Formule v Kapském Městě: Jean-Éric Vergne si vylepšuje pozici

Formule E zavítala při pátém závodě sezony 2023 poprvé do Jihoafrické republiky na pobřežní okruh ve stínu impozantní Stolové hory.

Čtvrť Green Point v Mother City v Kapském Městě poskytla místo pro plánovaných třicet kol vysokorychlostního okruhu o délce 2.921 kilometrů, který procházel kolem stadionu DHL a obcházel pobřeží s výhledem na ostrov Robben. Jednalo se o rychlou trať s hrbolatými brzdnými zónami, těsnou šikanou v zatáčkách čtyři, pět a šest s rychlým úsekem uprostřed kola.

Premiérový závod nabídl mnoho zajímavých a dramatických okamžiků. Ještě před začátkem kvalifikace se z dalšího programu závodního víkendu odhlásila Mahindra společně s týmem ABT Cupra, shodně kvůli obavám z možných problémů se zavěšením, což se nakonec ukázalo jako správné rozhodnutí, když spousta ostatních jezdců na hrbolaté trati stěží držela své monoposty v mezích závodní dráhy. V kvalifikaci se to nepovedlo dvojici Edoardo Mortara z Maserati a Sam Bird z Jaguara, kteří v závěru měřených pokusů druhé skupiny těžce havarovali v témže místě i okamžiku.

Závod v režii António Félix da Costy

Hned ze začátku závodu se studenými pneumatikami i brzdami nedokázal zkrotit auto lídr seriálu Pascal Wehrlein a zezadu nabral Švýcara Sébastiena Buemiho. Německý závodník při tomto momentu utrhl zavěšení levého předního kola, což znamenalo jeho předčasný konec.

S přibývajícím časem začal úspěšně útočit na čelo závodu António Félix da Costa s Porsche, který v průběhu několika málo minut ukázal záda hned čtveřici jezdců před sebou, a tažení na první místo uzavřel neuvěřitelným manévrem v rychlé a hrbolaté pasáži trati. Oproti ostatním jezdcům ale musel ještě jednou aktivovat útočný mód a protože se na první pokus netrefil do všech průjezdních bodů aktivace, musel pokus zopakovat, což vyneslo čtyři kola před koncem do čela závodu Jeana–Érica Vergneho. Da Costa však obrovskou touhu po vítězství zpečetil znovu neskutečným předjížděcím manévrem necelá dvě kola před cílovou páskou. Vergne se ještě vzápětí snažil úder vrátit zpět, ale všechny ataky už da Costa odvrátil a získal po přestupu do Porsche první letošní vítězství. Před kamerou v pozávodním rozhovoru byl hodně dojatý. „Vůbec jsem tě neviděl v zrcátkách. To od tebe bylo fakt skvělý,“ narušil jeho řeč kamarádským způsobem bývalý kolega Vergne.

Jean-Éric Vergne potvrzuje kvalitu DS E-TENSE FE23

Jean-Éric Vergne, který startoval z pátého místa na startovním roštu, opět předvedl vynikající výkon a efektivitu svého vozu DS

E-TENSE FE23 a postupně se propracoval do čela průběžného pořadí. Jediný dvojnásobný šampion v historii tohoto sportu se dvě kola před koncem dostal na první místo (a zajel nejrychlejší kolo!) a dostal se do intenzivního souboje se svým bývalým týmovým kolegou Antóniem Félixem da Costou. Vítězství jezdci týmu DS

PENSKE sice těsně uniklo, ale přesto snížil svůj náskok na vedoucího jezdce šampionátu Wehrleina, který nebyl klasifikován, a udržel si třetí místo v průběžném pořadí za Dennisem, který v Kapském Městě skončil až na třináctém místě. Po pěti z šestnácti závodů, které jsou na programu sezony 2023, ztrácí Jean-Éric na Wehrleina pouhých třicet bodů a má tak stále o co hrát.

Úřadující mistr světa Stoffel Vandoorne předvedl během tohoto závodu E-Prix vynikající formu, měl však bohužel opět smůlu při kvalifikaci. Právě když se chystal zajet své nejlepší kolo, musel zastavit, když jeden ze soupeřů prudce vyjel z trati. Výsledkem bylo 12. místo na startovním roštu. Ziskem pěti pozic v závodu nicméně nový jezdec DS Automobiles prokázal, že patří k nejlepším v této disciplíně.

Recept na vítězství

„Naše vozy DS E-TENSE FE23 i oba naši jezdci předvedli na velmi rychlé trati skvělý výkon. Jean-Éric Vergne z pátého místa na startovním roštu vybojoval vynikající druhé místo a až do samého konce bojoval o vítězství. Stoffel Vandoorne se jako pravý šampion vyšplhal z dvanáctého až na sedmé místo. Dnes tedy končíme únor nabitý dvěma závody, které nám díky tvrdé práci celého týmu a kvalitám každého jednotlivce přinesly vítězství a druhé místo. A to je recept na vítězství,“ uvedl po závodě ředitel DS Performance Eugenio Franzetti.

Pokračování v  São Paulu

Po sérii neúspěšných pokusů přivést Formuli E do Brazílie se tato poprvé představí 25. března 2023 v São Paulu, sedmé největší metropoli světa s více než dvanácti miliony obyvatel.

Trať São Paulo E-Prix v okolí Anhembi Sambadrome – jednom z největších městských výstavních center umístěných v oblasti Casa Verde Baixa poblíž řeky Tiete, bude zahrnovat i úseky okruhu São Paulo Street Circuit, kde se v letech 2010 až 2013 konal závod IndyCar. Na okruhu dlouhém 2,8 kilometru  s dlouhými rovinkami a otevřenými i uzavřenými zatáčkami mohou auta dosáhnout  rychlosti až 322 km/h. Téměř celá akce se bude konat v jeden den – kvalifikace je na programu ráno v 9:40 a závod se pojede odpoledne ve 14:03 hod.

Bohumil Brejžek
Foto: DS Automobiles