Tým TOYOTA GAZOO Racing v dramatickém a deštivém závodu Total 6 hodin ve Spa-Francorchamps světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA (WEC), který je šestým kolem závodní sezóny 2019-2020, opět naskočil na vítěznou vlnu ziskem prvního a druhého místa.
Posádka vozu TS050 HYBRID č. 7 ve složení Mike Conway, Kamui Kobajaši a José María López překonala i maximální možný ‚handicap za úspěch‘ a ve světovém šampionátu, do jehož konce zbývají již jen dvě kola, zvýšila své vedení na 12 bodů.
Tým TOYOTA GAZOO Racing zároveň v rámci WEC dosáhl prvního vítězství od loňského prosince, kdy se konal závod v Bahrajnu. Vítězný vůz byl pod neustálým tlakem kolegů Sébastiena Buemiho, Kazukiho Nakadžimy a Brendona Hartleyho, střídajících se za volantem osmičky TS050 HYBRID. Ta dojela do cíle s odstupem 34,170 sekund. Tým se tedy již počtvrté během této sezóny umístil na prvním a druhém místě a současně navýšil své vedení v žebříčku týmů světového šampionátu na 42 bodů – druhý je nyní Rebellion, jehož vůz č. 1 dojel do cíle se ztrátou jednoho kola jako třetí.
I přes řadu slunečných dnů a vysokých teplot zhruba hodinu před startem zasáhlo počasí, pro jehož proměnlivost je Spa proslulé, a tak byly vozy kvůli silnému lijáku nuceny vyjíždět do závodu za safety carem.
Po obnovení akce v pátém kole zužitkovaly oba vozy TS050 HYBRID systém pohonu všech kol a okamžitě smazaly výhodu pole pozice jedničky týmu Rebellion, načež se vedení ujal Sébastien s osmičkou před Mikem za volantem vozu č. 7.
Za proměnlivých podmínek se pak osmička s předstihem jednoho kola při prvních zastávkách v boxech přibližně hodinu po odstartování závodu vydala do péče mechaniků a ponechala si mokré obutí Michelin, zatímco Mike s vozem č. 7 volil přezutí na gumy do sucha. Když byl opět krátce poté povolán do služby safety car kvůli nehodě vozu kategorie GT, bylo zřejmé, že za nových podmínek bude výhodou spíše obutí do sucha.
Sébastien se vzdal aktuálního vedení v závodu kvůli přezutí a za mávání zeleným praporkem byla na čele závodu sedmička následovaná vozem č. 8 týmu TOYOTA GAZOO Racing. V závěru druhé hodiny se však opět spustil déšť a oba vozy současně navštívily boxy kvůli přezouvání do mokra; sedmička s Kamuim za volantem v dané chvíli o minutu vedla před Brendonem s osmičkou; s odstupem další minuty byl na třetím místě Bykolles se čtyřkou.
Po zesílení deště byl opět povolán safety car, čímž se smazala výhoda vozu TS050 HYBRID č. 7. Tomu však vzápětí přálo štěstí, když Brendon ztratil přibližně půl minuty při výjezdu z boxů kvůli problému, který střídavě během závodu postihl oba vozy. Sedmička tak získala svůj předešlý náskok zpět.
Když závod vstoupil do poslední třetiny, konečně se objevilo slunce, a tak José s Kazukim mohli svůj úsek odjet na obutí do sucha. Poslední hodinu závodu otevíral safety car, kdy se Kazuki dostal těsně za Josého a mohl zahájit nelítostný duel před poslední zastávkou v boxech.
José si i za tvrdého tlaku udržel vedení a do boxů zajížděl o kolo později než sesterský vůz, obě skupiny mechaniků přitom obsloužily týmové monoposty prakticky v identickém čase. Volantu se na zbývajících 40 minut ujal Mike, zatímco Sébastien zůstal za volantem na druhém místě až do krátkého natankování před koncem závodu, jehož cílovou pásku projížděl 34,170 s po odmávání šachovnicovým praporkem.
Sezóna WEC již žije přípravami na největší závod roku – 24 hodin Le Mans – kdy se TOYOTA GAZOO Racing pokusí o třetí vítězství za sebou. Legendárního francouzského závodu ve dnech 19. a 20. září 2020 se vozy TS050 HYBRID zúčastní vůbec naposledy.
