Od 11. do 20. srpna se v nizozemském Haagu pojede nejdůležitější závod letošní sezony – mistrovství světa olympijských tříd, které je zároveň první kvalifikací na olympijské hry v Paříži. Tedy pro jachtaře správně v Marseille, kde je připravená olympijská marina a kde se bude příští rok závodit. Kdo bude naši zemi reprezentovat v závodě, po kterém už může Česká republika mít jisté místo v některé z deseti kategorií, v nichž se budou na příští olympiádě rozdělovat medaile?
Česká výprava bude mít 35 členů, z toho 18 závodníků, a Česko se představí kromě kategorií 470, 49er muži a Nacra 17 ve všech lodních třídách včetně premiérového kiteboardingu a nového „létajícího“ windsurfingu iQFoil.
Na olympiádě v roce 2024, a tím pádem i na mistrovství světa v Haagu se bude rozdělovat deset sad medailí v olympijských třídách. V Haagu se navíc objeví i paralympijské třídy, i když jachting z programu paralympiády bohužel vypadl a zatím se s ním nepočítá ani do Los Angeles 2028. I v paralympijské třídě 2.4mR budeme mít zastoupení.
Za každou zemi může na olympiádě startovat pouze jedna loď v každé třídě – to znamená maximálně 14 závodníků z jedné země. V Haagu je tato kvóta vyšší, na mistrovství světa jsou místa přidělována podle výsledků. Celkem se na olympiádě v roce 2024 představí 330 jachtařů – 165 mužů a 165 žen. Genderová vyváženost pronikla bohužel i sem, takže ženy, v jejichž třídách je mnohem menší konkurence, mají daleko větší šanci se na olympiádu kvalifikovat. V Haagu bude startovat téměř 1 300 jachtařů z celého světa.
Windsurfing – třída iQFoil
Nejpočetněji obsazenou má Česko windsurfingovou třídu iQFoil. O nominaci na olympiádu budou bojovat čtyři ženy a dva muži.
Nejzkušenější z celého českého týmu je Karel Lavický (38), který už má za sebou olympijské hry v Londýně, v Riu i v Tokiu ve třídě RS:X. Na novém moderním prkně chytil druhou mízu a s nadějí vyhlíží svou čtvrtou olympiádu. Pokud se mu podaří kvalifikovat, vyrovná se co do počtu účastí na hrách Michaelu Maierovi. „Určitě do toho chci ještě jít naplno, hodně jsem trénoval především ve španělském Cádizu, kde mám již dlouhou dobu svou tréninkovou základnu. Tam se dá trénovat s místními, kteří jsou výborní jezdci, pořádají se tam závody. Ambice jsou samozřejmě kvalifikovat se, i když přiznávám, že to bude tentokrát ještě o něco těžší. Ale uvidíme,“ říká. V Haagu s ním bude jeho trenér – slovenský windsurfař Patrik Pollák, který s ním byl i na olympiádě v Tokiu. Karel se v červenci zúčastnil předolympijského Test Eventu v Marseille. „Na Test Eventu se mi nezávodilo moc dobře. Podmínky byly velice náročné. Především velké horko, které nás provázelo celým závodem bylo velmi nepříjemné. Na břehu není moc možností jak sebe a windsurfingové vybavení před sluncem a horkem chránit. Často jsme čekali velmi dlouho, než jsme šli závodit. Na vodě jsme zažili velmi rozdílné větry. Od velmi slabého až po velmi silný. V podstatě jsme každý den závodili v jiných podmínkách,“ popsal.
V Haagu bude Karlovi sekundovat junior David Drda (18). Je členem RODOP iQFoil Teamu, který trénuje pod vedením Milana Hájka. Ten s týmem bude i v Haagu. David začínal na dětské plachetnici Optimist v deseti letech na Jablonecké přehradě. Po roce však už propadl windsurfingu. Kromě olympijského iQFoilu závodí také ve slalomu a jeho výkonnost jde stále nahoru.
