Soutěžní tým TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team se připravuje vstoupit do klíčové fáze světového rallyového šampionátu FIA 2022. Portugalská rallye ve dnech 19. až 22. května 2022 je prvním podnikem Toyoty GR YARIS Rally1 na šotolině. Do nové epochy WRC s hybridními vozy Rally1 tým nastoupil vskutku suverénně. Kalle Rovanperä zaujal vítězstvím ve dvou ze tří podniků na sněhu a asfaltu, a nyní tak vévodí žebříčku soutěžních jezdců s náskokem 29 bodů.
Tým TGR v žebříčku značek vede o 42 bodů. Portugalsko je však prvním z pěti podniků v řadě na šotolině, a pro nejnovější generaci vozů tak představuje zcela novou výzvu. Avšak i Rovanperä má před sebou novou výzvu v podobě čištění trati při pátečním zahájení na šotolině, poprvé ve své kariéře v roli leadera WRC. Na týmové kolegy Sébastiena Ogiera a Elfyna Evanse čeká příznivější postavení na trati díky osmé, respektive deváté pozici ve startovním pořadí.
V podniku, který v roce 2021 ovládl, bude Evans usilovat o návrat na stupně vítězů, zatímco Ogier – jenž v této sezóně WRC startuje teprve podruhé – dokázal v Portugalsku celkem pětkrát zvítězit (sdílený rekord). Takamoto Katsuta, nadějný jezdec programu TGR WRC Challenge Program, je díky svým konzistentním výsledkům v sezóně 2022 celkově šestý. Vloni v Portugalsku dojel jako čtvrtý.
Rallye se pořádá v okolí města Porto se servisním parkem v nedalekém městě Matosinhos. Závod má potenciál přilákat velké počty nadšených fanoušků. Rychlé a současně technické úseky se vyznačují povrchem, který je zpočátku zpravidla měkký a písčitý, ale při druhém průjezdu se často mění na kamenitý a plný vyjetých kolejí.
Stejně jako v roce 2021 se slavnostní zahájení ve čtvrtek večer pořádá v Coimbře, avšak tentokrát je spojeno s novou superspeciálkou v ulicích města na úvod soutěžního programu. Posádky zde přespí a následně je čeká trojice měřených úseků kolem Arganilu, kde též bude prostor pro přezouvání pneumatik, přičemž stejné úseky si jezdci zopakují odpoledne. Následuje rychlostní zkouška v Mortágua, páteční program po návratu na sever zakončí superspeciálka Lousada.
Nejnabitějším dnem je sobota, kdy posádky čeká celkem 164,98 soutěžních kilometrů. Program začíná dvěma rychlostními zkouškami v pohoří Cabreira před úsekem Amarante (37,24 km), doposud nejdelším v sezóně 2022. V návaznosti na polední servis se všechny tři rychlostní zkoušky zopakují a následuje další etapa v ulicích podél ústí řeky Douro. Neděli uzavře pět rychlostních zkoušek, jejichž vrcholným bodem jsou dva průjezdy proslulého úseku Fafe – z toho druhý představuje závěrečnou Power Stage.
Jari-Matti Latvala (šéf týmu)
„Ve všech třech dosavadních podnicích sezóny na asfaltu a sněhu byl GR YARIS Rally1 velmi konkurenceschopný. Portugalsko bude prvním ze tří obtížných rallye na šotolině v rozmezí pouhých pěti týdnů, a tak bude velmi zajímavé sledovat, na jaké úrovni se různé týmy a vozy budou pohybovat. Velká část sezóny se pořádá na šotolině, a proto je velmi důležité být konkurenceschopný právě na tomto povrchu. V příštích podnicích se tak musíme zaměřit na to, abychom našim jezdcům poskytli spolehlivý vůz. Když je v Portugalsku sucho, na povrchu bývá spousta nezpevněného štěrku, a tak má první vůz na trati dost těžkou pozici. Tento obtížný úkol bude pro Kalleho v pátek novou zkušeností, ale víme, že si i při časové ztrátě dokáže zachovat chladnou hlavu. Na druhé straně budeme mít výhodnou startovní pozici pro Elfyna a Seba, přičemž oba by měli mít velmi slušnou šanci bojovat o vítězství.“
Sébastien Ogier (jezdec, vůz č. 1)
„Z návratu do soutěže v Portugalsku mám radost. Volno jsem si moc užil a nyní se vracím plný energie. Samozřejmě mě těší, že tým dokázal vítězit i v posledních dvou podnicích, a jsem zde nejen proto, abych si to užil a získal dobré výsledky pro sebe, ale též přispěl k zisku dalšího titulu v poháru značek. Portugalsko je pro mě mimořádným místem: s touto zemí i fanoušky mám dobré vztahy a za ta léta jsem zde dosáhl řady úspěchů. Novou zkušeností pro mě bude, že nestartuji jako jeden z prvních, což by doufejme mohlo být trochu výhodou, pokud nezaprší. Největší výzva bude dostat se hned do tempa po jediném testovacím dni na šotolině v minulém týdnu. Ale zároveň je fakt, že tyto vozy jsou na šotolině premiérou pro všechny, takže uvidíme, jak nám to půjde.“
Elfyn Evans (jezdec, vůz č. 33)
„Stejně jako u dalších rallye v letošním roce je těžké říci, jak si povedeme ve srovnání s konkurencí v našem prvním podniku na šotolině s vozy Rally1, ale obecný pocit z testování v minulém týdnu je celkem pozitivní. Rallye v Portugalsku si rok za rokem užívám stále více a loňské vítězství zde bylo skvělé. I při letošní účasti bychom určitě mohli dosáhnout dobrého výsledku, což také bude cílem – jako vždy. Jelikož nás čeká série podniků na šotolině, doufejme, že hned v Portugalsku do toho naskočíme v plném tempu a udržíme si jej i do budoucna. Pokud bude sucho, naše postavení na trati by mělo být příznivé, ale to ještě není zárukou dobrého výsledku. Musíme se proto soustředit na spoustu věcí a udělat vše správně, abychom našeho postavení maximálně využili, zejména když se všichni teprve snaží si na nové vozy zvyknout.“
Kalle Rovanperä (jezdec, vůz č. 69)
„Pocit z nového vozu na šotolině je obecně celkem dobrý, zejména při našem testování minulý týden před tímto podnikem, kdy jsme využili několik dřívějších vylepšení. Rallye v Portugalsku se mi zpravidla líbí; úseky jsou pěkné a technické a je tam také skvělá atmosféra. Největší výzvou asi bude čištění trati, zejména proto, že je to pro nás něčím novým. Pátek by mohl být důležitější než při jiných rallye, a tak se pokusíme hned najít to správné tempo, abychom po zbytek víkendu zůstali ve hře. Klíčové v příštích rallye bude zachovat klid a zkusit odvést dobrou práci, nepřipouštět si moc tlak nebo dělat chyby, a inkasovat tak cenné body všude, kde to jen bude možné.“