Start sezony Formule 1 2025: Sakhir odhaluje první indicie

Čekání je u konce: ode dneška hostí závodní okruh Sakhir v Bahrajnu jedinou oficiální testovací seanci před začátkem sezóny Formule 1 roku 2025. Je to tak jediná příležitost spatřit všech deset nových vozů společně na trati, než světla na konci pit lane v Melbourne 14. března zazelenají a oznámí začátek volného tréninku před australskou Grand Prix, prvním ze 24 závodů v kalendáři. Během tří dnů získají týmy celkem 24 hodin jízdy – od 10:00 do 14:00 a od 15:00 do 19:00 – což jistě nabídne první náznaky toho, co nás čeká v této sezóně.

Test bude také příležitostí prozkoumat celou letošní řadu homologovaných pneumatik Pirelli pro suché počasí. Jejich konstrukce byla mírně upravena, aby lépe vyhovovala zvýšeným aerodynamickým nárokům, kterým budou vystaveny nejnovější verze této generace vozů. Na Sakhiru je k dispozici šest směsí, které lze identifikovat následovně – pneumatiky C1 mají nápisy Pirelli a P Zero v bílé barvě, ale bez pruhů; C2 mají nápisy a pruhy v bílé; C3 mají nápisy v žluté barvě, bez pruhů; C4 mají nápisy a pruhy v žluté; C5 mají nápisy v červené barvě bez pruhů; C6 mají nápisy a pruhy v červené. Mezipodmínkové a extrémně mokré pneumatiky si zachovávají své obvyklé barvy zelenou a modrou. 

35 sad pod drobnohledem týmů

Nadcházející sezóna přináší debut C6, který v souladu s pojmenovávacím systémem zavedeným Pirelli již před několika lety umisťuje tuto směs na nejměkčí konec nabídky. Bude vhodný pro Grand Prix konané na městských okruzích a na dalších tratích, kde jsou pneumatiky vystaveny nízkým energetickým úrovním. Co se týče ostatních směsí, C1 zůstává nejtvrdší a svými vlastnostmi se velmi podobá verzi z roku 2024. C2 se nyní více přiblížila směsi C3, která je nejuniverzálnější z hlediska vyváženosti výkonu a opotřebení, a zůstává v podstatě stejná jako verze homologovaná pro předchozí dvě sezóny.

Vývoj směsi C4 se zaměřil na snížení pravděpodobnosti vzniku zrnění na běhounu a degradace – podobně jako u C5 – s cílem zlepšit její výkonnost v závodních podmínkách.

,,Pro testování v Sakhiru má každý tým k dispozici až 35 sad pneumatik. Okruh v Bahrajnu klade tradičně vysoké nároky na pneumatiky, proto se pro místní Grand Prix obvykle vybírají tři nejtvrdšíí směsi. Směs C3 je jednoznačně nejoblíbenější volbou testovací série, a to především proto, že bude nejpoužívanější v průběhu celé sezóny – stejně jako tomu bylo v roce 2024. Letos se však s ohledem na dostupnost šesti různých směsí může stát, že se na některých Grand Prix vůbec neobjeví,” dodává Zdeněk Vacl, marketingový ředitel Pirelli Česká republika.


První náznaky výkonu a strategie týmů

Mercedes zvolil nejvíce sad C3 (27), zatímco Williams je na opačném konci spektra s pouhými 15 sadami této směsi. U směsi C2 nastalo překvapení: 12 sad pro Carlose Sainze a Alexandra Albona oproti pouhým dvěma sadám pro Georgea Russella a Kimiho Antonelliho.

Ferrari a Williams se rozhodly využít všech šest směsí, což znamená, že mají pouze jednu sadu C5 a C6, zatímco Aston Martin a Alpine omezily svůj výběr pouze na tři nejtvrdší směsi. Je také třeba poznamenat, že Aston Martin a Haas jsou připraveny na jakoukoli meteorologickou situaci – Aston Martin zahrnul tři sady mezistupňových pneumatik, zatímco americký Haas zvolil jednu sadu mezistupňových a jednu sadu extrémně mokrých pneumatik. Podle oficiální předpovědi FIA, kterou poskytla Meteo France, se během tří dnů neočekává žádný déšť.

Od dnešního dne se veškerá pozornost světa motorsportu přesouvá na okruh v Sakhiru, kde startuje nová sezona 2025!

Pirelli v motosportu

Založena v roce 1872, Pirelli je společnost s hlubokými italskými kořeny, která je dnes uznávána po celém světě pro svou špičkovou technologii, inovativnost a kvalitu svých produktů. Motorsport vždy sehrával důležitou roli v strategii Pirelli, vycházející z filozofie „race to road“. Společnost se věnuje motorsportu již 116 let a dnes dodává pneumatiky do více než 350 šampionátů, a to jak pro dvoukolová, tak pro čtyřkolová vozidla. Pirelli věnuje neustálou pozornost nejefektivnějšímu využívání přírodních zdrojů a energie, s cílem dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2030.

Od roku 2011 je Pirelli globálním partnerem pneumatik FIA Formule 1. Společnost také dodává pneumatiky do šampionátů, jako jsou FIA Formule 2, FIA Formule 3, Formula Regional European Championship by Alpine, FIA World Rally Championship a GT World Challenge, spolu s řadou národních sérií.

Titulní foto: Depositphotos.com