Pneumatika Pirelli C5, nejměkčí z pěti letošních dostupných slickových směsí, bude mít svou premiéru během Velké ceny Austrálie, třetího závodu sezony 2024. Kromě pneumatiky C4, která byla použita v Džiddě, byla také nominována pneumatika C3, která je prakticky k vidění na každém závodě.
Oproti loňskému roku, kdy byly vybrány pneumatiky C2, C3 a C4, jde o měkčí volbu. Nicméně to není poprvé, kdy byla v Melbourne k vidění nejměkčí směs. Společnost Pirelli již v roce 2022 přivezla do Albert Parku pneumatiku C5 jako měkkou nominaci, společně s pneumatikou C3 jako střední a pneumatikou C2 jako tvrdou, přičemž pneumatiku C4 vynechala.
Rozhodnutí vybrat měkčí variantu padlo po analýze loňského závodu, kdy jezdci volili právě především směs C2. Použilo ji 10 jezdců na 47 z 58 kol, přičemž tři jezdci s ní ujeli více než 50 kol. Velká cena Austrálie 2023 byla charakteristická četnými zastávkami, včetně tří využití safety carů a tří vyvěšení červených vlajek, s dvěma restarty ze startovního roštu a jedním rolling restartem.
Okruh v Albert Parku má 14 zatáček, které byly nedávno upraveny pro plynulejší průjezd. Nicméně i přesto zůstává okruh obtížným pro předjíždění, i když již ne tak náročný jako v minulosti. Historicky se upřednostňovala strategie s jednou zastávkou, ale přechod na měkčí pneumatiky by to mohl změnit – stejně jako vytváření situací, při kterých různé úrovně výkonu pneumatik ovlivňují rychlost vozu, a napomáhají tak předjíždění.
Pneumatika C5 zůstává od roku 2023 nezměněna, ale je to směs, která se dosud na současné generaci vozů používala nejméně. Nebyla nominována ani do jednoho ze dvou letošních úvodních závodů a během jediného předsezónního testu v Bahrajnu ve dnech 21.–23. února bylo na nejměkčí směsi z řady 2024 najeto pouhých 140 kilometrů. Lewis Hamilton byl jediným jezdcem, který s ní absolvoval skutečně dlouhou jízdu, zatímco jezdci Williamsu ji používali hlavně pro sérii nájezdů a výjezdů. Pouze dva další týmy, Ferrari a Stake F1, zvolily pro bahrajnský test pneumatiku C5 – abrazivní trať, která není pro nejměkčí směs příliš vhodná. Před víkendovou Velkou cenou Austrálie tak zůstává něčím neznámým.
Víkend v Albert Parku je ve světě formule 1 velmi oblíbený díky nádherné poloze a rušné atmosféře hostitelského města Melbourne. Samotná trať není pro pneumatiky příliš náročná, přičemž degradace je větším faktorem než opotřebení. V Austrálii je nyní začátek podzimu, což může přinést několik překvapení souvisejících s počasím – v minulosti se na závodním víkendu podepsaly teplotní výkyvy a déšť. Od čtvrtka je připraven nabitý program doprovodných závodů: kromě formule 2 a formule 3 se zde koná také Porsche Carrera Cup a australský šampionát Supercars, což znamená, že na trať bude položeno velké množství pneumatik, které ovlivní úroveň přilnavosti.
Austrálie se poprvé zařadila do kalendáře formule 1 v roce 1985 a tento víkend se koná už 37. ročník. Až do roku 1995 se závod pořádal na pouličním okruhu v Adelaide, poté se přesunul do Melbourne, které je od té doby domovem Velké ceny Austrálie (s výjimkou let 2020 a 2021, kdy se závod nejel kvůli pandemii nemoci covid-19).
Nejúspěšnějším jezdcem na Velké ceně Austrálie je Michael Schumacher se čtyřmi vítězstvími: všech dosáhl v Melbourne s týmem Ferrari. Tým z Maranella s 10 vítězstvími v Austrálii překonává pouze McLaren s 11. McLaren má v Austrálii také nejvíce pole position (10), zatímco jezdcem s nejvíce těchto úspěchů – osmi – je Lewis Hamilton. Co se týče umístění na stupních vítězů, Ferrari a McLaren drží společný rekord s 26 umístěními, zatímco Hamilton je jezdcem, který se nejčastěji umístil na prvních třech místech – 10. Red Bull vyhrál v Melbourne pouze dvakrát: v roce 2011 se Sebastianem Vettelem a loni s Maxem Verstappenem.
Pirelli v motorsportu
Společnost Pirelli byla založena v roce 1872 a má hluboké italské kořeny. Dnes je uznávána po celém světě pro své špičkové technologie, schopnost inovací a kvalitu svých výrobků. Motoristický sport vždy hrál důležitou roli ve strategii společnosti Pirelli, která se řídí filozofií „race to road“. Společnost se věnuje motoristickému sportu již 117 let a dnes dodává pneumatiky do více než 350 šampionátů na dvou i čtyřech kolech. Pirelli neustále dbá na co nejefektivnější využívání přírodních zdrojů a energie a do roku 2030 chce dosáhnout uhlíkové neutrality.
Od roku 2011 je Pirelli globálním partnerem pro pneumatiky mistrovství světa FIA Formule 1. Společnost dodává pneumatiky také do šampionátů FIA Formule 2, FIA Formule 3, Formula Regional European Championship by Alpine, FIA World Rally Championship a GT World Challenge, spolu s mnoha národními seriály.