Šanghaj hostila Formuli E

Formule E pokračovala poslední květnový víkend dalšími dvěma závody na okruhu poblíž Šanghaje. Poměrně nový závodní okruh byl vybudován v roce 2004 a od té doby hostí prestižní seriál formule 1. Na tribunách je místo pro 200 000 diváků, ale díky přírodním tribunám se konečné číslo zastavuje na hodnotě 250 000 lidí.

Náklady na stavbu moderního autodromu v Šanghaji se vyšplhaly na 450 milionů dolarů. Dráhu navrhl dvorní architekt formule 1 Hermann Tilke, jenž je autorem většiny nových závodních okruhů. Stavba Šanghaj International Circuit odstartovala na jaře 2003, tým architektů a designérů na průběh realizace neustále dohlížel a za pomocí více než 3000 dělníků pracujících na tři směny byl okruh za 18 měsíců dokončen.

Dráha je dlouhá 5450 metrů a monoposty formule 1 na ní dosahují maximálních rychlostí přesahující 300 km/h. Aby speciální asfaltová vozovka vydržela nápor závodních automobilů, leží pod ní přes 40 000 kamenných pilířů. Zázemí okruhu lze srovnat snad jen s gigantismem Spojených arabských emirátů. Na evropské poměry je totiž zázemí pro týmy opravdu štědré. Vedle prostorných garáží mají členové týmu k dispozici dvě budovy s odpočinkovou místností, kuchyní a veškerými náležitostmi, které si jinak týmy vozí ve vlastních motorhomech.

Formule E se těšila zájmu diváků

Šanghajský double-header přinesl napínavý závod. Velmi široký okruh v blízkosti čínské metropole nabídl řadu předjížděcích manévrů a nutil jezdce pečlivě hospodařit s energií v boji o nejvyšší příčky. V důsledku toho se pořadí neustále měnilo a v popředí se odehrávala spousta soubojů mezi několika vozy najednou.


Vydařený závod pro DS Automobiles

Víkend začal pro DS Automobiles skvěle, když Jean-Eric Vergne vyhrál všechny své kvalifikační souboje a získal další tři body za pole position. Tento úspěch znamenal, že se Francouz stal spolu-držitelem rekordu v počtu pole position ve Formuli E, a znovu tak prokázal vynikající úroveň výkonu vozu DS E-TENSE FE23. Bylo to také po třiadvacáté, kdy se francouzský prémiový výrobce dostal s některým ze svých jezdců do čela kvalifikace.

Závod, který představoval návrat Formule E do Číny poprvé od roku 2019, byl pro DS Automobiles a jejího partnera PENSKE AUTOSPORT frustrující. Jean-Éric Vergne se v přetlačované skupině několikrát ocitl pod tlakem, což znamenalo, že se musel spokojit s šestým místem pod šachovnicovou vlajkou. Jeho týmový kolega Stoffel Vandoorne se kvalifikoval jako osmý a po 29 kolech skončil devátý.

„Po několika kvalifikačních jízdách, ve kterých jsme skončili druzí, jsme s Jean-Ericem Verdem vybojovali pole position, což nás velmi těší. Je to naše druhá letošní pole position a opět jsme ukázali, že naše vozy a naši šampioni jsou extrémně rychlí“, uvedl ředitel DS Performance Eugenio Franzetti s tím, že „po této vynikající kvalifikaci nám závod nepřinesl výsledek, v jaký jsme doufali, ale i tak jsme získali několik dobrých bodů. Všechny závody na těchto typech rychlých okruhů, které vyžadují hodně energie, jsou velmi těžko předvídatelné. Je to nepřetržitý boj se spoustou předjíždění a vysokým rizikem kontaktu: takový ten souboj kolo na kolo, který se zastaví až v poslední zatáčce posledního kola.“

Opět body pro DS Automobiles

Double-decker pokračoval v neděli druhým závodem, který se jel na 28 kol, tedy o jedno méně než předchozí den, a začal dobře pro Stoffela Vandoorna, který se v úvodních kolech ujal vedení, než ztratil několik pozic. Mistr světa z roku 2022 dojel pod šachovnicovou vlajku na šestém místě, těsně před svým týmovým kolegou Jeanem-Éricem Vergnem. Francouz byl na startovním roštu devátý, v závodě získal dvě pozice a pojedenácté v této sezóně bodoval, přičemž se dosud odjelo 12 závodů. V pořadí jezdců je stále šestý, ale tento víkend se přiblížil první pětce, když získal celkem 17 bodů, více než dva jezdci před ním. Stoffel Vandoorne si udržel deváté místo a tým DS PENSKE je v hodnocení týmů stále čtvrtý, jen tři body od prozatímních stupňů vítězů.

Letos se uskuteční ještě čtyři závody. Po Číně zamíří mistrovství světa ABB FIA Formula E do Spojených států, kde se 29. a 30. června uskuteční dvojzávod na Portland nternational Raceway.

Bohumil Brejžek
Foto DS Automobiles