Po téměř deseti letech vyjednávání bylo dne 4. října 2022 dosaženo předběžné dohody mezi Formulí E a tokijskou vládou o pořádání závodu na jaře 2024. Trvalo překvapivě dlouho, než se seriálu, který má za sebou závody na pěti kontinentech, s událostmi tak blízkými jako v Soulu a Pekingu, podařilo debutovat v zemi Toyoty, Hondy a Nissanu. Guvernér Tokia Koike Yuriko popsal Formuli E jako „symbol iniciativ s nulovými emisemi“ s tím, že „pořádání závodu Formule E v oblasti nábřeží a zároveň rozvoj Tokia v udržitelné město nové generace dále podpoří široké používání vozidel s nulovými emisemi. Zároveň nám to poskytuje dokonalou příležitost ukázat světu, co Tokio může nabídnout, a zvýšit tak svou globální přítomnost.“
Městský okruh postavený v centru Tokia
Závod se jel na 18otáčkovém, 2,582 kilometrů dlouhém pouličním okruhu. Okruh je znatelně zakroucený a technický, rovinky na rozdíl od předchozího kola v Sao Paulu, kde bylo dostatek příležitostí k předjíždění, má jen málo, pouhé tři. Trať obsahovala vysokorychlostní kombinace na pozadí ohromující metropole Tokia, kdy obklopovala Tokyo International Exhibition Centre, největší místo v Japonsku, známé také jako Tokyo Big Sight, jež se nachází jen pár minut od centra Tokia. Úvodní závod Formule E v Japonsku poprvé zapříčinil, že byly veřejné silnice v Tokiu uzavřeny kvůli veřejnému silničnímu závodu a závodu mistrovství světa.
Tokijský závod byl umocněn přítomností vysoce postavených celebrit a legend motorsportu, včetně herečky Emelie Hartfordové a závodních ikon Emersona Fittipaldiho, Takumy Sato a Yukiho Tsunody, což této významné události dodalo další vrstvu lesku a prestiže.
Vítězství Maximiliana Günthera
První ePrix Tokia vyhrál Maximilian Günther pro Maserati MSG Racing před Oliverem Rowlandem (Nissan Formula E Team) a zaznamenal tak historický okamžik, protože Formule E má v desáté sezóně dalšího nového vítěze závodu. Günther tak zaznamenal historický okamžik, protože Formule E má v desáté sezóně dalšího nového vítěze závodu. Úřadující šampion Jake Dennis z týmu Andretti Formula E Team projel cílem jako třetí, před dvojicí z týmu Tag Heuer Porsche Formula E Team Antoniem Felixem da Costou a Pascalem Wehrleinem.
Zklamání v týmu DS Penske
Týmovým jezdcům DS Penske pro letošní sezónu, šampionovi osmé sezóny Stoffel Vandoornemu a dvojnásobnému šampionu Formule E Jean-Éric Vergnemu, se nedařilo. Vergne dojel čtrnáctý a Vandoorne až osmnáctý. Vyšly tedy bez bodu, tým jich má 57.
„Byl to pro nás těžký víkend bez bodů, což je samozřejmě zklamáním. Sezóna je ale ještě dlouhá a čekají nás další závody, takže je možné všechno. I když byl víkend v Japonsku náročný, nadále tvrdě pracujeme. Nyní musíme vše rychle analyzovat a zjistit, jak se můžeme do budoucna zlepšit,“ uvedl po závodu Jean-Eric Vergne. A jeho kolega Stoffel Vandoorne k tomu dodal: „Byl to komplikovaný víkend hned od začátku, kdy jsme vynechali první trénink kvůli problémům s baterií. Je to o to větší škoda, že jsme jeli na novém okruhu. Tato kola by pro nás byla velmi důležitá pro to, abychom se pokusili najít správné tempo. Po celý víkend jsme se tak ocitli hodně dole v pořadí. Ale nechci to používat jako výmluvu. Jednoduše jsme nebyli dost dobří, v kvalifikaci nám chyběla rychlost. V závodě jsme neudělali výrazný pokrok a prostě jsme neměli takové tempo, v jaké jsme doufali. Bojovali jsme s nastavením, pneumatikami, řízením energie: to vše nám velmi ztěžovalo postup. Nyní se z toho všeho musíme poučit.“
V čele série je Pascal Wehrlein
Po pátém kole, Tokyo E-Prix, vede Jaguar TCS Racing mistrovství světa týmů se 100 body, následován TAG Heuer Porsche s 83 body. Wehrlein míří do Misana s náskokem dvou bodů před Cassidym v tabulce poháru jezdců. Solidně se posunul i Oliver Rowland se současnými 54 body, Jake Dennis pak ze čtvrté pozice ztrácí další bod a konečně vítěz této E-Prix, Maximilian Guenther je na pozici páté s body 48. Pořadí v poháru výrobců i mezi jezdci je tak pořád velmi těsné.
Další zastávkou mistrovství světa ABB FIA Formula E je dvojzávod Misano E-Prix 2024, který se pojede 13. a 14. dubna.
Bohumil Brejžek
Foto: DS Automobiles