Šest hodin v Portimão: Vítězství týmu TOYOTA GAZOO Racing

Soutěžní tým TOYOTA GAZOO Racing si z dramatického závodu Šest hodin v Portimão odváží vítězství a stále se tak veze na vítězné vlně, s níž do světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA 2023 (WEC) vstoupil.

Posádka vozu GR010 HYBRID č. 8 ve složení Sébastien Buemi, Brendon Hartley a Ryo Hirakawa, úřadující mistři světa a vítězové závodu Le Mans 2022, odvedli v Portugalsku naprosto bezchybný výkon, kdy ovládli závod a soupeřům ve vozech Ferrari č. 50 a Porsche č. 6 nadělili celé kolo.

O to bolestivější jsou však emoce posádky vozu GR010 HYBRID č. 7 ve složení Mike Conway, Kamui Kobajaši a José María López. Po vítězství v úvodním podniku WEC před čtyřmi týdny na Sebringu nyní dojeli na devátém místě v důsledku 11 ztracených minut kvůli výměně povinného snímače, kterou nařídili organizátoři závodu.

Tým TOYOTA GAZOO Racing vzhledem ke čtvrtému vítězství v kategorii hypercarů zvyšuje svůj náskok ve světovém šampionátu před týmem Ferrari na 18 bodů. Do konce soutěže nyní zbývá celkem pět kol. Sébastien, Brendon a Ryo se posouvají do čela žebříčku soutěžních jezdců s náskokem 11 bodů před posádkou vozu Ferrari č. 50. Na třetím místě jsou Mike, Kamui a José s odstupem dalších dvou bodů.

Nejteplejší den soutěžního víkendu byl doprovázen neméně horkým soubojem na trati a těsnou bitvou mezi oběma vozy GR010 HYBRID v samotném počátku závodu. V první zatáčce se Mike protlačil na první pozici před Sébastiena, který se poté propadl na třetí místo, když se dopředu dostal i vůz Ferrari č. 51. Sébastien se však dočkal odplaty ve čtvrtém kole, kdy se odvážným manévrem opět protlačil na druhou pozici.

V tom okamžiku vedl Mike o pět sekund, ale brzy nato dojel vozy ztrácející celé kolo, a Sébastien tak postupně snižoval odstup. Ve 33. kole si oba vozy GR010 HYBRID vyměnily pozici, krátce před prvními zastávkami v boxech, kdy se osmička držela ve vedení.

Dramatický zvrat přišel po 80 minutách závodu, kdy byla týmu nařízena výměna snímače na levé hnací poloose zadní nápravy vozu GR010 HYBRID č. 7. Podle regulí pro kategorii hypercarů je výkon sledován standardizovanými snímači točivého momentu na hnacích poloosách, a tak musejí být tyto snímače za všech okolností funkční.

V součinnosti mechaniků obou posádek se podařilo vyměnit celou levou zadní část vozu za rekordních 11 minut, a tak mohl José opět nastoupit do závodu – na 34. pozici se ztrátou sedmi kol, nicméně s nadějí na zisk několika bodů.

Sébastien měl ve stejné době půlminutový náskok před vozem Ferrari č. 50, který si dokázal udržet až do doby přibližně dvě hodiny po startu, kdy předával volant Ryovi.

V polovině závodu při dalších zastávkách v boxech se Ryo držel v čele s ještě vyšším náskokem, zatímco José se postupně probojoval na 22. místo. Dvě hodiny před koncem se volantu vedoucího vozu chopil Brendon; do dalšího boje se sedmičkou se zároveň pustil Kamui ve snaze získat v kategorii hypercarů nějaké body.

Brendon držel tempo na čele závodu, a koncem páté hodiny dokonce o kolo předjel Ferrari pohybující se na druhém místě, čímž získal cenný polštář pro případ, že by na trať vyjížděl safety car. Tato výhoda se hned projevila v praxi, když o několik minut později havaroval Vanwall a kvůli vyjetí safety caru se zahustilo soutěžní pole.

Když se po 12minutové pauze závod opět rozjel, mohl Brendon okamžitě zajet na poslední návštěvu do boxů kvůli natankování, aniž by ztratil pozici na čele, a bezpečně tak dojel poslední úsek do mávání šachovnicovým praporkem po 222 kolech, kdy tým získal své 41. vítězství ze 78. závodů WEC, kterých se zúčastnil. Za volantem sedmičky dokončil poslední úsek Mike, který v úvodních úsecích zaznamenal nejrychlejší kolo závodu.

Sezóna WEC pokračuje již za dva týdny závodem 6 hodin ve Spa-Francorchamps (sobota 29. dubna), který je posledním kolem před jubilejním stým ročníkem závodu 24 hodin Le Mans (10.-11. června).

