Dakar znovu ukázal, že je nevyzpytatelným závodem, který dokáže jezdcům nachystat ty nejdrsnější zkoušky. Jiří Brož, 44letý podnikatel a zkušený závodník, který v barvách týmu BAS World KTM Racing Team hájí české barvy v kategorii motocyklů, si během druhé části maratonské etapy prošel téměř neuvěřitelným příběhem plný pádů a zvratů. Během čtvrteční páté etapy mu přestávala fungovat spojka, motorku musel odstavit a jít pro náhradní díly k jiné, a mezitím mu někdo odčerpal palivo.
Už před startem etapy dlouhé bezmála 400 kilometrů poškodil Brož při pádu řadicí páku svého motocyklu a musel vyrazit pouze s jedním rychlostním stupněm. Handicap, který by většinu jezdců vyřadil ze hry, Brož s obrovskou vůlí přijímal jako výzvu k boji. Brzy se však situace ještě zhoršila. „To, co jsem v té etapě zažil, předčilo i má nejsilnější očekávání o tom, jak umí Dakar překvapit a potrápit,“ prohlásil Jiří Brož, který se jen těsně vyhnul předčasnému konci.
Záchranná anabáze v poušti
Během divoké jízdy po dunách došlo k dalšímu pádu, při němž Brož ztratil provizorně připevněnou náhradní řadicí páku. Zdálo se, že už je opravdu konec, ale vzpomněl si, že asi 2 kilometry zpět spatřil jiné stojící závodní enduro s technickými problémy. Rozhodl se proto vrátit nehostinnou pustinou pěšky a pokusit se zachránit situaci.
Na místě narazil na dalšího jezdce, Španěla Ignacia Sanchise, který se snažil zprovoznit kolo svého motocyklu. Jiří Brož mu pomohl s opravou a Sanchis mu na oplátku nabídl odvoz zpět k jeho vlastnímu stroji. Tam ovšem následoval další šok – někdo mezitím z Brožova motocyklu odčerpal palivo ze zadní nádrže a poškodili i palivové vedení.
Se stále chybějícím palivem a nefunkční nádrží nezbývalo Brožovi nic jiného než znovu nabrat síly a vypravit se zpět pro benzín. Teprve poté mohl konečně opět nasednout na svůj motocykl a pokračovat. Dramatickou etapu dojížděl po tmě v hustém provozu mezi vozy a kamiony. „V tu chvíli už nešlo jen o výkon a techniku, ale především o mentální odolnost. Byl to obrovský test mojí fyzické i psychické kondice,“ komentuje Brož, který na trati riskoval pád pod koly větších závodních speciálů.
Spojka na pokraji sil
Do cíle maratonské etapy zbývalo posledních 120 kilometrů, když se začala hlásit další potíž – spojka přestávala fungovat. Brož proto na poslední neutralizaci raději vůbec nestavěl a vědomě riskoval, že pokud by se motocykl zastavil, už by se znovu nerozjel. Navzdory všem překážkám a se zapřením všech sil nakonec dorazil do bivaku krátce před půlnocí. „Posledních 70 kilometrů jsem jel úplně po tmě, asi čtyřikrát jsem spadl. Vybouchnul jsme si obě patrony airbagu v kombinéze a jel jsem bez nich. Brodil se feš-feš pískem a dojížděly mě kamiony a auta,“ popisuje jezdec.
Pro Jiřího Brože, CEO a majitele globální firmy Montáže Brož, který má za sebou úspěchy nejen na silničních motocyklových okruzích, ale i v podnikatelské sféře, je Dakar příležitostí posouvat hranice. Firma Montáže Brož totiž buduje skladovací techniku po celém světě a nyní i sám majitel dokládá, že houževnatost a odvaha jsou klíčové hodnoty ve sportu i byznysu. „Maratonská etapa mi jasně ukázala, proč je Dakar označován za nejtěžší rallye světa. Beru si z toho ponaučení i motivaci, abych dokázal, že člověk může uspět, když se nevzdá. Přenáší se to do mého podnikání i osobního života,“ dodává odhodlaně Brož, který maratonskou etapu dokončil na 103. místo se ztrátou více než 5 hodin. V celkovém pořadí je na 76. příčce.
Jeho cestu na Dakaru 2025 můžete sledovat na jeho oficiálních kanálech a sociálních sítích: IG: @montazebroz_racingteam