Jubilejní desátý titul pro tým RODOP. 28. Česká námořní rallye – Mistrovství ČR One-Desing 2024

Po týdnu napínavých soubojů skončila 28. Česká námořní rallye, která je zároveň mistrovstvím České republiky v námořním jachtingu v kategorii One-Design.

Tento prestižní závod, který se konal od 13. do 18. října 2024 na Jadranu, přinesl dechberoucí souboje, nečekané zvraty a perfektní jachtařské výkony. Tým RODOP pod vedením kapitána Martina Kulíka letos suverénně dominoval a získal již svůj jubilejní desátý mistrovský titul, a to s neuvěřitelným náskokem. Silná sestava na palubě, loď s výbornou rychlostí, správná rozhodnutí a absence chyb. To byl recept na letošní vítězství, který tento závod naposledy vyhrál v roce 2020. Rozdíl mezi tímto týmem a zbytkem závodního pole byl letos propastný.

Druhé místo udržel i díky výsledku z poslední rozjížďky tým Hyveco Tomáše Karase. Bronz vybojovali Fireballisté s týmem Rudý koule Jana Jedličky.

Kategorii First 45 ovládl tým Autolaky Hrubý, který sice na začátku závodu za čelem lehce zaostával, ale od šesté rozjížďky nasadil vítězné tempo a s náskokem čtyř bodů si udržel vedení před Hohe Teamem Jana Chlupa. Na třetím místě skončil tým Twinky holky vedený Renatou Marečkovou.

Průběh závodu

Závod začal 13. října v marině Kaštela nedaleko Splitu. Již od prvního dne bylo jasné, že RODOP přišel s jediným cílem – zvítězit. Ve všech rozjížďkách první poloviny soutěže tým exceloval, ať už se jednalo o krátké okruhové závody nebo dlouhé navigační etapy. Ve stabilním větru o síle 10–15 uzlů předváděl RODOP precizní manévry i skvělou taktiku při volbě trasy. 

První den závodu se odjely dvě rozjížďky západně od Splitu. Tým RODOP obě s přehledem vyhrál. Ve Firstech se pořadí na čele měnilo. V první rozjížďce protnula cílovou pásku s náskokem jachta Twinky Holky s ženskou posádkou. Ve druhé rozjížďce to byl tým Autolaky Hrubý, který si doplul pro vítězství stylem start-cíl.


Druhý den
byla na programu první navigační rozjížďka, která startovala západně od Splitských vrat. Po startu následovala 6 mil dlouhá stoupačka na návětrnou bóji a spinakery až téměř k městečku Hvar. Rozjížďka vyvrcholila stoupačkou do cíle u mysu Pelegrin. V mistrovské kategorii Salona 46 šel hned od startu do čela opět RODOP. Kolem mysu Pelegrin na západě Hvaru proplouval ve vedení s velikým náskokem a před poslední stoupačkou již bylo rozhodnuto o vítězi. Druhé místo při průjezdu mezi ostrovy patřilo lepšícímu se týmu Hyveco a třetí byl u Hvaru Dragonfly & Estetikdent. Pořadí se už nezměnilo až do cíle. Ani ve třídě First 45 nešlo na čele o žádné drama. Tým Hohe vedl od startu a zvítězil s přehledem. Druhé místo vybojoval barevný tým Autolaky Hrubý a třetí dojel Slim Sailing.

Třetí den vládly ideální jachtařské podmínky. Vál stabilní vítr rychlostí do 15 uzlů, obloha byla jasná a moře mírné. V první rozjížďce dne potvrdil svoji dosavadní dominanci tým RODOP a znovu zvítězil. Druhá rozjížďka byla navigační. V ní poprvé zaváhal do té doby bezkonkurenční RODOP, který předčasně odstartoval a musel se vrátit na startovní čáru. Tato ztráta a riskantním rozhodnutím u Hvaru, které nevyšlo, znamenala, že se po celý zbytek rozjížďky se dotahoval na nejlepší. Tým Sea U Sailing využil šance a zvítězil.

Čtvrtý den závodu byl ovlivněn slabým větrem. Rozjížďka byla zkrácena, ale RODOP opět zvítězil, čímž si upevnil náskok v celkovém pořadí. Druhé místo se po napínavém souboji před cílem stalo kořistí týmu Newton a třetí proplula cílovou čarou loď týmu Rudý koule Jana Jedličky.

Pátý den byl ve znamení slabého juga, tedy jihovýchodního větru. Na programu byla navigační rozjížďka, která startovala nedaleko pobřeží ostrova Brač a vedla na západ až k západnímu pobřeží ostrova Drvenik Mali. Již od začátku rozjížďky bylo jasné, že RODOP se nebude chtít nechat o vítězství připravit. Držel se na čele a kontroloval své soupeře. Bezpečně si dojel do cíle pro další jedničku. Pro druhou příčku si doplul tým Sea U Sailing. Třetí skončil s minimálním odstupem tým SPG. Ve Firstech vyhrál tým Autolaky Hrubý. Bylo to jeho čtvrté vítězství v řadě.

Poslední den RODOP nastoupil jen do jediné rozjížďky, více nebylo třeba. A zvítězil. Ještě jednou nenechal nikoho na pochybách o své formě. Za ním se v první rozjížďce umístil Newton a třetí Rudý koule. Poslední rozjížďka startovala do deště. Se sílícím deštěm slábl vítr a do cíle se doplouvalo téměř za bezvětří. S nevyzpytatelným větrem si nejlépe poradil tým Hyveco, do čela se přitom dostal až v poslední čtvrtině rozjížďky.  Ve Firstech vybojoval tým Autolaky Hrubý dvě druhá místa a rozhodl tak o svém celkovém vítězství.

„Letošní závod byl pro nás opravdu speciální. Naše posádka pracovala bezchybně, loď měla výbornou rychlost a každé rozhodnutí bylo správné. Jsem nesmírně hrdý na celý tým,“ komentoval vítězství kapitán RODOPU Martin Kulík.

Raiffeisen Bank, hlavní partner regaty, znovu umožnil sledovat závodní lodě pomocí nejmodernější techniky. Sledování lodí systémem SAP SAILING – SAIL INSIGHT znázorňuje nejen aktuální polohu a rychlost lodí, ale včetně různých diagramů vyhodnocuje jednotlivé rozjížďky. K dispozici jsou stejně jako vloni WINDBOTY umožňující rozhodčím on-line sledovat směr a rychlost větru v důležitých bodech tratě. Jsou natolik sofistikované, že mimo jiné kompenzují pohyb bójky nebo lodě ve vlnách a odesílané informace tak nejsou zatíženy těmito chybami. Stejná technika se používá na olympiádě nebo regatách typu Volvo Ocean Race, Americas Cup…

Více informací o závodě a kompletní výsledky naleznete na www.ceskanamornirallye.cz.