Nový rok oslavila posádka Martina Macíka vítězstvím v 1. etapě Rallye Dakar. Po sobotním vyhraném prologu dnes oranžový kamion Čenda otvíral trať kamionům. Ale navigátor František Tomášek se nezalekl zodpovědnosti a sedlčanský speciál s jistotou vedl k cíli. Martinovi Macíkovi sedla rychlá trať. Mechanik David Švanda neměl co opravovat, nový speciál vyvinutý Martinem Macíkem starším, šéfem MM Technology, má ještě prostor pro další zrychlení. V měřené části dlouhé 367 kilometrů si čeští závodníci dokázali udržet vedení od startu až do cíle. „Máme z dnešní jízdy dobrý pocit. Jsme absolutně vyklidnění, uvolnění. Určitě nám dnešek přidal energii a sílu do dalších dní. Za nás skvělý začátek,“ řekl po dokončení etapy navigátor František Tomášek.
Zdaleka nejedeme na hraně
Posádka Martina Macíka v neděli kamionům otvírala 1. etapu. Už před startem bylo jasné, že proměnit tuto příležitost bude vyžadovat velkou dávku řidičské odvahy a navigátorského sebevědomí. Ale sedlčanská sestava si dokázala poradit. „Jsme v cíli první etapy. Vyjeli jsme první, dojeli jsme první. Je to zvláštní pocit, když za celou dobu nikoho z kamionů nepotkáte a musíte jen pocitově držet výkon a soustředění,“ řekl Martin Macík. Čeští závodníci se během jízdy dokonce stihli kochat okolní krajinou. „Prvních 20 km jsme si říkali, jestli jsme vůbec v Saúdské Arábii. Kolem nás byla zelená zarostlá trať mezi hornatými masivy – typicky argentinská etapa. Rychlá, Matesovi velice vyhovovala. Navigačně jsme se ničeho nezalekli,“ doplnil František Tomášek.
A také mechanik David Švanda byl za technickou sekci s první etapou spokojený: „Auto jede až neskutečně. Neozývaly se žádné podivné zvuky, které nás v minulých ročnících občas děsily. Je to prostě nové auto. Všechno zatím dobře fungovalo.“ Závodníky také potěšilo, že v tempu, které nasadili, dokázali kontrolovat trať plnou nebezpečných kamenů. „František sledoval roadbook. My s Davidem jsme tentokrát všechny šutry uhlídali. Neudělali jsme žádný defekt. Jelo se nám opravdu dobře. Řekl bych, že jsme ještě zdaleka nebyli na hraně možností,“ řekl Martin Macík.
Těžká práce dakarských stopařů
Hrdinou první etapy je navigátor František Tomášek. Otvírat trať kategorii kamionů má výhody, současně je však tato situace noční můrou každého navigátora. Musí spoléhat jen sám na sebe. V nedělní rychlostní zkoušce František potvrdil, že si takové výzvy dokáže užít, ačkoliv má na přípravu minimum času. „Před jízdou mám pár minut na to, abych aktuální trasu prolistoval a zjistil, co nás ten den čeká. Stihnu se jen v rychlosti podívat na vykřičníky, zjistit, jestli je tam něco zajímavého. Když jsme ještě jezdili podle papírových roadbooků, pokaždé jsem si ho před startem 2 až 3 hodinky vybarvoval a připravoval se. Teď do toho jdeme naslepo. Občas jsou některé pasáže trati tak rychlé, že navigaci ani nestíhám číst. Jen Matesovi hlásím,“ popisuje František Tomášek.
Jak na Nový rok…
Dakar je na samém začátku. Vše je před námi, každá příští etapa může výrazně zamíchat děním. Přesto tým MM Technology letošní dakarské dobrodružství zahájil parádně. Kromě úspěchu Martina Macíka si v závodě dobře vedou i další posádky startující v kamionech sestrojených sedlčanskými vývojáři a mechaniky. Velký dík patří fanouškům, jejichž neuvěřitelná podpora, přejícnost a humor dodávají Čendově posádce tolik potřebný klid a nadhled.