Závěrečný podnik sezony, Japonská rally, se pro posádky vozů Škoda proměnil v náročnou soutěž. Hiroki Arai a spolujezdec Shunsuke Matsuo z týmu Ahead Japan Racing Team využili náročných podmínek na trati a dojeli do cíle na třetím místě v kategorii WRC2, což je jejich nejlepší výsledek v historii FIA Mistrovství světa v rally.
Zatímco mnoho soutěžících na asfaltových silnicích ostrova Honšú zaskočily kluzké rychlostní zkoušky, Hiroki Arai se dokázal se svým vozem Škoda Fabia Rally2 vyhnout problémům.
Úřadující mistr Japonska se svým spolujezdcem Shunsuke Matsuem zajeli v kategorii WRC2 na dvou rychlostních zkouškách nejrychlejší čas a po celou dobu rally se drželi v první trojce. Hlavu jim dělaly pouze problémy se zadním diferenciálem během závěrečné etapy. Favorité fanoušků se však udrželi a dojeli v kategorii WRC2 na třetím místě.
Guse Greensmithe ze stáje Toksport WRT a jeho spolujezdce Jonase Anderssona postihla smůla už v pátek ráno (SS3). „V kluzké zatáčce jsem při brzdění přišel o zadní část vozu a ta narazila do náspu,“ vysvětloval Greensmith defekt pravé přední části vozu Škoda Fabia RS Rally2. Britsko-švédské duo ztratilo minutu a půl a propadlo se na sedmou pozici kategorie WRC2. Díky řadě rychlých časů na rychlostních zkouškách si v následujících dvou dnech polepšili o několik pozic a nakonec ve WRC2 skončili čtvrtí.
Páté místo v kategorii WRC2 obsadila posádka Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak. Polská dvojice přišla o výkon motoru, když se v důsledku otáčení v páteční etapě rozmáčkli výfuk jejich vozu Škoda Fabia RS Rally2. Odmítli se však vzdát a přivezli svůj vůz do servisu týmu RaceSeven, kde problém vyřešili. Kajetanowicz/Szczepaniak byli klasifikováni na čtvrtém místě v kategorii WRC2 Challenger, což „Kajtovi“ zajistilo třetí místo v celkovém hodnocení této kategorie*.
Daniel Chwist/Kamil Heller z Polska a domácí posádka Osamu Fukunaga/Misako Saida doplnili pětici posádek Škoda, které se umístily v první desítce kategorie WRC2.
Josh McErlean/James Fulton se jako obvykle s vozem Škoda Fabia RS Rally2 týmu Toksport WRT nepřihlásili do hodnocení kategorie WRC2 a bojovali pouze o stříbro třídy RC2. Smůlu měla i dvojice podporovaná irským týmem Motorsport. Do druhé etapy startovali jako třetí z kategorie, ale v první sobotní rychlostní zkoušce museli svůj vůz Škoda Fabia RS Rally2 odstavit. „Narazili jsme při přejezdu do pařezu. Moje chyba, že jsem nejel o centimetr vedle,“ popsal McErlean. Irské duo, které po opravě znovu odstartovalo, nakonec skončilo ve třídě RC2 na 14. místě.
Po třinácti odjetých rally sezony 2024 je šest jezdců značky Škoda klasifikováno v první desítce celkového pořadí kategorie WRC2*. Nejvýše se umístil Oliver Solberg z týmu Toksport WRT na druhé pozici. Společně s britským spolujezdcem Elliottem Edmondsonem vyhrál 23letý Švéd tři soutěže (Švédsko, Lotyšsko, Finsko). Protože Solberg již splnil přidělený limit sedmi podniků WRC2, musel Japonskou rally sledovat z povzdálí.
Díky pátému místu z Japonské rally si pátou příčku v celkovém hodnocení kategorie WRC2 zajistil Kajetan Kajetanowicz z polského týmu RaceSeven, následovaný finským jezdcem Lauri Joonou z týmu TGS Worldwide. Po vítězství v kategorii WRC2 na Safari Rally v Keni skončil Angličan Gus Greensmith celkově sedmý.
Rallye Monte-Carlo zahájí příští sezónu FIA Mistrovství světa v rally ve dnech 23. až 26. ledna 2025.
Japonská rally, 21.–24. listopadu 2024, výsledky kategorie WRC2
1 Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (BG/ANA), Citroën C3 Rally2, 3.33:45,3 hod
2 Sami Pajari/Enni Mälkönen (FIN/FIN), Toyota GR Yaris Rally2, +1:46,5 min
3 Hiroki Arai/Shunsuke Matsuo (J/J), Škoda Fabia Rally2, +3:20,0 min
4 Gus Greensmith/Jonas Andersson (GB/S), Škoda Fabia RS Rally2, +4:11,5 min
5 Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak (PL/PL), Škoda Fabia RS Rally2, +6:46,6 min
Pořadí kategorie WRC2/Jezdci* (po 13 rally)
1 Sami Pajari (FIN), Toyota, 126 bodů
2 Oliver Solberg (S), Škoda, 123 bodů
3 Nikolay Gryazin (BG), Citroën, 116 bodů 4 Yohan Rossel (F), Citroën, 111 bodů
5 Kajetan Kajetanowicz (PL), Škoda, 69 bodů
6 Lauri Joona (FIN), Škoda, 58 bodů
7 Gus Greensmith (GB), Škoda, 54 bodů
8 Jan Solans (E), Toyota, 54 bodů
9 Josh McErlean (IR), Škoda, 50 bodů
10Robert Virves (EST), Škoda, 45 bodů
* Podléhá potvrzení se strany FIA.