V boji o titul mistra světa ve světovém rallyovém šampionátu FIA 2024 bude soutěžní tým TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team (TGR-WRT) pokračovat na náročných cestách napříč Českem a Rakouskem a Německem, kde se ve dnech 17.–20. října 2024 pořádá Středoevropská rallye.
Díky úžasnému výsledku se ziskem maxima bodů v předchozím podniku v Chile se týmu TGR-WRT dvě kola před koncem sezóny podařilo srazit odstup v šampionátu továrních týmů na necelou polovinu (z 35 na 17 bodů). Oba zbývající podniky se pořádají na náročných asfaltových cestách (na tento druh povrchu se WRC vrací poprvé od dubnového Rallye Chorvatsko), protože na druhý ročník Středoevropské rallye napříč třemi státy naváže finále letošní sezóny, kterým je listopadové Rallye Japonsko.
Sébastien Ogier a Elfyn Evans mají stále teoretickou šanci získat mistrovský titul v kategorii soutěžních jezdců. Jezdeckou sestavu na Středoevropské rallye dále rozšíří vracející se Takamoto Katsuta. Čtvrtým jezdcem bude vycházející hvězda Sami Pajari, který naváže na své pozoruhodné první jízdy s Toyotou GR YARIS Rally1 HYBRID na šotolinových etapách ve Finsku a Chile, aby nyní získal první zkušenosti na asfaltu na nejvyšší úrovni rallyového sportu.
Středoevropská rallye byla do kalendáře WRC vloni zařazena poprvé, kdy se zároveň zapsala jako první podnik zahrnující měřené úseky ve třech různých zemích. Charakter rychlostních zkoušek se liší v závislosti na regionu i počasí – v podmínkách evropského podzimu – a může se rychle změnit a přinést kluzké cesty vlivem deště, bahna a spadaného listí.
Podobně jako v roce 2023 bude rallye zahájena v Praze. I letos se budou rozjezdy konat ve čtvrtek ráno na okraji Prahy a následovat bude slavnostní start v proslulém historickém centru města. Na úvodní superspeciálku na dostihovém závodišti Velká Chuchle na okraji Prahy večer naváže delší rychlostní zkouška nedaleko Klatov. Tatáž rychlostní zkouška se pojede ještě dvakrát v pátek společně se dvěma dalšími etapami na českých silnicích – které jsou obzvláště hrbolaté a úzké, ale svým charakterem současně rychlé. Ráno a v poledne mají týmy možnost provést servis a následně se vozy navečer vracejí do servisního parku v Karpfhamu jihozápadně od německého Pasova.
Nejdelší program rallye je připraven na sobotu, kde jezdce čeká 123,46 soutěžních kilometrů v rámci dvakrát opakované trojice rychlostních zkoušek v Německu a Rakousku. Prostřední rychlostní zkouška s označením „Beyond Borders“ startuje v Německu a končí v Rakousku. Na nedělní finále je připravena dvojice dvakrát projížděných měřených úseků na německých cestách až do místa vyhlášení výsledků v Pasově.
V kategorii WRC2 bude k vidění vůz GR Yaris Rally2 v rukách nejvýše nasazeného českého jezdce Filipa Mareše, jedoucího za tým ACCR Toyota Dolák. Spolu s navigátorem Radovanem Buchou zároveň reprezentují lokální tým Toyota Gazoo Racing Czech.
Jari-Matti Latvala (šéf týmu): „Náš výsledek v Chile ohromně zvýšil motivaci celého týmu. Srazili jsme odstup na polovinu a ukázali, že souboj o mistrovský titul mezi továrními týmy je stále otevřený a nic není nemožné, takže se na Středoevropskou rallye již moc těšíme. Tato rallye je pro posádky velkou výzvou a vloni to zde bylo těžké kvůli častému dešti a bahnu. Náš vůz za těchto podmínek fungoval dobře a myslím si, že naši jezdci jsou na tuto výzvu připraveni. Týmu hodně pomáhá, když vidí Seba s jeho tempem a motivací. Elfyn zase díky úspěšnému víkendu v Chile získal více sebejistoty, a tak jsem si jist, že oba budou bojovat na čele. Pro Taku bude cílem zajet solidní rallye, získat nějaké body a sladit se s vozem před Rallye Japonsko. Na druhé straně bude tato rallye něčím zcela novým pro Samiho, který poprvé pojede s naším vozem Rally1 na asfaltu, a tak jeho úkolem bude učit se a získávat zkušenosti.“
Elfyn Evans (jezdec, vůz č. 33): „Po skvělém týmovém výkonu v Chile bylo pěkné vrátit se na stupně vítězů a nyní musíme maximálně zužitkovat dvě poslední kola sezóny na asfaltovém povrchu. Víme, že podniky ve střední Evropě i Japonsku mohou být hodně náročné kvůli počasí, a tak je z pohledu jezdce dost těžké vše provést správně, zejména kvůli dalšímu rozměru, kterým je spolupráce s našimi týmy pro rozpis tratě. Na površích tohoto druhu v průběhu roku moc nejezdíme, ale alespoň můžeme předpokládat, že podmínky se nebudou moc lišit od Chorvatska. Vůz tam fungoval velmi dobře, takže jsme se měli od čeho odpíchnout, když jsme hledali nějaká zlepšení, která by nám v tomto podniku pomohla získat dobrou pozici.“
Sébastien Ogier (jezdec, vůz č. 17): „Přestože jsem v Chile nedosáhl výsledku, v jaký jsem osobně doufal, mám radost z toho, že jsme jako tým zvládli dokonalý víkend a opět jsme se hodně přiblížili k zisku mistrovského titulu mezi továrními týmy, což vždy bylo mým hlavním cílem pro tuto sezónu. Takže teď máme opravdu velkou motivaci, abychom ve dvou posledních podnicích na asfaltu hodně tlačili na pilu. Hezké je, že ve střední Evropě je to pro mne další domovská rallye, pořádaná nedaleko mého německého bydliště, se spoustou fanoušků u tratě. Z loňského roku víme, že podmínky zde mohou být opravdu náročné kvůli hodně úzkým cestám a místy dost znečištěným úsekům s velmi kluzkým povrchem. Takže jsme hodně zapracovali na voze, aby nám v těchto zrádných úsecích poskytl co nejvíce jistoty.“
Foto: TOYOTA GAZOO Racing