Do RODOP iQFoil Teamu patří také juniorská mistryně Evropy Kristýna Piňosová (18). „Windsurfing na foilu mě strašně baví, nejvíc ta rychlost. To je prostě adrenalin! Ze začátku, když se prkno zvedlo z vody, jsem se trochu bála, ale rychle jsem si zvykla a teď je to zkrátka nádhera,“ říká mimo jiné také Jachtařka roku 2022, která ke svým 18. narozeninám dostala dárek od jednoho z partnerů týmu, firmy Auto Pokorný. Pro své cesty na závody a tréninky má k dispozici nové prostorné auto Hyundai Staria. „Kristýna musí zvládnout velmi těžký přechod z juniorské kategorie mezi dospělé. Je vynikající na slalom, takže na první bójce je na čele, pak se často na zaďák propadne a její výsledek záleží na tom, co zvládne během druhé stoupačky zase dojet. Celou sezonu jsme na zlepšení jízdy na zadní vítr a na konzistenci výsledků pracovali, ale máme ještě čas, jejím cílem je hlavně olympiáda v roce 2028, kvalifikace do Paříže by byla bonus,“ říká trenér Milan Hájek.
Kvalifikaci do Paříže by ráda zvládla naše nejstarší, ale stále teprve dvaadvacetiletá reprezentantka ve třídě iQFoil Kateřina Švíková (22), která se stejně jako Karel zúčastnila
Test Eventu v Marseille, kde vybojovala 14. místo. Takové umístění v Haagu by bylo pouze dvě místa za kvalifikací. Na startu bude i její sestra Barbora Švíková (19), která letos vyhrála závod světové série ve francouzském Hyeres. „Ve finále o medaile je to ve třídě iQFoiL vždycky napínavé, protože stát se může cokoliv, dokonce i ten, kdo je po základní části na 10. místě, může vyhrát. V Hyeres jsem prošla semifinálovou jízdou a ve finále jsem od začátku vedla a vedení se mi podařilo udržet až do cíle,“ vzpomněla na vítězný závod. V Haagu to ale bude nesmírně těžké se do první desítky probojovat. Obě sestry podpoří z trenérského člunu Španěl Jaime Andres Castro.
Pátou naší windsurfingovou nadějí bude v tomto závodě Kateřina Altmannová (19), která už druhý rok trénuje společně se sestrami Švíkovými. „Letos v zimě jsme strávily 45 dnů na Lanzarote, kde se mimochodem pojede v zimě druhá windsurfařská olympijská kvalifikace, absolvovaly jsme stejně jako všichni ostatní reprezentanti závody světové série na Mallorce a v Hyeres, do toho individuální studium na sportovním gymnáziu v Plzni. A pak ještě trénink na Gardě… Zároveň mám od kondičního trenéra a výživové poradkyně přesně nastaveno, co mám jíst a jakou fyzickou přípravu volit. Třída iQFoil je fyzicky a technicky nesmírně náročná, bez přesné přípravy se to neobejde,“ vysvětluje Kateřina.
Když windsurfařky nepostoupí do finálových jízd, budou mít čas se přesunout na juniorské mistrovství světa do 21 let, které začíná na Silvaplaně hned po skončení kvalifikace v Haagu. No a pak se všichni včetně Karla Lavického i Davida Drdy přesouvají na Lipno na Regatu 130 let českého jachtingu.
Třída ILCA 7 – dříve Laser Standard
Jednoposádková plachetnice známá pod názvem Laser byla přejmenována na ILCA (zkratka International Laser Class Association) a s největší plachtou, s níž závodí muži, nese označení 7. V této třídě byl již na dvou olympijských hrách Viktor Teplý (33), který startoval v Londýně a v Riu. Nyní bude usilovat o svou třetí účast. Otec dvou dcer byl v Haagu společně se svým týmem a svým bratrem Ondřejem Teplým (28), který bude v Haagu také startovat, trénovat: „V Haagu to nebude žádná legrace, je to tvrdý revír. Trénovali jsme s bráchou v Haagu 14 dní v červenci, hodně foukalo, i když jsme slyšeli hlasy, že by v srpnu měl být vítr slabší. Vloni se v Haagu jel test event a na něm foukalo 30 uzlů z moře přímo do přístavu, takže vjezd a výjezd byl pro závodníky velmi složitý. Také závodní komise měla problémy s kotvením svých lodí a stavěním tratí. Komplikované jsou také proudy. Je zde velmi vysoký rozdíl mezi přílivem a odlivem, takže v době kulminace proud dosahuje rychlosti 50 až 60 m za minutu, což je pro naši třídu, která není tak rychlá, opravdu hodně. Znamená to, že i když fouká vítr o síle 15 uzlů, je nutné na startu pořád jezdit. Když zastavíte, proud loď strašně rychle snáší. Nebo když našemu trenérovi došel na člunu benzin, musel zakotvit, než ho někdo jiný přitáhl do přístavu. Bude to pro většinu z nás velký zážitek, nejen pro závodníky, ale i pro trenéry a rozhodčí,“ pospal dějiště šampionátu Viktor.