Hisatake Murata, prezident týmu: „Byl to dramatický závod a úžasný výsledek pro náš tým. První dvě místa jsme zde nečekali, takže chvála pilotům, mechanikům a technikům za jejich práci za tak obtížných podmínek. Děkuji též organizacím WEC a FIA za jejich úsilí, abychom opět mohli závodit v bezpečném prostředí; všichni se moc snažili, aby dnes tato akce mohla vůbec proběhnout. Je samozřejmě škoda, že jsme se o zážitky při tak napínavém závodu nemohli podělit s fanoušky přímo na trati, ale věřím, že si to i tak užili u svých televizorů. Oceňujeme jejich podporu. Nyní se již všichni těšíme na závod Le Mans, který letos bude pro TOYOTU GAZOO Racing ještě důležitější. Všichni budeme velice usilovat o to, aby tento závod naše vozy TS050 HYBRID vyhrály potřetí za sebou.“
Mike Conway (TS050 HYBRID, vůz č. 7): „Velké gratulace celému týmu. Posádka našeho vozu i José a Kamui odvedli skvělou práci za podmínek, které za střídavého lijáku nebyly vůbec snadné. Byl to opravdu náročný závod, protože osmička byla v 1. a 3. sektoru opravdu hodně rychlá, ale podařilo se nám to udržet pohromadě, a nakonec nám to vyšlo. S ohledem na náš ‚handicap za úspěch‘ jsme čekali dojezd na třetím místě, za příznivých okolností možná na druhém. Ale dnes to vyšlo parádně a výsledek je to úžasný.“
Kamui Kobajaši (TS050 HYBRID, vůz č. 7): „S tímto výsledkem jsem ohromně spokojen. Celý tým tento týden odváděl skvělou práci, absolutně bez chyb. Během mého úseku byly podmínky kvůli dešti extrémně těžké; nic jsem neviděl a bylo těžké vůbec se udržet na trati. Ale bojovali jsme s osmičkou, takže jsem musel tlačit na pilu. Pro náš vůz to byl dokonalý víkend, který přišel ve správný čas, těsně před závodem v Le Mans. Nabrali jsme teď tu správnou hybnou sílu.“
José María López (TS050 HYBRID, vůz č. 7): „Dnes nám vše hrálo do karet; myslím, že bez toho deště by bylo těžké Rebellionu čelit, protože za sucha byli velmi rychlí. Takže díky počasí jsme měli možnost bojovat, což jsme skutečně využili; všechna strategická opatření, která jsme na voze uplatnili, se ukázala jako správná. Byla to úžasná práce celého týmu, zejména ze strany mých stájových kolegů. Nyní jsme připraveni na Le Mans, náš největší závod; samozřejmě i bez diváků do toho dáme vše, abychom konečně dosáhli vítězství, které sedmičce v posledních dvou letech uniklo.“
Sébastien Buemi (TS050 HYBRID, vůz č. 8): „Jsem trochu zklamaný, protože jsme dnes měli solidní šanci závod vyhrát, ale bohužel jsme jako tým udělali s vozem pár chyb. Špatně jsme zvolili obutí při první zastávce v boxech a poté jsme měli drobný problém, který nás stál čas. Byl to těžký závod, ale stejně jsme dojeli druzí, což týmu TOYOTA GAZOO Racing pomohlo k dalšímu dojezdu na prvních dvou místech. Nyní se již těšíme na Le Mans, kde se pokusíme o lepší výsledek.“
Kazuki Nakadžima (TS050 HYBRID, vůz č. 8): „Byl to těžký závod za složitých podmínek, což si zrovna moc nepřejete po tak dlouhé přestávce, takže jsme šťastní za 1. a 2. místo pro TOYOTu GAZOO Racing. Když jsem seděl za volantem, absolvovali jsme úsek se safety carem a poté jeli celkem těsně za sedmičkou. Ale měli jsme pouze osm kol na to, abychom je dojeli před poslední zastávkou v boxech, kdy pokaždé zmrazíme pozice na trati, takže to nestačilo. Posádka sedmičky dnes odvedla skvělou práci, takže si toto vítězství skutečně zaslouží.“
Brendon Hartley (TS050 HYBRID, vůz č. 8): „Spa bezpochyby připravilo napínavý závod s počasím všeho druhu. Byl to skvělý den pro celý tým, který si dojel pro první dvě místa i za tak složitých podmínek. Byl jsem na trati zrovna během velmi náročného lijáku před safety carem. Přestože jsem valil oči, nic moc jsem neviděl; nebylo to snadné. Na naší straně garáže jsme možná neudělali vše stoprocentně. Sedmička fungovala dobře, takže si vítězství zaslouží a patří jí gratulace. Na našem voze je pár věcí ke zlepšení, takže to berme jako dobrou generální zkoušku před Le Mans.“
Výsledky závodu Total 6 hodin ve Spa-Francorchamps: | |||
1. místo | TOYOTA GAZOO Racing, vůz č. 7 | 143 kol | |
2. místo | TOYOTA GAZOO Racing, vůz č. 8 | +34,170 s | |
3. místo | Rebellion, vůz č. 1 (Senna/Menezes/Nato) | +1 kolo | |
4. místo | United Autosports, vůz č. 22 (Hanson/Albuquerque/Di Resta) | +3 kola | |
5. místo | Cool Racing, vůz č. 42 (Lapierre/Borga/Coigny) | +4 kola | |
6. místo | Team Nederland, vůz č. 29 (Van Eerd/Van der Garde/van Uitert) | +4 kola |