Lando Norris ovládl dramatický úvodní závod sezóny F1 2025 v Austrálii

Nová sezóna Formule 1 odstartovala v australském Melbourne jedním z nejdramatičtějších závodů posledních let. Lando Norris z týmu McLaren, startující z pole position, proměnil svou rychlost v působivé vítězství, i když podmínky na trati přinesly těžkosti téměř všem jezdcům. Směs deště, nehody a napínavých strategií nakonec vytvořila podívanou, která potěšila fanoušky a zapsala se do historie Formule 1.

Chaotický začátek závodu

Už před startem závodu bylo jasné, že počasí bude hlavním faktorem. Vytrvalý déšť během noci zanechal trať zcela mokrou. Když jezdci projížděli zaváděcí kolo, přišel první dramatický moment – nováček Isack Hadjar (Racing Bulls) ztratil kontrolu nad svým vozem při výjezdu ze zatáčky a tvrdě narazil do bariéry. Tento incident způsobil zpoždění startu a ukončil Hadjarův debut ještě před zahájením závodu.

Po druhém zaváděcím kole, kdy všichni jezdci přezuli na přechodné pneumatiky, konečně odstartoval závod. Lando Norris si pohlídal první pozici, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri sváděl tvrdý boj s Maxem Verstappenem. Jen několik zatáček po startu se situace zkomplikovala, když Jack Doohan (Alpine) havaroval a přivolal první Safety Car. V té době ztratil kontrolu nad vozem také Carlos Sainz (Williams) kvůli podezřelému přepětí a odstoupil ze závodu.

Proměnlivé podmínky a strategie pneumatik

Závod se po úklidu trati znovu rozjel v osmém kole, přičemž Norris nadále kontroloval čelo. Verstappen, který se krátce dostal na druhé místo, chyboval a Piastri ho dokázal předjet za bouřlivého aplausu domácích fanoušků. Postupem času trať začala schnout a jezdci museli pečlivě pracovat s přechodnými pneumatikami. DRS bylo povoleno ve 12. kole, což přineslo další napětí do soubojů ve středu pole.

Ferrari zažilo kuriózní moment, když Charles Leclerc nahlásil „únik vody“ do svého kokpitu. Inženýři mu s humorem odpověděli, že pravděpodobně jde o dešťovou vodu. Situace však nebyla tak veselá pro jeho týmového kolegu, který bojoval s přilnavostí.

Ve 34. kole závod přinesl další velký zvrat. Fernando Alonso (Aston Martin) havaroval při výjezdu ze zatáčky 6, což vyvolalo další Safety Car a hromadné zastávky v boxech. Většina jezdců přezula na suché pneumatiky, ale Haas vsadil na riskantní strategii a nechal své vozy na přechodných pneumatikách. Tento tah se nakonec ukázal jako chybný.

Dramatický závěr pod dešťovou přeháňkou

Poslední fáze závodu byla definována prudkým lijákem, který se strhl v 46. kole. Lando Norris i Oscar Piastri vyjeli mimo trať, což umožnilo Verstappenovi krátce převzít vedení. Avšak rychlé rozhodnutí Norrise vrátit se do boxů a přezout zpět na přechodné pneumatiky se ukázalo jako klíčové. Verstappen také musel zastavit, což mu vrátilo Norrise do vedení.

Další nehody, včetně havárií Gabriela Bortolety (Kick Sauber) a Liama Lawsona (Red Bull), opět povolaly Safety Car na trať. Po restartu v 51. kole dokázal Norris znovu udržet svou pozici před Verstappenem, který na něj neúprosně dotíral. Přestože se Verstappen dostal do DRS zóny, Norris díky bezchybné jízdě slavil páté vítězství své kariéry.

Pořadí:

  1. Lando Norris (McLaren)
  2. Max Verstappen (Red Bull)
  3. George Russell (Mercedes)
  4. Kimi Antonelli (Mercedes)
  5. Alex Albon (Williams)
  6. Lance Stroll (Aston Martin)
  7. Nico Hülkenberg (Kick Sauber)
  8. Charles Leclerc (Ferrari)
  9. Oscar Piastri (McLaren)
  10. Lewis Hamilton (Mercedes)

„Byl to neuvěřitelný závod, jeden z nejtěžších, jaké jsem kdy zažil. Podmínky byly velmi složité a udělali jsme několik chyb, ale tým odvedl skvělou práci. Je úžasné začít sezónu vítězstvím,“ uvedl Norris.

Po neuvěřitelném začátku sezóny se šampionát Formule 1 přesouvá do Šanghaje, kde se od 21. do 23. března pojede Velká cena Číny. Týmy se budou snažit zúročit zkušenosti z Austrálie v další náročné bitvě o body.

Foto: Red Bull Racing