Soutěžní tým TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team v napínavém závěru sezóny na domácí japonské půdě obsadil první dvě místa celkového pořadí, a tak se ve světovém rallyovém šampionátu FIA již počtvrté za sebou stal mistrem světa v kategorii továrních týmů.
Přestože se týmu TGR-WRT po skončení sobotního programu podařilo díky novému postavení posádek zredukovat manko na Hyundai z 15 na 11 bodů, do posledního dne podniku nastupovala Toyota s těžkým úkolem, pokud jí neměl mistrovský titul protéci mezi prsty. Na asfaltových cestách v okolí Toyota City ale tlačili na pilu všichni jezdci z obou nejlepších týmů, a tak když v úvodní nedělní etapě vypadl vedoucí jezdec podniku Ott Tänak, otevřela se Toyotě nová příležitost.
Elfyn Evans a Sébastien Ogier se tímto zásahem osudu posunuli na první dvě místa celkového pořadí, a po započtení samostatné klasifikace Super Sunday měli před závěrečnou Power Stage identický počet bodů – s možností získat až pět bonusových bodů pro nejrychlejší jezdce.
Vzhledem k tomu, že se Takamoto Katsuta držel týmové strategie zajet celý podnik bez chyb, mohl tým TGR-WRT v rozhodující závěrečné etapě počítat se třemi soutěžními posádkami. Ogier v Power Stage zajel nejrychlejší čas se ziskem pěti bonusových bodů, zatímco Evans dojel třetí a Katsuta čtvrtý; po třinácti rallyových podnicích tak tým nakonec získal titul mistra světa s náskokem tří bodů.
Jde o osmý mistrovský titul WRC pro Toyotu v kategorii továrních týmů, čímž se Toyota v historickém žebříčku nejúspěšnějších automobilek vyšplhala na druhé místo, sdílené se značkou Citroën.
Evans s navigátorem Scottem Martinem opět dokázali mistrně zvládnout všechny náročné rychlostní zkoušky na japonské půdě, a tak zde mohli oslavit své první vítězství od téhož podniku pořádaného před rokem. Díky uvedenému výsledku uzavírají sezónu jako celkově druzí v žebříčku soutěžních jezdců, resp. navigátorů.
Ogier a navigátor Vincent Landais uzavřeli letošní sezónu sedmým pódiovým umístěním (z 10 startů, včetně tří vítězství). Kalle Rovanperä a Jonne Halttunen v rámci své částečné účasti v této závodní sezóně přispěli čtyřmi vítězstvími. Katsuta a navigátor Aaron Johnston úspěšně završili sezónu umístěním ve čtveřici nejlepších, stejně jako v minulém podniku.
Premiérová sezóna Toyoty GR Yaris Rally2 byla završena nejvyšší možnou poctou, kdy Sami Pajari a Enni Mälkönen v posledním kole vybojovali mistrovský titul ve WRC2.
Uvedená finská posádka má za sebou vynikající sezónu – včetně tří účastí v Rally1 za tým TGR-WRT – kterou v Japonsku završila chytrou jízdou, odměněnou druhým místem ve WRC2 (za tým Printsport) a titulem světového šampiona (s náskokem tří bodů před druhým v pořadí).
Akio Toyoda (předseda týmu TGR-WRT) „Hrozně neradi prohráváme. Pod tímto heslem jsme bojovali až do samotného konce a ani na chvilku se nevzdávali. Rád bych to dnes upřímně oslavil se všemi členy týmu TGR-WRT. Jari-Matti, Kaji, Tome, Elfyne, Scotte, Sebe, Vincente, Tako, Aarone, Kalle, Jonne a všichni ostatní členové týmu, moc vám děkuji! Také blahopřeji Samimu a Enni!
