Tým TOYOTA GAZOO Racing prodloužil svoji 100% vítěznou šňůru s novým vozem GR010 HYBRID Hypercar po těžce vybojovaném vítězství ve fascinujícím závodě 6 hodin v Monze, který byl třetím kolem světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA (WEC) 2021.
Mike Conway, Kamui Kobajaši a José María López za volantem vozu GR010 HYBRID č. 7 po překonání všech nástrah a silné konkurence v kategorii hypercarů vybojovali své první vítězství roku 2021, kdy po 204 kolech o 60,908 sekundy porazili vůz Alpine č. 36, čímž ukončili svoji letošní sérii smolných náhod. Sébastien Buemi, Kazuki Nakadžima a Brendon Hartley však současně zaznamenali konec své vítězné série kvůli technickým problémům s vozem GR010 HYBRID č. 8. Vítězové závodů 6 hodin ve Spa-Francorchamps a 8 hodin Portimao dojeli celkově jako 33.
Díky nejnovějšímu výsledku se náskok TOYOTY GAZOO Racing v bodování továrních týmů světového šampionátu zvyšuje na 30 bodů před týmem Alpine. Současně se přiostřil souboj o titul šampiona v kategorii soutěžních jezdců, kde posádka osmičky nyní vede před stájovými kolegy (a úřadujícími šampiony) s vozem č. 7 o pouhých šest bodů. Závod zpočátku vypadal na těsný souboj dvojice vozů GR010 HYBRID, kdy Mike se sedmičkou jako vítěz pole position v závodu vedl se Sébastienem v těsném sledu. Oba vozy v prvních dvou úsecích dělilo pouhých několik sekund, to se však změnilo přibližně po 90 minutách závodu, kdy se Brendon chopil volantu vozu č. 8.
Závada tlaku paliva si vyžádala zastávku v boxech po dobu čtyř a půl minuty. Po návratu na trať na 21. pozici ihned zasáhla další smůla, kdy bylo zapotřebí vyměnit levou přední část vozu kvůli poškozenému náboji. To osmičku stálo 12 kol, a tedy i veškeré šance na vítězství. José si vypracoval náskok před smečkou dotírajících vozů a i přes výjezd safety caru kvůli nečistotám na trati si v polovině závodu udržoval vedení o 22 s. Avšak sesterský vůz prožíval drama. Po další poměrně krátké zastávce v garážích se tým rozhodl vyměnit komponenty palivové soustavy; složitější oprava si tak vyžádala 48 minut.
Avšak tímto to nekončilo, neboť v napínavém závodu došlo k dalšímu obratu poté, co se Kamui chopil volantu vedoucí sedmičky. Necelé dvě hodiny před koncem vůz zastavil u trati kvůli chybovému hlášení na přístrojové desce. Kamui po deaktivaci a opětovném nastartování pokračoval v jízdě, čímž ztratil přibližně minutu a vedení v závodu, kterého se ujal vůz Glickenhaus č. 709.
Ten však vedení po několika minutách ztratil, neboť sám zamířil do boxů za účelem opravy. Kamui tudíž opět vedl, dokud jej defekt nedonutil přezout, a tak nastal napínavý souboj s vedoucím vozem Alpine.
Kamui získal určitou výhodu, načež předal volant Mikeovi, jenž zajel nejrychlejší kolo závodu a pokračoval ve stíhání leadera závodu. Za mávání žlutým praporkem po celé kolo v čase 34 minut do konce závodu získala sedmička šanci naposledy natankovat a zajistit si vedení, které Mike udržel až do šachovnicového praporku. Tým nyní bude ve své základně v Kolíně nad Rýnem detailně zkoumat technické problémy a současně se připravovat na největší závod sezóny, kterým je 24 hodin Le Mans ve dnech 21.–22. srpna 2021. Podnik začíná na okruhu La Sarthe oficiálním testováním dne 15. srpna.