Oba bratři trénují s chorvatskou skupinou vynikajících závodníků, mezi nimiž jsou mistři světa i olympijští medailisté Tonči Stipanovič či Pavlos Kontides a kterou vede trenér Luka Radelič. Ondřej závodil až do minulé olympiády ve třídě Finn. Protože Finn na olympiádě skončil, přestoupil na třídu ILCA 7. Je také skipperem českého SSL Gold Cup týmu, který se kvalifikoval do finále světového poháru do Bahrainu. „Doufám, že v Haagu s bráchou předvedeme vše, co jsme natrénovali,“ věří. „Naše rodiny s námi do Haagu nejedou, budou fandit z domova,“ dodal Ondřej, který již je také otcem.
Třída ILCA 6 – dříve Laser Radial
Nadějným želízkem v ohni je v dámské verzi třídy ILCA Alessia Palanti (20), která se narodila a žije v Itálii. Mezi juniorkami získala na vrcholných světových akcích celou řadu pódiových umístění. Přestože se vloni potýkala s vleklými zdravotními problémy, daří se jí i v seniorské kategorii stále zlepšovat. „V lednu jsem se přestěhovala z Gardy do Cagliari na Sardinii. Tam jsou pro mě ideální podmínky na trénink. Garda je přeci jen pouze jezero. Mám dva nové trenéry, protože jednak trénuji s místní skupinou, kterou vede italský trenér Enrico Canu. Ten se mnou také pojede do Haagu. Když přijede moje sparing partnerka Maďarka Mária Érdi, trénujeme s jejím italským trenérem, který se jmenuje Enrico Strazzera. Na Sardinii jsem spokojená, mám tam všechno, co mi dosud chybělo. Vidím, že se zlepšuji. Spolupracuji také s mentálním koučem Mariánem Jelínkem a moji noví trenéři s ním komunikují. Chodím znovu na vodu ráda, nejsem tak nervózní jako dřív. Už odmalička sním o olympiádě a přestože vím, že na kvalifikaci do Paříže nemám myslet, že mám čas, že je lepší uvažovat až do další olympiádě, přesto jsem se snažila co nejlépe připravit a dám tomu všechno. V Haagu se mi to ještě asi nepodaří, ale druhá kvalifikace je v lednu na mistrovství světa v Argentině, tam bych mohla mít šanci,“ plánuje Alessia.
Na startu této třídy bude ještě Klára Himmelová (21), která pilně trénuje pod vedením nového trenéra ze skupiny Viana Sailing. Jachting je její velkou láskou, ví, že bez tvrdé práce to nejde. Věnuje také hodně času fyzické přípravě a nezapomíná ani na školu. „Tréninková skupina, se kterou teď spolupracuji, je skvělá, podporuje mě, vidím, že jsem se hodně zlepšila. Věřím, že to příště bude vidět i na výsledku,“ doufá Klára.