Kamui Kobajaši (šéf týmu a jezdec, vůz č. 7):

„Celkově vzato je skvělé, že osmička závod vyhrála. Odvedli naprosto úžasnou práci, bez jediné chybičky, takže si to vítězství zaslouží. Blahopřejeme celé posádce. Sedmička měla smůlu, protože po tak dlouhé době v boxech jsme na dobrý výsledek již neměli šanci. Díky partám kolem obou vozů za jejich skvělou práci, kdy se podařilo provést výměnu dílů za pouhých 11 minut; když jsem sledoval, jak celý tým spolupracuje, pociťoval jsem hrdost. Z vozu jsem měl po celou dobu závodu dobrý pocit, pouze jsme dnes neměli štěstí. Takže se již musíme připravit na příští a nepolevovat v úsilí. Spa je již za pár dní a je to pro všechny z nás důležitý závod v rámci příprav na Le Mans. Na dnešní smůlu zapomeneme a soustředíme se na návrat v ještě lepší formě, protože si uvědomujeme, že konkurence nás dotahuje.“

Mike Conway (jezdec, vůz č. 7):

„Pro sedmičku to byl bohužel náročný den kvůli problému, který nás vyřadil ze hry. Vrátili jsme se a alespoň získali pár bodů, ale celkově vzato je výsledek zklamáním. Blahopřejeme všem z osmičky. Odjeli skvělý závod a vítězství získali zaslouženě, což je dobré pro celý tým. Radost na jedné straně garáží, zklamání na druhé, ale ve Spa se vrátíme zpět do boje a již se také rychle blíží Le Mans.“

José María López (jezdec, vůz č. 7):

„Pro sedmičku to vypadalo velmi dobře, stejně jako pro celý tým, že si zopakuje první a druhé místo ze Sebringu, ale bohužel nás postihl problém. Byla to opravdu smůla, která nás vyřadila ze hry. Ale bojovali jsme dál a zajeli si alespoň pro pár bodů; nikdy nevíte, jaký to může mít později v sezóně dopad na další vývoj světového šampionátu. Když se na to podíváme z odstupu, pro tým je to dobrý výsledek a osmička si zaslouží gratulaci; zajeli skvělý závod.“

Sébastien Buemi (jezdec, vůz č. 8):

„Stájoví kolegové i celá posádka odvedla skvělou práci. Je mi líto sedmičky, že jim drobný problém zhatil šance na vítězství. Jinak by to byl další těsný souboj podobný Sebringu. Tam jsme se k vítězství hodně přiblížili, ale dnes se nám to skutečně podařilo, tak je to skvělý pocit. Budeme i nadále tvrdě tlačit na pilu a pokusíme se o návrat do Spa v ještě lepší formě. Konkurence se zlepšuje, takže musíme nasbírat co nejvíce bodů, jakmile je k tomu nějaká příležitost. Jsem šťastný z dalšího vítězství a vynasnažíme se v tomto trendu nadále pokračovat.“

Brendon Hartley (jezdec, vůz č. 8):

„Mám velkou radost. Byl to úžasný víkend, a to hned od začátku tréninkových jízd. Závod byl skvělý a vše dokonale zapadalo; žádné jezdecké chyby, žádné chyby při zastávkách v boxech, zvolili jsme správnou strategii a vůz byl bez chybičky. Bylo příjemné jet stylem start-cíl, takže ohromné díky celému týmu. Na jejich skvělou práci v prvních dvou závodech jsem moc hrdý. Podařilo se nám maximálně zužitkovat naše schopnosti s využitím všech zkušeností, které jsme za ty roky nasbírali, protože konkurence se nyní přitvrzuje. Je mi líto sedmičky. Dost na nás tlačili a jsem si jist, že by to mezi námi bylo v cíli o fous, jako je tomu obvykle.“

Ryo Hirakawa (jezdec, vůz č. 8):

„Tým odvedl dokonalou práci a z dnešního vítězství mám velkou radost. Z vozu mám dobrý pocit a bylo velmi příjemné v této sezóně poprvé zvítězit poté, co nám to na Sebringu o dvě sekundy uteklo. Když jsem rozjížděl svůj úsek, již jsme byli ve vedení, ale podařilo se mi náskok vůči Ferrari ještě zvýšit, abych to pojistil. Závodní taktika na tak krátké trati s tak hustým provozem nebyla zrovna jednoduchá. Musel jsem být stále ve střehu, takže mám z vlastní jízdy dobrý pocit. Je mi líto posádky sedmičky, která byla celý víkend velmi konkurenceschopná. Již brzy se jede Spa, a tak se pokusíme o návrat ještě silnější jako jeden tým.“

Šest hodin v Portimão – výsledek:

1. místo

TOYOTA GAZOO Racing, vůz č. 8

222 kol

2. místo

Ferrari AF Corse, vůz č. 50 (Fuoco/Molina/Nielsen)

+1 kolo

3. místo

Porsche Penske, vůz č. 6 (Estre/Lotterer/Vanthoor)

+1 kolo

4. místo

Cadillac Racing, vůz č. 2 (Bamber/Lynn/Westbrook)

+2 kola

5. místo

Peugeot TotalEnergies, vůz č. 94

(Duval/Menezes/Muller)

+2 kola

6. místo

Ferrari AF Corse, vůz č. 51 (Pier Guidi/Calado/Giovinazzi)

+3 kola

9. místo

TOYOTA GAZOO Racing, vůz č. 7

+7 kol

Foto: TOYOTA GAZOO Racing