Hisatake Murata, prezident týmu: „Pro TOYOTU GAZOO Racing skončil tento den dobře; blahopřeji nejen posádce sedmičky, ale i našim kolegům z rallyového týmu Toyota k jejich vítězství na Rallye Estonsko. Na první závod WEC v Monze se bude vzpomínat jako na obzvláště napínavý a mám velkou radost, že na tribunách byli opět fanoušci, kteří si mohli závod užít. Posádka sedmičky prokázala bojovného ducha a své první vítězství v této sezóně si skutečně zaslouží. Závady osmičky jsou frustrující; je nám líto, že Sébastien, Kazuki a Brendon nemohli dnes bojovat o další vítězství. Ale díky patří mechanikům, kteří se nikdy nevzdali a dokázali vůz dostat zpět na trať; to si vyžádalo velké úsilí celého týmu. Nyní se již plně soustředíme na Le Mans, kde budeme obhajovat titul s cílem stát se prvním vítězem mezi hypercary. Čeká nás spousta tvrdé práce, abychom toho dosáhli.“
Mike Conway (GR010 HYBRID, vůz č. 7): „Je skvělé zvítězit tady v Monze, protože je to skvělý okruh a také jsou zpět fanoušci. Vůz celý víkend působil solidním dojmem a s postupem času nám připadal stále lepší a lepší. Jsem spokojený s naším tempem v závodu; kdykoli jsme to potřebovali, dokázali jsme se rozjet. Na konci to bylo očividně trochu nejisté vzhledem ke Kamuiho problému a také kvůli defektu, to však výsledek nezměnilo, pouze to díky tomu bylo trochu zajímavější. Je skvělé vracet se domů s naším prvním vítězstvím v sezóně. Je škoda, že osmička měla tak smolný den, ale mám ohromnou radost z toho, co se nám s naším vozem podařilo.“
Kamui Kobajaši (GR010 HYBRID, vůz č. 7): „Celý víkend jsme byli silní, podobně jako v prvních dvou závodech sezóny. Očividně jsme až doposud měli smůlu, dokonce i dnes se vyskytly nějaké problémy, ale nakonec se podařilo zvítězit. Myslím, že tento víkend ukazuje, že stále musíme hodně zapracovat před Le Mans, protože tam si nemůžeme dovolit žádné problémy se spolehlivostí. Myslím, že sedmička opravdu posiluje a dobře spolupracujeme s týmem, takže na Le Mans podle mě budeme mít velké šance. Ohledně dneška mám velkou radost z našeho vítězství v Monze a právě tento hybný moment je před velkým závodem moc důležitý.“
José María López (GR010 HYBRID, vůz č. 7): „Je to vytrvalostní soutěžení, může se stát hodně věcí a dnes se stalo tak nějak všechno. Byl to bláznivý závod, ale podařilo se nám vůz dovézt až do cíle a vyhrát. Není to vždy tak, že vyhraje nejrychlejší vůz, ale měli jsme velmi úspěšný víkend, což je pro Le Mans velkou motivací. Nestává se často, že jste nejrychlejší ve všech jízdách, vyhrajete první startovní pozici a zvítězíte v samotném závodu; jsem také velmi hrdý na práci, kterou odvedli Kamui a Mike. Celý tým včetně techniků a mechaniků si počínal opravdu výborně. Byl to celkově náročný závod pro celý tým, ale na Le Mans budeme vyrážet jako silnější.“
Sébastien Buemi (GR010 HYBRID, vůz č. 8): „Byl to pro nás opravdu těžký závod, ale dělali jsme, co jsme mohli. Pohodlně jsme se drželi na druhé pozici a celkem v těsném sledu za sedmičkou. Ale pak přišly problémy, prvně s palivovou soustavou a následně s nábojem. V šestihodinovém závodu se z takových problémů neoklepete; moc jsme s tím už nemohli dělat. Je to těžké, protože jsme do šampionátu neposbírali moc bodů. Věřím, že jsme problémy tímto vyřešili a na Le Mans již nepřijdou.“
Kazuki Nakadžima (GR010 HYBRID, vůz č. 8): „Když jsem usedl za volant, měli jsme již takovou časovou ztrátu kvůli opravám, že zbývalo pouze dostat vůz bezpečně do cíle. Děkuji mechanikům za veškerou snahu, abychom mohli závod dokončit, a současně blahopřeji sedmičce. Odjeli skvělý závod a mám radost, že tým opět zvítězil. Doufám, že Le Mans bude mít hladší průběh.“
Brendon Hartley (GR010 HYBRID, vůz č. 8): „Nebyl to rozhodně náš den. Ale je lepší, že jsme si takový den vybrali tady v Monze než na Le Mans. To je ten klíčový závod roku, který skutečně chceme vyhrát. Měli jsme pár problémů s palivovou soustavou, které si vyžádaly opravu, a následně s nábojem. Zůstáváme v souboji o titul mistrů světa, ačkoli jsme samozřejmě ztratili velkou část bodového náskoku, ale to je prostě motorsport – víme, jak to chodí, a opět se vrátíme do bojů na Le Mans.“
Výsledky závodu 6 hodin v Monze: | |||
1. místo | TOYOTA GAZOO Racing, vůz č. 7 | 204 kol | |
2. místo | Alpine, vůz č. 36 (Negrao/Lapierre/Vaxivierre) | +1 min 0,908 s | |
3. místo | United Autosports, vůz č. 22 (Hanson/Scherer/Albuquerque) | +4 kola | |
4. místo | Glickenhaus, vůz č. 709 Glickenhaus (Dumas/Mailleux/Westbrook) | +4 kola | |
5. místo | Team WRT, vůz č. 31 (Frijns/Habsburg/Milesi) | +4 kola | |
6. místo | Racing Team Nederland, vůz č. 28 (v.Eerd/Chatin/de Vries) | +4 kola | |
33. místo | TOYOTA GAZOO Racing, vůz č. 8 | +43 kol |