Tým TOYOTA GAZOO Racing WRT (World Rally Team) míří na Rallye Mexiko (12.-15. března). První letošní podnik pořádaný výhradně na šotolině, s cílem navázat na své zahájení letošní sezóny světového rallyového šampionátu FIA a dosáhnout dalšího výsledku na nejvyšší úrovni. Elfyn Evans odjíždí do Mexika poprvé v roli vedoucího jezdce světového šampionátu díky vítězství na Švédské rallye, jeho stájový kolega Sébastien Ogier (pětinásobný vítěz Rallye Mexiko) v žebříčku zaostává pouhých pět bodů. Kalle Rovanperä bude startovat po rekordu v minulém podniku, kdy si připsal první pódiové vítězství.
Po zimních podmínkách na Rallye Monte-Carlo a Švédské rallye je Mexická Rallye pro týmy i jezdce zásadní změnou. Zpravidla je jedním z nejteplejších podniků v celém kalendáři WRC, kdy venkovní teplota stoupá až k 30 °C, a navíc jde o nejvýše pořádané kolo sezóny, kdy se vozy šplhají do nadmořské výšky až 2 737 m. V horách pak kvůli řidšímu vzduchu klesá výkon motoru až o 20 procent.
Závod jako obvykle začne ve čtvrtek večer v malebném městě Guanajuato, kde fanoušky čekají hned dva průjezdy pestrými ulicemi a tunely města. Na pátek je připraveno celkem 10 měřených úseků, včetně cyklu tří erzet na šotolině vždy se dvěma průjezdy. Po dopoledni následuje nový měřený úsek v parku dvoustého výročí města Guanajuato a odpoledne bude zakončeno v hostitelském městě Leónu dvěma průjezdy místního soutěžního okruhu a krátkou etapou v ulicích.
Sobotní program po dalších třech opakovaných erzetách na šotolině završují další dvě kola na soutěžním okruhu plus odlišné měřené úseky hned vedle servisního parku. V neděli pak celý závod zakončí tři další měřené úseky, přičemž speciálně bodovaná Power Stage na samotný závěr se uskuteční v El Brinku.
Tommi Mäkinen (šéf týmu)
„Celý tým zahájil tuto sezónu fantasticky, a tak samozřejmě doufáme, že v Mexiku to bude pokračovat. O této rallye víme, že nároky na vozidla kvůli nadmořské výšce a vysokým teplotám mohou být značné. Proto jsme v tomto směru vynaložili velké úsilí a od dob našich začátků jsme se hodně zlepšili: vloni jsme již neměli žádné potíže s chlazením, a i rychlost byla velmi dobrá. Takže jsem si celkem jist, že tam můžeme vyrazit a dosáhnout dobrých výsledků se všemi třemi posádkami, které do týmu neuvěřitelně dobře zapadly.“
Sébastien Ogier (jezdec, vůz č. 17)
„Z každoroční výpravy na Rallye Mexiko mám vždy skvělý pocit. Mám odtamtud hodně krásných vzpomínek: v roce 2008 jsem tam jel svůj první závod WRC, kdy jsme zahájili vítězstvím v kategorii juniorů, a od té doby jsme tam dosáhli řady pěkných výsledků. Nedávno jsem měl možnost ve Španělsku absolvovat dvoudenní testování a moje první pocity z vozu na šotolině byly opravdu dobré. Po dvou podnicích, v nichž jsme měli dobré tempo, ale na vítězství zatím nedosáhli, to bude určitě naším cílem v Mexiku. Díky dalším kilometrům, které jsem s vozem již zakusil, se za volantem Yarisu WRC cítím stále sebejistěji. Vyjíždět na trať jako třetí není špatné. Máme v plánu pokusit se bojovat o vítězství skutečně na maximum.“
Elfyn Evans (jezdec, vůz č. 33)
„Pro celý tým to bylo evidentně skvělé zahájení sezóny a nyní se již těším na první podnik sezóny pořádaný na šotolině. Mexiko je svým způsobem podobné prvním dvěma závodům letošního roku v tom, že nám předkládá specifické výzvy, kterým se musíme zkusit přizpůsobit. A letos je to pro nás další nový povrch, na který si musíme s novým vozem zvyknout. Ale v prvních dvou kolech jsme si celkem dobře zvykli, a tak doufáme, že tak tomu bude i v Mexiku. Naše vedení v šampionátu znamená, že v pátek budeme na trať vyrážet jako první, což nám situaci neusnadní, ale musíme na to zapomenout a pouze se soustředit na náš stávající úkol.“
Kalle Rovanperä (jezdec, vůz č. 69)
„Španělské testování před nastávajícím podnikem bylo pro mě první příležitostí vyzkoušet si Yaris WRC na šotolině, ale postupně jsem si na vůz stále lépe zvykal. Vyzkoušeli jsme si různé varianty nastavení a myslím, že jsme našli dobrý kompromis. Rallye Mexiko jsem se zúčastnil před dvěma lety a největším problémem je tam vysoká nadmořská výška, což znamená, že tomu musíte přizpůsobit i styl jízdy. Ve Švédsku jsme samozřejmě dopadli velmi dobře, ale myslím, že Mexiko by pro mě, vzhledem ke zkušenostem, mohlo být letos tím nejožehavějším podnikem, takže musíme počkat, jak se to vyvine.“
Jak to probíhalo vloni?
Ott Tänak vybojoval první týmové umístění na stupních vítězů v rámci Rallye Mexiko, resp. celkové druhé místo, když si poslední den závodu polepšil ze třetí pozice a zvýšil vedení v mistrovském žebříčku soutěžních jezdců i továrních týmů. Kris Meeke v rallye vedl, avšak kvůli defektu nakonec dojel na celkovém pátém místě. Jari-Matti Latvala dojel jako osmý poté, co v sobotu opět nastoupil do závodu dle pravidel pro restart.