Pátý závod Formule E se jel v Miami

V sobotu 12. dubna se na legendární trati Homestead Miami Speedway na slunné Floridě uskutečnilo páté kolo 11. sezóny Formule E. Formule E se zde jela poprvé, tato ikona amerického motoristického sportu je od roku 2002 pevně spojena s vyvrcholením nejvyšší série NASCAR Sprint Cup a IndyCar. Předtím se E-Prix Miami 2015 konala na okruhu Biscayne Bay Street Circuit a vyhrál ji Nicolas Prost za tým E.Dams Renault.

Okruh se začal stavět v srpnu 1993 a otevřen byl 5. listopadu 1995. Náklady na stavbu závodiště se vyšplhaly na 70 milionů dolarů. V letech 1995-1996 se okruh jmenoval  Metro-Dade Homestead Motorsports Complex. Areál nabízí tři závodní dráhy. Základní ovál má délku 3,5 kilometru. Klopení na rovinkách je skromné – pouhé tři stupně, zatáčky jsou potom klopeny v rozmezí 18 aý 20 stupňů. Zařízení má od roku 2019 kapacitu 43 000 diváků.


O výsledku rozhodlo pět penalizací

Závod Formule E Homestead Miami skončil penalizací pro pět jezdců včetně těch, kteří překročili čáru jako první a třetí, po pozdní červené vlajce, což znamenalo, že několik závodníků nemělo šanci legálně využít veškerý svůj útočný režim.

V typickém energeticky úsporném „pelotonovém“ závodě na upraveném infield road parku si mnozí šetřili alespoň jedno nasazení útočného režimu pro závěrečné etapy. Poté byl závod označen červenou vlajkou kvůli hromadění středu pole, které blokovalo šikanu, do kterého byli zapojeni Jake Hughes, Maximilian Guenther a Mitch Evans.

Norman Nato s Nissanem pokračoval i poté v používání útočného režimu při doběhu do cíle, ale dostal, stejně jako třetí Robin Frijns, lídr šampionátu Oliver Rowland a dvojice McLaren Sam Bird a Taylor Barnard, 10sekundovou penalizaci za to, co se oficiálně nazývá zneužití útočného režimu. To zajistilo vítězství Wehrleinovi a šokující druhé místo pro Lucase di Grassiho a novou kombinaci Abt Lola Yamaha.

DS PENSKE nebodoval, ale zůstává čtvrtý

E-Prix v Miami nebyla k týmu DS PENSKE zrovna přívětivá. Na velmi abrazivním asfaltu nedokázali Jean-Éric Vergne ani Maximilian Günther využít silný potenciál vozu DS E-Tense FE25. Oba jezdci týmu DS Automobiles startovali ze 17. a 22. místa na startovním roštu, ale postupně se propracovávali vzhůru. Štěstí jim však nepřálo až k cílové vlajce. Ve 20. kole se Maximilian Günther zapletl do hromadné kolize, která vyvolala červenou vlajku a ukončila jeho naděje na dobrý výsledek. Německý jezdec, který byl nucen znovu startovat na konci pole, byl nakonec klasifikován na 17. místě. Jeho týmový kolega ean-Éric Vergne také nepřímo ztratil kvůli přerušení závodu. Francouz byl sice devátý, ale v posledních čtyřech kolech se ocitl bez výhody útočného režimu. V důsledku toho to pro něj byl obtížný závěr závodu, když cílovou čáru projel na 12.místě.

„Ve Formuli E následuje jeden závod za druhým, ale žádný z nich si není podobný. Po týdnech příprav se nám nepodařilo splnit ambiciózní cíle, které jsme si v Miami stanovili. Ale to je motorsport! Tým se stále drží na čtvrtém místě v celkovém pořadí, i když jsme měli za cíl mnohem více. Jedna věc je jistá: budeme pracovat tvrději než kdy jindy, abychom se v Monaku pořádně předvedli;“ řekl po závodě Eugenio Franzetti, ředitel DS Performance.

Zatímco francouzsko-americký tým odjel z Miami bez bodování, tým DS PENSKE si stále udržuje celkové čtvrté místo v hodnocení týmů s pouhou čtyřbodovou ztrátou. Veškerá pozornost se nyní obrací k Monaku, dějišti dalších dvou závodů, které se jedou ve dnech 3. a 4. května. 

Bohumil Brejžek
Foto DS Automobiles