Poslední tři roky se na trhu objevují vozy Toyota s označením GR odkazujícím na tovární tým Gazoo Racing, který startuje v mezinárodních rally a silničních závodech. Existuje už více než desítka modelů typu GR, které se však vzájemně zásadně liší. Čím? Zde najdete odpověď.
V lednu 2017 debutoval v Rally Monte Carlo Yaris WRC, o dva měsíce později pak Toyota oslavila návrat do Mistrovství světa v rally a v Ženevě předvedla nový ostrý hatchback Yaris GRMN. Značka zdůrazňovala, že sportovní Yaris vznikl pod dohledem odborníků z Toyota Gazoo Racing a že značná část testů a vývojových prací proběhla na velmi náročné dráze Nürburgring. GRMN znamená „Gazoo Racing tuned by the Meister of the Nürburgring”.
Prodej Yarisu GRMN začal v červenci 2017, ale netrval dlouho, neboť Toyota omezila výrobu na 600 exemplářů. 400 z nich skončilo v Evropě. V září 2017 ale přišel Akio Toyoda, prezident Toyoty, s velmi dobrou zprávou: Yaris GRMN byla jen ochutnávka, Toyota se totiž rozhodla vytvořit celou sérii vozů s označením Gazoo Racing.
Prvních sedm modelů se v japonských autosalonech objevilo hned, tedy v polovině září 2017. Dnes má japonský trh 11 různých modelů GR. Škála je široká, od vlajkové GR Supry přes maličký roadster Copen GR Sport, dvě verze Toyoty 86 – GR Sport a GR, hybridy Aqua GR Sport, Prius PHV GR Sport a Prius α GR Sport, SUV C-HR GR Sport a Harrier GR Sport, až po prostorné vany Voxy a Noah, rovněž ve verzích GR Sport.
Několik GR úrovní
Sérii GR tvoří modely s různým stupněm modifikace. Základní úroveň GR Sport má vylepšení umožňující lépe využít potenciálu vozu k jisté dynamické jízdě a výbavu zvyšující pohodlí v kabině. Střední úroveň GR disponuje prvky sportovní výbavy, jako jsou sedačky, zavěšení a brzdy nebo doplňkové aerodynamické prvky či vyztužení karoserie, včetně mnohem silnějšího motoru, Nejvyšší úrovní jsou pak závodní vozy.
Nejnovější modely GR Supra a GR Yaris byly jako sportovní vozy od základu zkonstruované pod dohledem odborníků z Toyota Gazoo Racing. Na zrod GR Yarisu dohlížel Tommi Mäkinen, šéf týmu WRC Toyoty a jeden z hlavních tvůrců Yarisu WRC. GR Yaris totiž nevznikl pouze pro radost nejnáročnějších klientů Toyoty, ale představuje homologační základ pro Yaris WRC nové generace. Toyota deklaruje, že jej lze přihlásit do místních rally.
Corolla GR Sport
Nejnovější model první úrovně představuje Corolla GR Sport, jejíž výbava může obsahovat 17″ nebo 18″ hliníkové disky, sportovní sedačky, znak GR Sport na víku kufru i přizpůsobivé zavěšení s proměnlivou tuhostí AVS. Pohodlí při jízdě lze vylepšit vyhřívaným volantem, bezdrátovou nabíječkou na telefon, inteligentním klíčem, HUD projektorem na přední sklo, barevným displejem mezi budíky s trojrozměrným efektem a výdechy klimatizace ve druhé řadě sedadel. Mezi systémy aktivní bezpečnosti Toyota Safety Sense druhé generace pak najdeme inteligentní systém automatického parkování (S-IPA), systém monitorování mrtvého úhlu (BSM) a systém varování před pohybem za vozidlem (RCTA).
Toyota 86 GR
V Japonsku si můžete kupé 86 (v Evropě známé jako GT86) koupit jako GR Sport i vyspělejší GR. Toyota 86 GR dostala sportovní zadní nárazník s difuzorem a centrálně umístěnou koncovkou výfuku, zadní spojler, boční lišty a modifikovaný přední nárazník se spojlerem dole a křidélky po stranách. Uvnitř najdeme skořepinové sedačky Recaro potažené černou alcantarou a sportovní budíky. Zavěšení Sachs je snížené o 10 mm a brzdy se skládají z velkých odvětrávaných kotoučů, šestipístkových čelistí vpředu a čtyřpístkových vzadu. Radost z jízdy zvýší diferenciál Torsen s omezeným prokluzem. To vše doplňují výztuže podvozku a sedmnáctipalcová kola RAYS.
Yaris GRMN 2017
Ostrý hatchback Yaris GRMN je postavený na bázi Yarisu 3. generace, ovšem pod jeho maskou se skrývá netypický benzínový motor o výkonu 212 koní, 1.8 Dual VVT-i s kompresorem. Na přenosu točivého momentu o maximální hodnotě 250 Nm se podílí diferenciál Torsen s omezeným prokluzem a přesná manuální šestistupňová převodovka. Automobil dostal zavěšení Sachs snížené o 24 mm, sportovní brzdy se čtyřpístkovými čelistmi a 205 mm široké pneumatiky na závodních kovaných 17palcových discích BBS. Vůz váží méně než 1200 kg a dokáže se rozjet z 0 na 100 za 6,5 s. Auto dosahuje maximální rychlosti 230 km/h.
GR Yaris 2020
Jak si ve srovnání s tři roky starým ostrým hatchbackem vede nový GR Yaris? Ještě lépe. Tříválcový přeplňovaný motor o objemu 1,6 l spojený se šestirychlostní manuální převodovkou dodává autu vyšší výkon a točivý moment, čili 261 koní a 360 Nm, a umožňuje mu zrychlit na stovku za pouhých 5,2 s. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 230 km/h. Černá střecha je vyrobena z uhlíkového vlákna a konstruktéři ji při dolaďování v aerodynamickém tunelu snížili o 91 mm.
O tom, že GR Yaris není sportovní verzí sériového Yarisu, nýbrž vůz konstruovaný jako sportovní už od samého počátku, svědčí jeho nestandardní platforma. Modulární architektura TNGA umožnila spojit předek subkompaktní platformy GA-B, na které vznikl Yaris, se zadní částí kompaktní desky GA-C, z níž vychází Corolla, Prius a Toyota C-HR.
Díky tomu mohlo auto dostat náhon na všechna čtyři kola GR-FOUR, jehož konstrukce vznikla ve spolupráci s týmem Toyota Gazoo Racing World Rally Team, vedeným Tommim Mäkinenem, a na jejím dovybavení se podíleli jezdci WRC. V pohonu 4×4 byla použita velmi rychlá, elektronicky řízená spojka, která usnadňuje dosažení ideální přilnavosti.
Třebaže se automobily s označením GR objevují v nabídce Toyoty už nějakou dobu, stojíme teprve na samém počátku jejich příběhu. V příštích letech se jistě dočkáme mnoha dalších.