Mistrovství WRC 2024 bylo opravdu napínavé, protože jsme spolu bojovali až do posledního kola, do posledního dne a posledního měřeného úseku. Myslím si, že je to pro nás coby asijské automobilky klíčové, že jsme mohli fanouškům ukázat zvuk a vůni rallyových vozů právě na východoasijských cestách. I nadále společně podporujme motoristický sport v Asii a opět se v příštím roce utkejme!“
Jari-Matti Latvala (šéf týmu) „Tato sezóna byla jako na horské dráze – když jsme sem přijížděli na Rallye Japonsko, věděli jsme, že získat mistrovský titul sice můžeme, ale pravděpodobnost není příliš vysoká. Řekli jsme si ale, že budeme bojovat až do posledního metru rallye a uvidíme, co se bude dít, a opravdu jsme zápolili až do úplného konce, a tak nám ten titul nakonec vyšel. V druhé polovině roku jsme si museli vychutnat tři zničující nedělní jízdy, při kterých jsme ztratili body v samotném závěru rallye, a v jedné chvíli to vypadalo opravdu beznadějně, ale pokaždé se nám podařilo oklepat, a tato neděle je tudíž pro nás naprosto památná. Dokazuje to, že vždy musíte bojovat až do konce a nikdy neztrácet víru.“
Elfyn Evans (jezdec, vůz č. 33) „Byl to opravdu napínavý den na závěr Rallye Japonsko a z konečného výsledku máme velkou radost. Pro tým je to mimořádný podnik na domácí půdě, a tak jsem samozřejmě moc rád, že jsem zde opět zvítězil. Současně mám upřímnou radost, že jsem přispěl k titulu v mistrovství značek: pro všechny členy týmu to moc znamená, a tak jsem hrdý na to, že mohu být součástí toho všeho. Během tohoto víkendu jsme ne vždy předváděli výkon, jaký jsme si představovali, ale snažili jsme se až do samotného konce. Ráno jsem soucítil s Ottem, který musel hodně tlačit na pilu, což nám otevřelo jistou příležitost, ale přesto nebylo snadné to úspěšně zvládnout a získat všechny potřebné body.“
Sébastien Ogier (jezdec, vůz č. 17) „Myslím, že byste pro nás nevymysleli lepší závěr sezóny, vzhledem ke všemu, co v poslední etapě tady v Japonsku bylo ve hře. Byli jsme pod velkým tlakem, v Power Stage to bylo ‚všechno nebo nic‘, a samozřejmě máme ohromnou radost, že se nám podařil takový výkon právě v této chvíli, a získali jsme tak jako tým titul. Pohled na šťastné tváře všech členů týmu včetně našeho předsedy pana Moriza je tou největší radostí a zároveň odměnou za všechnu tu snahu, kterou každý člen týmu během sezóny vynaložil. Je to další potvrzení toho, že bychom se nikdy neměli vzdávat.“
KONEČNÉ VÝSLEDKY, RALLYE JAPONSKO
1 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 3 hod 23 min 41,0 s
2 Sébastien Ogier/Vincent Landais (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1 min 27,3 s
3 Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Ford Puma Rally1 HYBRID) +1 min 55,5 s
4 Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +2 min 2,6 s
5 Grégoire Munster/Louis Louka (Ford Puma Rally1 HYBRID) +3 min 11,5 s
6 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +6 min 54,1 s
7 Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov (Citroën C3 Rally2) +10 min 4,3 s
8 Sami Pajari/Enni Mälkönen (Toyota GR Yaris Rally2) +11 min 50,8 s
9 Hiroki Arai/Shunsuke Matsuo (Škoda Fabia R5) +13 min 24,3 s
10 Gus Greensmith/Jonas Andersson (Škoda Fabia RS Rally2) +14 min 15,8 s
Světový rallyový šampionát FIA 2024, pořadí jezdců po třináctém kole:
1 Thierry Neuville 242 bodů
2 Elfyn Evans 210
3 Ott Tänak 200
4 Sébastien Ogier 191
5 Adrien Fourmaux 162
6 Takamoto Katsuta 116
7 Kalle Rovanperä 114
8 Gregoire Munster 46
9 Dani Sordo 44
10 Sami Pajari 44
Světový rallyový šampionát FIA 2024, pořadí týmů po třináctém kole:
1 TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team 561 bodů
2 Hyundai Shell Mobis World Rally Team 558
3 M-Sport Ford World Rally Team 295
Zdroj: TOYOTA GAZOO Racing