TOYOTA GAZOO Racing WRT (World Rally Team) se připravuje na zahájení sezóny 2021, kterou ve dnech 21.-24. ledna otevírá závod Rallye Monte-Carlo. Cílem týmu je vítězství v tomto legendárním zimním podniku. Od premiéry ve světovém rallyovém šampionátu FIA v roce 2017, kdy se Toyota Yaris WRC v tomto podniku umístila druhá, si Toyota v Monaku každoročně dojela pro pódiové umístění minimálně s jedním vozem.
Tentokrát míří na stupeň nejvyšší a do závodu nasazuje nezměněnou jezdeckou sestavu, kterou bude po celou tuto sezónu tvořit sedminásobný a úřadující mistr světa Sébastien Ogier, loňský vicemistr světa Elfyn Evans a vycházející hvězda Kalle Rovanperä.
Ogier je sedminásobným vítězem závodu Rallye Monte-Carlo, jehož centrem je Ogierovo domovské město Gap ve francouzských Alpách. Nejstarší podnik celého soutěžního kalendáře WRC – letos slavící již 110. výročí – je zároveň jedním z vůbec nejobtížnějších z důvodu proměnlivých klimatických podmínek, které mohou kolísat od suchého asfaltu až po sníh a led – někdy i během jediné rychlostní zkoušky. To znamená, že klíčovým faktorem pro výsledek v celém závodu často může být volba obutí.
Týmy letos pojedou na nových pneumatikách firmy Pirelli, která se stává výhradním dodavatelem všech týmů v nejvyšší kategorii WRC. Během šesti týdnů od skončení posledního kola sezóny 2020 tým ve Francii testoval čtyři různé druhy obutí za různých klimatických podmínek, které jsou pro Rallye Monte-Carlo typické.
Závod by odstartoval ve čtvrtek odpoledne dvojicí rychlostních zkoušek severně od města Gap. V pátek ráno zamíří posádky na západ na tři nové měřené úseky, z nichž dva se budou po poledním servisu opakovat.
V sobotu ráno se rallye vydá východně na dvě rychlostní zkoušky před finální servisní pauzou ve městě Gap, načež se podruhé uskuteční erzeta La Bréole – Selonnet a posádky se vydají do Monaka. Poslední den se závod uskuteční o něco západněji od knížectví než obvykle a bude zahrnovat dvě rychlostní zkoušky, které se pojedou dvakrát.
Jari-Matti Latvala (šéf týmu)
„Moje přípravy na Rallye Monte-Carlo ve mně letos vyvolávají úplně jiné pocity v této nové roli, sleduji vozy v servisu a nemyslím na to, až usednu za volant, ale místo toho mám na starosti, zda jsou všichni z týmu připraveni na první kolo sezóny. V týmu panuje velmi dobrá atmosféra. Vloni touto dobou to bylo pro všechny tři naše jezdce vůbec první rallye s Yarisem WRC, a přesto Seb i Elfyn dokázali bojovat o vítězství. Nyní si s vozem již rozumí, takže by měli mít lepší výchozí pozici. Jak známo, Monte je pravděpodobně nejnáročnějším podnikem roku, kde můžeme vždy čekat nějaké překvapení a velkou roli mohou sehrát klimatické podmínky. Ale myslím si, že jsme všichni připraveni dobře. Přechod k jinému dodavateli obutí je vždy celkem velkou výzvou, což také bylo předmětem týmového testování před Monte; bylo nutné zvyknout si na nové pneumatiky Pirelli a připravit správné nastavení vozu. V regionu bylo celkem dost sněhu, ale dokázali jsme vyzkoušet všechny varianty obutí za různých podmínek, což bude pro rallye velmi cennou zkušeností.“
Sébastien Ogier (jezdec, vůz č. 1)
„Všichni vědí, že Rallye Monte-Carlo je podnikem, který toužím vyhrát ze všech nejvíce. Ale je to rallye, ke které musíte přistupovat s velkou pokorou, protože je kvůli podmínkám vždy náročná, a abyste vyhráli, musíte na to jít chytře. Letos budou mé pocity trochu jiné: vždy jsem se těšil masivní podpoře diváků, ale i když nebudou fyzicky kolem trati, jsem si jist, že příznivci budou fandit před televizemi a já se budu snažit jim udělat radost. Na tuto sezónu jsem lépe připraven, protože s Yarisem WRC jsem již absolvoval pár rallyových podniků, což mi dodává více sebejistoty. Nicméně budeme si muset zvyknout na nové obutí, zejména na Monte-Carlu, kdy máme k dispozici větší paket než v kterémkoli jiném podniku. Ale už se na to těším, protože z mého pohledu je to zajímavý aspekt rallyového závodění: zkusit připravit optimální strategii obutí a využít jej tím nejlepším možným způsobem.“
Elfyn Evans (jezdec, vůz č. 33)
„Osobně jsem v roce 2020 absolvoval velmi dobrou první sezónu v týmu, ale samozřejmě chvílemi došlo i na překvapení. Teď po 12 měsících jsem již lépe obeznámen s okolím, což by mi mělo úvod roku usnadnit. Konkurence je ale vždy velmi silná, takže se musíme stále posouvat kupředu a chceme být vždy lepší a lepší. V soutěžním kalendáři je několik tradičních podniků, které vždy přitahují pozornost a u kterých si říkáte, že by bylo skvělé je vyhrát – a samozřejmě jedním z nich je i Rallye Monte-Carlo. Erzety jsou tam zpravidla moc pěkné a jízdu si moc užívám, ale samozřejmě podmínky to mohou celkem dost zkomplikovat – zejména za tmy, sněhu a ledu, kdy je těžké odhadnout, jaký grip vlastně máte. Při testování nového obutí Pirelli jsem měl možnost během dvou dnů vyzkoušet dvoje zcela odlišné podmínky, což bylo dobré k prověření různých možností, které máme pro tuto rallye k dispozici.“
Kalle Rovanperä (jezdec, vůz č. 69)
„Letos byla pauza mezi sezónami dost krátká; spíše mám pocit, jako kdybychom nezahajovali novou sezónu, ale prostě mířili na další podnik. Vloni jsem se toho hodně naučil, ale sezóna byla příliš krátká a s tímto vozem jsem tolik kilometrů ještě nenajel. Věřím, že letos toho ujedeme mnohem více a pocity budou stále lepší a lepší. Rallye Monte-Carlo je tradičně nejzáludnějším podnikem v celém kalendáři. Chci zajet lépe než vloni a tlačit na pilu o něco více, ale vždy je hodně snadné udělat chybu. Doufejme, že zajedeme čistou rallye s dobrým výsledkem. Testování obutí Pirelli za podmínek jako na Monte bylo celkem zajímavé: měli jsme suché podmínky i sníh a led; mé pocity byly celkem dobré.“