těchto zkušenostech stavět. K legendárnímu Rallye Monte-Carlo mám samozřejmě stále velký respekt,“ zdůrazňuje Bulacia.
Ruská dvojice Nikolaj Gryazin/Konstantin Alexandrov přestoupila do vozu ŠKODA FABIA Rally2 evo týmu Toksport WRT až loni na podzim před španělskou RallyRACC a hned dosáhla druhého místa ve své třídě. V prosinci Gryazin dominoval v zimních podmínkách na francouzské národní rally Hivernal du Dévoluy. Na svoji teprve třetí Rallye Monte-Carlo je tedy dobře připraven. Posádka Gryazin/Aleksandrov, stejně jako belgičtí veteráni a kolegové jedoucí také s vozem značky ŠKODA – Freddy Loix/Pieter Tsjoen – patří mezi favority ve startovním poli vozů skupiny Rally2.
Čtyřnásobný mistr Belgie v rally a bývalý tovární jezdec značky ŠKODA přijíždí na úvodní podnik sezony se dvěma umístěními na stupních vítězů na Rallye Monte-Carlo, kde v letech 2009 a 2011 skončil celkově druhý.
Rallye Monte-Carlo odstartuje ve čtvrtek (20. ledna) v 18:45 hodin před místním kasinem, poté budou následovat dvě rychlostní zkoušky dlouhé asi 38 kilometrů. V pátek (21. ledna) bude boj se stopkami pokračovat na dalších šesti rychlostních zkouškách. V sobotu (22. ledna) je na programu dalších pět rychlostních zkoušek. Po oba dny musí posádky „přežít“ bez poledního servisu. Neděle (23. ledna) zakončí soutěž dalšími čtyřmi rychlostními zkouškami. Celkem posádky absolvují 17 rychlostních zkoušek o celkové délce 296 kilometrů.
Novinky pro rok 2022
V minulosti byly vozy skupiny Rally2, jako je ŠKODA FABIA Rally2 evo, ve FIA Mistrovství světa v rally způsobilé pro účast v kategoriích WRC2 a WRC3. Počínaje sezónou 2022 zavedl řídící
orgán FIA nový systém. Od Rallye Monte-Carlo je kategorie WRC2 určena pouze pro vozy Rally2, zatímco WRC3 je kategorie pro technicky méně vyspělé vozy skupiny Rally3. Výsledkem tohoto sjednocení vozů skupiny Rally2 do jedné kategorie budou mnohem tvrdší souboje. V rámci kategorie WRC2 se bojuje o různé mistrovské tituly. Těmi hlavními jsou jezdecký titul kategorie WRC2, týmový titul kategorie WRC2 a juniorský jezdecký titul WRC2, vypsaný pro jezdce narozené po 1. lednu 1992.
Benzin, který se dodává do všech vozů účastnících se soutěží WRC, je nyní vyráběn výhradně z udržitelných zdrojů, například z bioodpadu.