Pop-artová kachna, neboli ikonický model Citroën 2CV, pokreslená umělcem Josefem Ratajem, z české dílny konstruktéra Tomáše Nerudy vloni pobláznila celý svět. Jako patnáctý Citroën 2CV v pořadí se posádka Barbora Holická a Lucie Engová vydala na tratě slavného dálkového závodu Dakar rallye v kategorii Classic, urazila přes 7 500 kilometrů Saudsko-Arabskou stepí a pouští, až zdárně 19. ledna 2024 jako první posádka v tomto ikonickém voze spatřila cílovou rampu. Rallye dokončila na krásném třiašedesátém místě.
Tím české ženy nekončí! Chtějí víc!
„Vloni jsme měli jako tým jasný úkol, dojet do cíle. Jeli jsme s originálním autem, s minimem úprav jako jezdily posádky 2CV před námi na historických tratích rallye Paříž-Dakar v Africe. Cíl jsme splnili a jako první Citroën 2CV jsme dojeli Dakar,“ uvádí Barbora Holická.
„V lednu jsme nabrali hromadu zkušeností. Kachny stavím přes 30 let, ale offroadový speciál jsem ještě nestavěl. Znám ta auta ze světových srazů, kde se schází i tato offroadová komunita, která jezdí brázdit písky do afrických pouští, ale konkrétní zkušenosti s tím nemám,“ říká mechanik Tomáš Neruda a dodává: „Dlouho jsme vymýšleli a přemýšleli, jaké úpravy jsou možné, které se používají na rejdech v afrických pískách, a které by nás posunuly dál. Přemýšlíme nad váhou vozu, převodovkou a hlavně výkonem motoru. Radíme se se specialistou v Belgii, a dokonce jsme si už i v Belgii postavili motor, který při stejné váze dosáhne dvojitého výkonu. A stále je to vzduchem chlazený jednoduchý dvouválec boxer.“
Odvážně do nového ročníku
Rozhodně to v dalším ročníku Dakar rallye nebude mít tým českých závodnic jednoduché. Letos ukázaly velkou odvahu a ctižádost, za což byla děvčata i odměněna od organizátorů rallye speciální edicí
medailí ZA ODVAHU – „DARE“. Také se již proslýchá, že příští rok na Dakar Classic nebude DUCKAR jediná kachna. Několik týmů už své plechové opeřence dokonce strojí a chce také pokořit Dakar Classic rallye. A to je pro česká děvčata a Tomáše velký výzva a rozhodně budou chtít vyhrát. A to nejen mezi kachnami.
Start Dakaru 2025 v podobě prologu je plánován na 3. ledna, do cíle soutěžní jezdci dorazí 17. ledna. Během té doby se zúčastní třinácti etap, přičemž pět bude pro různé kategorie oddělené, aby soutěžící měli těžší navigaci a nemohli se orientovat třeba podle stop brzy startujících motorkářů.
Text a foto Bohumil Brejžek