Dvě jeho desátá místa v celkovém pořadí mezi motocykly považuje Martin Michek za magická. Ale ne nepřekonatelná. Vylepšit historicky nejlepší český výsledek bude chtít na nadcházejícím ročníku Dakarské rallye, která začne 3. ledna. I proto se zaměřil na fyzickou přípravu. „Změnil jsem trochu tréninkový plán, makám v tréninkovém centru v Českých Budějovicích. Chodím do ledové vody a po tréninku používám infračervená světla,“ prohlásil závodník z týmu ORION – Moto Racing Group. Před odletem do Saudské Arábie trénoval společně s Milanem Engelem a Martinem Prokešem ještě v Itálii.
Vyznačuje se nekompromisně odvážným stylem své jízdy. Často během etapy riskuje. „Člověk tam ustojí hrozně moc krizových momentů. Jenže jak si od startu chytnu řídítka a dám motorce napít, dám ji plyn, tak jsem v jiném světě,“ vysvětlil Michek, dvojnásobný vicemistr světa v motokrosu. Někdy letí s motorkou vzduchem a čeká na drsný dopad, jindy se na poslední chvíli vyhne šutru na trati. Po dojezdu do cíle se snaží krizové momenty z hlavy vytěsnit.
„Nejhorší je, když si začínám promítat, co se mi v té etapě vlastně stalo, čemu jsem se vyhnul. To pak musím vstát a projít se bivakem. Nemůžu si uchovávat v hlavě momenty, které byly pro mě nebezpečné, protože mě potom svazují, a hlavně pak druhý den brzdí,“ prozradil svoji metodu Michek, který skončil na desátém místě v celkovém pořadí v minulém ročníku Dakarské rallye. Také v letošním roce bude svádět souboje s více než dvaceti jezdci z továrních motocyklových stájí jako je Honda, Yamaha, KTM nebo HERO.
Po těch letech už Michek moc dobře ví, jak náročné je se mezi ně dostat. A k jakým zajímavým taktikám v souboji mezi těmito jezdci dochází. „Někdy týmy pověří jednoho ze svých závodníků k tomu, aby konkurenci zmátl špatně zvolenou stopou. Ano, schválně jede někam jinam, aby zmátl konkurenci. Často k tomu dochází zejména ve druhé polovině Dakaru a zejména od někoho, kdo už nemůže bojovat o vyšší příčky celkového pořadí, ale v předchozím dni dojel hodně vpředu,“ dodal Michek, který se snaží na tyto pasti neskočit. „Na trati to poznám tak, že se dvě linie stop najednou rozjedou do jiných směrů. Pak si musíte zvolit správně, což se dělá hůře, když jedete třeba desátý a nikdo kolem vás není.“
63 tisíc spálených kalorií za Dakar
Do pouště v Saudské Arábii se Michek velmi těší, i když překonávání tisíců kilometrů ve velkém a nebezpečném tempu je extrémní zátěž. „Za loňský Dakar jsem spálil 63 tisíc kalorií, což je obrovská porce. Během soutěže ztratí opravdu hodně tuku. Proto si dávám po dojezdu často sladké pití, potřebuji energii doplnit,“ prozradil elitní jezdec českého týmu ORION – Moto Racing Group, který se připravuje v privátním tréninkovém centru STACA Elite Institute. „Dvakrát desáté místo v celkovém pořadí na Dakaru je magickým úspěchem. Ale já jsem cílevědomý, chci to posouvat. Jako celý tým chceme mít úspěch.“
Foto: ORION – MRG