Velké komplikace na Dakarské rallye zažil Marian Chytka. Do auta známého fotografa hned v první etapě čelně naboural místní pastevec s pick-upem. „Přehlédl nás, rozpůlil předek vozu a policajtům se snažil namluvit, že to byla naše chyba. Naštěstí se čtyřem Indům podařilo během celé noci auto opravit,“ popisoval Chytka, který spolupracoval s Dacií, Toyotou, Fordem nebo Hondou. Trasa letošního ročníku prý však nebyla pro snímky tolik atraktivní.
„Fotili jsme převážně na písčitých cestách s kamením, to je takový typický obrázek Saudské Arábie. Spousta fotografických míst byla na rovinatých úsecích a vymyslet tam zajímavé fotky bylo v podstatě nemožné. Během každého Dakaru se našly etapy, které pro nás nebyly zajímavé, ale letos jich bylo o něco víc než obvykle. Zachránily to skalnaté útvary kolem Al Ula a duny v poušti Empty Quarter.“
Jen si to představce – slavná dálková rallye odstartovala, vy se přemisťujete po trase, připravujete se s kolegy a najednou do vás narazí auto. „Objížděl jsem horu v mé Toyotě terénem plným keřů. Z jedné zatáčky se náhle vyřítil vůz. Já jsem zastavil, ale řidič, který se díval stranou – asi na velbloudy – už nestihl reagovat. Narazil do nás čelně rychlostí kolem 60 km/h. Jeho auto mělo na nárazníku naviják s hákem, který způsobil, že celý předek našeho auta byl na odpis. Kromě plastů a plechů byl největší problém v poškozeném chladiči. Veškeré kapaliny vytekly. Museli jsme se vyškrábat na horu, abychom chytili signál a ihned jsme komunikovali se zbytkem týmu, co byl v bivaku, ať začnou shánět ve městě náhradní díly,“ přibližoval komplikace Chytka, který do Dakaru vyrazil s jedenáctičlenným týmem. A začátek je značně ochromil.
Bez terénního vozidla není možné pro fotografy pouštní soutěž absolvovat, protože vyjíždějí vždycky ráno před posádkami a hledají co nejvíce atraktivní místa. „Čekání na policii trvalo dvě hodiny. Mezitím mě viník nehody pozval na čaj, kávu a datle. Policisté mluvili pouze arabsky a od počátku bylo jasné, že příčinu nehody nebudou řešit. Pastevec tvrdil, že nehoda byla moje vina,“ dodal s úsměvem Chytka. „Nebýt přítomného organizátora, který nás odtáhnul na laně 20 kilometrů pouští, tak ani nevím, jak bychom vše vyřešili. Mezitím zbytek týmu nakoupil díly, našel opravnu, kde jsme dojeli na odtahovce a já oznámil majiteli, že potřebuji mít auto připravené druhý den v 5 hodin ráno. Oprava, která měla původně trvat čtyři dny, byla hotová za 11 hodin díky čtyřem mechanikům z Indie, kteří pracovali do čtyř ráno. Až na drobné komplikace auto vydrželo až do konce závodu,“ dodal Chytka, který na Dakaru zažil v minulosti plno stresujících situací. Ale takové komplikace ještě ne.
Havárie s místním pastevcem jeho činnost neohrozila, Chytkův tým byl schopný dodávat fotky desítkám klientů. Často ale museli doslova vařit z vody, protože organizátor zavedl účastníky do sterilního prostředí. „Osmdesát procent trasy vedlo po nudných cestách, kde v okolí nebylo nic. Nebo se stalo, že jsme stáli na krásné velké duně, ale trasa vedla jinde. Škoda, že jsme v písku nebyli častěji,“ smutnil Chytka. „Jenže skloubit náročnost a délku trati tak, aby vyhovovala továrním týmům a zároveň nebyla nepřekonatelná pro amatéry, je v podstatě nereálné.“
Návrat Kamazu nevidí reálně
Po sportovní stránce Chytku překvapily výsledky a výpadky továrních týmů v kategorii aut. „To, že Dacia vyhrála pouze jednu etapu, je pro mě překvapením. Ale na poprvé to není čtvrté místo v celkovém pořadí špatný výsledek. Nikdo extra nepočítal s Toyotou, ale oni provedli ještě dodatečný vývoj po Marocké rallye, na Dakar byli připraveni velmi dobře,“ hodnotil Chytka, který výkony posádek pozoruje přímo z tratě. „Značný progres byl patrný u Martina Prokopa, který zajel dvakrát čtvrté místo v etapě a několikrát se na mezičasech pohyboval na medailových pozicích. V minulém roce sice skončili pátí celkově, ale takových etapových výsledků a rychlostí nedosahovali. Letos byli v nabitějším poli určitě ještě více konkurenceschopní, jen je přibrzdily některé technické problémy.“
Naopak na respektovaného fotografa nepůsobila dobře celkově kategorie kamionů, kde konkurenceschopnost neustále klesá. „Mrzí mě to, že tomu tak je, ale je to realita. Neumím si představit, že by tento negativní trend zastavil Kamaz, o čemž se nyní začalo spekulovat. Je to v podstatě značka napojená na ruskou vládu a armádu. Celý tým vždy působil jako reprezentace Ruska a nemyslím si, že by od toho chtěli nějak odstoupit, jen aby se mohli Dakaru zúčastnit. Start pod neutrální vlajkou si dokážu představit od nějakých jednotlivců či soukromníků z Ruska, ale ne v podání Kamazu,“ dodal Chytka, který se letos bude soustředit na mistrovství světa dálkových rallye a odjede na několik závodů F1.
Foto: MCHphoto.cz