Tým TOYOTA GAZOO Racing ustál v Belgii náročný a událostmi nabitý podnik Šest hodin ve Spa-Francorchamps, třetí kolo světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA 2024, kde si nakonec dojel pro solidní výsledek.
V posledním podniku před závodem 24 hodin Le Mans se tým musel vypořádat s kontaktními situacemi, penalizacemi i deficitem výkonu, a jen díky velkému úsilí jezdců, konstruktérů a mechaniků se mu podařilo získat další cenné body k obhajobě titulu ve světovém šampionátu.
Úřadující mistři světa Sébastien Buemi, Brendon Hartley a Ryo Hirakawa s vozem GR010 HYBRID č. 8 dojeli na šestém místě. Mike Conway, Kamui Kobajaši a Nyck de Vries s vozem GR010 HYBRID č. 7 po minulém vítězství v Imole dojeli do cíle jako sedmí.
Přestože nejnovější výsledek ukončil vítěznou šňůru čítající sedm vyhraných podniků ve Spa, tým si dokázal udržet solidní pozici v souboji o titul mistra světa, kde je nyní na druhém místě – pouhých 23 bodů za vedoucím týmem Porsche s výhledem na dvojnásobný bodový příděl za výsledek v závodu 24 hodin Le Mans.
O slunečném a teplém víkendu se ve Spa sešlo rekordních 88 100 diváků, aby sledovalo, jak 19 vozů kategorie Hypercar bojuje o pozice v prvním kole, které symbolicky udalo tón závodu překypujícího incidenty.
Sébastien si vybojoval slibnou šestou pozici, ale kvůli nárazu jiného vozu hned v první zatáčce se propadl na deváté místo. Ještě o něco více zaostal v důsledku pětisekundové penalizace ve formě nuceného zastavení za překročení maximálního množství energie využité v zahřívacím kole. Mike se dokázal prodrat ze 14. na 12. místa a pokračoval snahou dostat se do první desítky.
Oba vozy tankovaly pouze při prvních zastávkách v boxech, což Mikeovi pomohlo posunout se na osmé místo; následně se snažil tuto pozici uhájit pod tlakem soupeřů s čerstvým obutím, avšak posléze se propadl na místo desáté. Těsně po uplynutí 90 minut závodu využily oba vozy příležitosti po vyjetí safety caru, aby zajely přezout na nové obutí, čímž ztratily méně času než za běžných podmínek závodu.
Po dlouhém úseku se safety carem na trati Nyck znovu zaujal devátou pozici, resp. Ryo jedenáctou. Odstup za nejlepšími se zkrátil, ale o takto získaný čas poté vůz č. 7 přišel, když se propadl na 15. místo následkem penalizace v podobě průjezdu boxy kvůli porušení pravidel virtuálního safety caru.
Po překlopení závodu do druhé poloviny bojovali Nyck a Ryo o zisk lepší pozice a během čtvrté hodiny závodu se zúčastnili souboje čtyř vozů o sedmou pozici na trati. S dalším průběhem závodu sebral Nyck Ryovi páté místo, avšak jen několik sekund poté byla kvůli nehodě jinde na trati odmávnuta červeným praporkem dvouhodinová jízda za safety carem po dobu oprav bezpečnostních bariér.
Závod mohl pokračovat hodinu a 44 minut před plánovaným koncem, kdy se Kamui po dalším kole zastávek k natankování krátce pohyboval na třetím místě, které však následně přepustil vozu Ferrari č. 50. Na začátku poslední hodiny Kamui ze čtvrtého místa vyvíjel tlak na soupeře ve snaze získat pódiové umístění, zatímco Brendon usiloval o dojezd v první šestce.
Během poslední půlhodiny však Kamui nebyl schopen čtvrtou pozici uhájit, když vozy Ferrari č. 51 a Porsche č. 99 maximálně zužitkovaly svoji výkonnostní výhodu. Kamui následně inkasoval pětisekundovou penalizaci za kontakt s vozem LMGT3 zaostávajícím o kolo. To znamená, že když Kamui projížděl cílovou páskou necelé dvě sekundy před Brendonem, vůz GR010 HYBRID č. 8 byl klasifikován jako šestý, zatímco vůz č. 7 dojel jako sedmý.
Tým nyní neprodleně zaměří veškerou pozornost na zlatý hřeb sezóny WEC, kterým je závod 24 hodin Le Mans. V neděli 9. června vyrazí vozy GR010 HYBRID ve specifikaci 2024 na Circuit de la Sarthe vůbec poprvé, aby absolvovaly oficiální testovací den před zahájením vlastního závodu ve dnech 15.–16. června.
Kamui Kobajaši (šéf týmu a jezdec, vůz č. 7): „Byl to těžký den. Co se výkonů týče, šesté a sedmé místo je to nejlepší, čeho jsme mohli dosáhnout. Je to poslední závod před Le Mans a také jeden z našich domácích podniků, takže je škoda, že jsme nemohli doopravdy soutěžit na čele a získat dobrý výsledek. Byl to pro nás těžký podnik, ale musíme to prostě přijmout a zlepšit se, abychom se na Le Mans vrátili silnější.“
Mike Conway (jezdec, vůz č. 7): „Kvůli penalizacím byl tento závod pro náš vůz trochu komplikovaný. Bylo by hezké získat více bodů, ale nakonec jsme věděli, že Ferrari a Porsche jsou rychlejší než my. Bojovali jsme s obutím, a nedokázali jsme tak srovnat tempo. Postupně s vývojem na trati se naše tempo zlepšovalo, ale pořád to nebylo úplně ono. Na Le Mans musíme pokračovat v tlaku na pilu.“
Nyck de Vries (jezdec, vůz č. 7): „Celkově vzato jsme tento týden konkurentům nestačili. Myslím, že tento výsledek je asi tak maximum, čeho jsme mohli jako tým v tomto těžkém závodě dosáhnout. Když vše uvážíme, dnes jsme toho o moc více udělat nemohli. Samozřejmě nejsme s touto situací spokojeni, ale tak to prostě je a my dělali, co jsme mohli. Doufejme, že v příštím kole budeme lepšími konkurenty.“
Sébastien Buemi (jezdec, vůz č. 8): „Opět to byl podnik nabitý událostmi. Neměl jsem moc dobrý start a nepříjemně si se mnou hráli. Dostali jsme penalizaci ještě dříve, než závod vůbec začal, což bylo opravdu hodně mrzuté, a tak se tomu musíme pořádně podívat na kloub. Poté jsme se zapotili, abychom se vrátili do hry. Výsledek není ideální, ale musíme s tím prostě žít. Alespoň jsme dojeli s oběma vozy a získali body, ale doufali jsme v něco trochu lepšího.“
Šest hodin ve Spa-Francorchamps – Závod
|
Foto: Toyota Gazoo