Tým TOYOTA GAZOO Racing bude na Švédské rallye usilovat již o třetí triumf

Soutěžní tým TOYOTA GAZOO Racing WRT (World Rally Team) se bude snažit navázat na své úspěšné zahájení sezóny a již se připravuje na druhé kolo šampionátu WRC 2020, kterým je Švédská rallye: podnik, který Toyota v posledních třech letech dvakrát vyhrála. Jezdci Sébastien Ogier, jenž ve Švédsku v minulosti zvítězil již 3x, Elfyn Evans a Kalle Rovanperä mají za cíl navázat na svoji úspěšnou premiéru s vozy Toyota Yaris WRC na Rallye Monte-Carlo, kde si Ogier a Evans dojeli pro pódiová umístění, zatímco Rovanperä při své vůbec první účasti na nejvyšší úrovni rallyové soutěže dojel do cíle jako pátý. 

Švédská rallye je jediným podnikem světového rallyového šampionátu FIA, který se pořádá kompletně na ledu a sněhu, nicméně kovové hřeby v pneumatikách pomáhají ke skvělému záběru, čímž se tento podnik stává jedním z nejrychlejších v rámci celého soutěžního kalendáře. Jezdci mohou opírat své vozy o sněhové závěje lemující cestu, a zatáčky tak projíždět ještě o něco rychleji.

Pro letošní ročník se organizátoři rozhodli trasu pozměnit z důvodu netypických klimatických podmínek během přípravy závodu. Akci tradičně zahájí ve čtvrtek večer superspeciálka v Karlstadu. V pátek se pojedou úseky Hof-Finnskog a Finnskogen v sousedním Norsku, plus nová rychlostní zkouška Nyckelvattnet na švédské straně hranice. Před příjezdem do servisního parku v Torsby se též uskuteční krátký sprint. Páteční trasa se zopakuje i v sobotu a následovat budou v neděli dva průjezdy měřeným úsekem Likenäs, přičemž druhý bude pořádán jako závěrečná Power Stage.

Poprvé se v rámci jednoho podniku objeví hned pět vozů Toyota Yaris WRC. Takamoto Katsuta tento podnik absolvuje jako druhé kolo celkem osmikolové kampaně ‚TOYOTA GAZOO Racing Rally Challenge Program‘; Jari-Matti Latvala se vrátí do závodu za soukromý tým, přičemž navigátora mu bude dělat Juho Hänninen, další z bývalých jezdců Toyoty.

Tommi Mäkinen (šéf týmu)
Na švédské rallye jsme jako tým v minulosti zatím dosahovali úspěchů, a tak v letošním ročníku opět cílíme na nejlepší výsledek. Vyskytly se určité otazníky ohledně toho, jaké budou vlastně podmínky, ale věřím, že pořadatelé budou schopni zařídit bezpečnou a senzační rallye jako vždy. Rallye Monte-Carlo nám vyšla velmi dobře, protože všichni noví jezdci se očividně s našimi vozy pěkně sžili, a tak jsem si jist, že všichni si povedou dobře i ve Švédsku. Z předchozích zkušeností víme, že v tomto podniku může hrát velkou roli postavení na trati, ale budeme si muset počkat na to, jaké podmínky příští týden vlastně budou.

Sébastien Ogier (jezdec, vůz č. 17)
,,Švédskou rallye mám rozhodně rád. Je to kouzelný podnik, jediný v kalendáři kompletně pokrytý sněhem a jízda po tamějších cestách je tak opravdu specialita. Rozhodně doufám, že si letos opět povedu dobře. V minulosti jsem tam dosahoval úspěchů, ale v posledních pár letech to bylo trochu náročnější. Myslím, že zčásti kvůli mému postavení na trati, protože nástup ve Švédsku po získání vedoucí pozice v šampionátu bývá velmi náročný. Letos to bude trochu jiné, takže uvidíme, jak se s tím dokážeme poprat. Rallye Monte-Carlo bylo pro celý tým velmi dobrým zahájením sezóny a týmu se v minulosti velmi dařilo i ve Švédsku, takže doufejme, že tomu tak bude i tentokrát.“

Elfyn Evans (jezdec, vůz č. 33)
,,Na Rallye Švédsko se již skutečně těším. Z vozu jsem měl při zimním testování na sněhu velmi dobrý pocit, takže doufám, že nás čeká další dobrý podnik. Rallye Monte-Carlo bylo pro nás obecně dobrým zahájením s vozy Toyota Yaris WRC, ačkoli jsme mohli zajet dokonce ještě lepší výsledek. Ve Švédsku může hrát velkou roli postavení na trati, podle toho, jaké podmínky budou panovat: pokud tam bude hodně volného sněhu, pak mají velkou výhodu ti, kteří startují hlouběji v pořadí. Ale jako při každé rallye – pustíme se do toho a dáme do toho maximum již od prvního rychlostního úseku.

Kalle Rovanperä (jezdec, vůz č. 69)
Rallye na sněhu mám moc rád, takže Švédská rallye by pro nás měla být dobrá. Myslím, že pro mě osobně by to mělo být snazší než Rallye Monte-Carlo, ale tentokrát budeme muset také trochu více tlačit na pilu. Jízda s Yarisem WRC byla zatím hodně zábavná a na sněhu se s tímto vozem jezdí úžasně. V lednu jsme s Yarisem jeli Arktickou rallye, což byla pro nás dobrá příprava, ale podmínky ve Švédsku by mohly být ožehavé, protože tam zatím nebylo moc sněhu, takže teprve uvidíme, jak užitečná naše příprava vlastně byla.“

 Statistiky (Švédská rallye): 

Rok

Sébastien Ogier

Elfyn Evans

Kalle Rovanperä

2019

29

5

18

2018

10

14

2017

3

6

2016

1

9

2015

1

6

2014

6

Nedokončil

Jak to probíhalo vloni?

Švédskou rallye 2019 ovládl Ott Tänak, který zde dosáhl druhého vítězství s vozem Toyota Yaris WRC. Tänak rovněž vyhrál závěrečnou Power Stage, kde nasbíral maximum bodů a ujal se poprvé ve své soutěžní kariéře vedení v šampionátu soutěžních jezdců. Kris Meeke dojel jako šestý, zatímco Jari-Matti Latvala po pátečním výjezdu z trati byl podle pravidel pro restart nucen skončit.