Jen několik dní před oficiálními testy 9. sezóny světového šampionátu ABB FIA Formula E, které se uskuteční ve španělské Valencii od 13. do 16. prosince, představil tým DS PENSKE vůz DS E-TENSE FE23A.
Nejrychlejší, nejlehčí, nejvýkonnější a nejúčinnější elektrický závodní vůz, jaký byl kdy vyroben, vyvinula DS Performance, soutěžní divize společnosti DS Automobiles. Za volanty dvou vozů DS E-TENSE FE23 usednou Stoffel Vandoorne, současný mistr světa, a Jean-Eric Vergne, jediný dvojnásobný šampion v této disciplíně.
Nejrychlejší vůz Formule E všech dob
Po éře Gen2 (2018–2022), která přinesla rekordy, jichž nedosáhl žádný jiný tým (10 vítězství, 15 pole position, 28 umístění na stupních vítězů), představuje francouzská prémiová značka skupiny Stellantis ověnčená dvěma tituly pro jezdce (2019 a 2020) a dvěma tituly pro týmy (2019 a 2020) model DS E-TENSE FE23.
Tento nový „černozlatý“ 100% elektrický monopost je třetí generací, který dokonale ztělesňuje principy společnosti DS Automobiles a je především dokladem obrovského technologického skoku vpřed. Jedná se o nejrychlejší vůz Formule E všech dob (maximální rychlost 280 km/h na městském okruhu), je také lehčí (o 60 kg méně než Gen2) a především mnohem účinnější, protože více než 40 procent energie spotřebované během závodu pochází z rekuperace při brzdění.
Výkonný monopost bez brzd
DS E-TENSE FE23 je také výkonnější (350 kW místo 250 kW) a je vybaven 4 koly bez brzd, neboť je vůz vybaven výkonným rekuperačním systémem. Nové pohonné ústrojí tvoří přední pohonná jednotka o výkonu 250 kW, která doplňuje výkon 350 kW zadního pohonu, čímž se rekuperační výkon modelu Gen2 zdvojnásobuje na celkových 600 kW. Po přidání předního pohonu se jedná o první monopost bez hydraulických brzd vzadu.
Spojení se společností Penske Autosport
Vůz DS E-TENSE FE23, vyvinutý týmy DS Performance, soutěžní divize společnosti DS Automobiles, bude hlavní devizou týmu DS PENSKE a jeho jezdců Stoffela Vandoorna a Jeana-Erica Vergneho.
Díky novému spojení s Penske Autosport hodlá společnost DS Automobiles pokračovat v získávání vítězství a titulů a stanovovat nové rekordy v šampionátu, který je úžasným akcelerátorem jejího výzkumného a vývojového úsilí. Pro značku, která bude od roku 2024 stoprocentně elektrická, je zapojení do Formule E klíčové více než kdy jindy.
Formule E odstartuje 14. ledna 2023
Plánovaný harmonogram pro příští sezónu v současné době zahrnuje 18 závodů mezi lednem a červencem 2023 na městských okruzích ve 13 světových městech, čímž překonal dosavadní rekord 16 závodů v 10 různých městech v této sezóně. K indickému Hyderabadu a brazilskému São Paulu se připojuje Kapské Město, celkem tedy budou v deváté sezoně tři nová města a poprvé se tak uskuteční Formule E v Jižní Africe. První závod se pojede na okruhu Autódromo Hermanos Rodriguez v Mexico City 14. Ledna 2023.
Devátá sezóna Formule E slibuje být jednou z nejnapínavějších od vzniku šampionátu v roce 2014, a to díky novým inovativním vozům „Gen3“, jedenácti týmům na startovním roštu a přepracovaným sportovním předpisům (trvání závodu definované počtem kol, zastávka v boxech pro „attack mode“).
Bohumil Brejžek
Foto: DS Automobiles