Skif 49erFX
Ve třídě 49erFX se o co nejlepší výsledek pokusí Zofia Burska (22) a Sára Tkadlecová (23). Sára má za sebou již jednu olympijskou kampaň – do Tokia se jen těsně nedostaly společně s Dominikou Vaďurovou. Ta s olympijským jachtingem skončila a v posádce ji tak vystřídala nová kormidelnice Zofia, která byla v polské reprezentaci ve třídě 470. Má ale české občanství a žije v Praze. Holky se připravují v Zadaru, kde trénují jejich chorvatské sparingpartnerky pod vedením chorvatského trenéra Karla Krpeljevice. Bude s nimi i v Haagu. „Jsme rády, že jsme se domluvily, Chorvatky byly v podobné situaci jako my – zkušená kosatnice a kormidelnice na skifu 49erFX teprve začínala, sedly jsme si a naplánovaly společně celou letošní sezonu. Máme podobnou výkonnost, Chorvatky jsou trochu lepší v silném větru, my zase ve slabším. Vzájemně se podporujeme a tlačíme nahoru. Měli jsme v Zadaru také možnost trénovat starty s bratry Fantelovými, což jsou olympijští medailisté, jsou mnohem agresivnější, hodně nás to posouvá,“ vysvětlují. I ony se zúčastnily Test Eventu v Marseille. Sára je na Matematicko-fyzikální fakultě UK a Zofia studuje FTVS UK, obě tedy musí skloubit jachting se školou. Mají sice individuální studijní plány, ale i tak je to náročné.
„Primárním naším cílem je olympiáda, ať už v Paříži nebo v Los Angeles 2028. Od začátku jsme domluvené, že spolu vydržíme právě až do Los Angeles. Letos je to naše první společná pořádná sezona, protože vloni jsem byla zraněná. Konkurence je obrovská, jsme rády, že v Haagu můžeme závodit“, říká Zofia. „Díky CS Cargo máme do Haagu novou sadu 3D karbonových plachet, za což jsme vděčné. Takže snad nám to pojede!“ dodává Sára.
Kiteboarding – třída Formula Kite
Kiteboarding bude mít na OH 2024 premiéru. Český tým budou v Haagu tvořit čtyři závodníci – dva muži a dvě ženy. Postupně se zlepšují a prosazují se nejen mezi juniory, ale i v seniorské kategorii. Starat se o ně bude trenér Ivan Doronin. Nejúspěšnější z této čtveřice je Vojtěch Koška (18), který se ve světovém žebříčku pohybuje kolem 20. místa a letos vybojoval bronz na juniorském mistrovství Evropy. S kiteboardingem začal v 8 letech, baví ho všechny disciplíny jako twin tip race, boardercross, freestyle, foiling nebo snowkiting, ale nyní se plně soustředí na olympijskou třídu Formula Kite. Přechodně bydlí, trénuje a studuje na Tenerife. Druhým českým reprezentantem v kiteboardingu bude Jindřich Houštěk (19).
Mezi ženami uvidíme juniorku Dominiku Braunovou (18). A o kvalifikaci se pokusí také Monika Žižlavská (40), která letos brala stříbro mezi ženami na mistrovství světa Masters (nad 35 let).
Paralympiáda a třída 2.4mR
V paralympijské třídě 2.4mR jsme měli účastníka na hrách v Riu. Byl jím Daniel Bína (53), který bude startovat také v Haagu. Doplní ho ještě Alexander Sadílek (68). Jachting byl po Riu z paralympiády vyřazen, ale světová jachtařská federace World Sailing nyní dělá vše pro to, aby se do programu zase vrátil. I proto na tomto mistrovství světa startují i potenciální paralympijské třídy. Nepojedou přímo v Haagu, ale na Braassemermeer, asi 35 km směrem k letišti Schiphol.
Čech v belgickém týmu
Jakub Kozelský, manžel olympioničky Veroniky Kozelské Fenclové, je již dlouho člen belgického týmu. Na olympiádě v Tokiu byl team leaderem Belgie a v Haagu bude na pozici trenéra Belgičanek závodících na 49eruFX.
I mezi rozhodčími
Václav Brabec bude na mistrovství světa v Haagu členem mezinárodní jury. Bude působit jako Digital Official a bude tak podporovat rozhodčí na vodě i při projednávání protestů a bude dohlížet na konzistenci rozhodování.
Více o závodě: https://allianzsailingworlds.com
Startovní listina a výsledky: https://thehague2023.sailing.org/notice-board/