Soutěžní tým TOYOTA GAZOO Racing má na 89. ročníku závodu 24 hodin Le Mans v plánu obhájit titul a zapsat se do historie v kategorii hypercarů. Tým po vítězném hattricku na Le Mans s vozem TS050 HYBRID letos na okruh La Sarthe poprvé nasadí svůj nový GR010 HYBRID Hypercar s odhodláním tuto vítěznou sérii Toyoty ještě prodloužit.
Úřadující mistři světa Mike Conway, Kamui Kobajaši a José María López s vozem GR010 HYBRID č. 7 v posledních letech zakusili na Le Mans hořké okamžiky. Zvláště pak, když jim kvůli mechanickým závadám bylo v letech 2019 i 2020 přes celkovou dominanci vítězství odepřeno. Do největšího závodu roku nastupují v návaznosti na svoji vítěznou jízdu minulý měsíc v závodu 6 hodin v Monze.
Sébastien Buemi a Kazuki Nakadžima naopak v posledních třech letech na okruhu La Sarthe vytvořili pozoruhodnou sérii vítězství, zahrnující i loňský triumf společně s Brendonem Hartleyem. První místo v žebříčku soutěžních jezdců momentálně patří trojici pilotů s vozem GR010 HYBRID č. 8 díky vítězstvím v závodech 6 hodin ve Spa-Francorchamps a 8 hodin v Portimao.
Závod Le Mans je v souboji o titul mistra světa klíčový kvůli dvojnásobnému bodovému ohodnocení v rámci světového šampionátu vytrvalostních soutěží FIA (WEC). Tým TOYOTA GAZOO Racing má po třech ze šesti závodů sezóny WEC náskok 30 bodů před týmem Alpine, přičemž posádka osmičky vede v žebříčku soutěžních jezdců o pouhých šest bodů před týmovými kolegy s vozem č. 7.
Kromě snahy získat čtvrté vítězství na Le Mans v řadě je další zajímavostí ročníku 2021 skutečnost, že Toyota nasazuje na La Sarthe hybridní prototyp již podesáté. Z devíti dosavadních pokusů si tým odnesl tři vítězství, pětkrát získal první startovní pozici a celkem devětkrát vybojoval pódiové umístění.
Letos bude v kategorii hypercarů čelit konkurenci týmu Scuderia Cameron Glickenhaus se dvěma vozy, resp. Alpine, který vyrazí na trať s dosavadním modelem kategorie LMP1. Avšak nástrahy závodu Le Mans nespočívají pouze v souboji s rivaly, ale i v mimořádně vyčerpávajícím charakteru samotné události.
O tom, že je Le Mans opravdovou zkouškou vytrvalosti, vypovídá 25 tisíc přeřazení, 4000 kilometrů na plný plyn a přes 2 miliony otáček kol v rámci jednoho typického závodu.
Přípravy na uvedenou výzvu započaly již v říjnu 2020, kdy byl GR010 HYBRID poprvé otestován a následně absolvoval osm dalších zkoušek (kromě tří závodů WEC) s cílem optimalizovat schopnosti vozu i jeho spolehlivost. Poslední krok na této cestě je naplánován na neděli, která je na okruhu La Sarthe o délce 13,626 km jediným oficiálním testovacím dnem.
Po dvou dnech intenzivních příprav následuje ve středu pět hodin tréninkových jízd a kvalifikace. Čtvrteční program obsahuje dalších pět hodin tréninků, mezi něž je vložena 30minutová speciální jízda „hyperpole“ ve 21:00 SEČ, kdy se TOYOTA GAZOO Racing pokusí již popáté za sebou získat první startovní pozici.
89. ročník závodu 24 hodin Le Mans začíná v sobotu v 16:00 SEČ před publikem v omezeném počtu 50 tisíc diváků; ve šlépějích soutěžních legend bude kráčet 62 vozů a 186 jezdců, kteří se pokusí k závodu poprvé pořádanému v roce 1923 připsat svůj vlastní příběh.
Hisatake Murata, prezident týmu: „Účast na Le Mans je vždy velkou poctou a my jsme hrdí na to, že se vracíme jako trojnásobní vítězové. Děláme maximum, abychom prodloužili naši vítěznou šňůru a stali se prvním vítězem Le Mans mezi hypercary. Konstruktéři a mechanici odladili vůz v těsné spolupráci s jezdci s jasným zadáním být na Le Mans co nejsilnější. Nebude to nic snadného, protože očekáváme lítý souboj s našimi konkurenty mezi hypercary a zároveň GR010 HYBRID vyráží na Le Mans vůbec poprvé, což je vždy náročné na techniku. Jsem šťastný, že na okruhu opět uvidíme fanoušky, což pro tento závod platí dvojnásob, protože se zde pokaždé starají o jedinečnou atmosféru. Děkujeme pořadatelům ACO za jejich nemalé úsilí, aby něco takového vůbec bylo možné. Jsem si jist, že tento závod Le Mans bude pro všechny nezapomenutelným zážitkem.“
Mike Conway (GR010 HYBRID, vůz č. 7): „Na tento závod tvrdě dřeme po celý rok, takže se již nemohu dočkat, až usednu do vozu a vyrazím. Le Mans je dnes sprinterský závod; celých 24 hodin musíme maximálně tlačit na pilu a pokud možno mít závod stále pod kontrolou. Ze zkušeností víme, že do hry může vstoupit řada různých faktorů; se sedmičkou jsme zde v minulosti neměli štěstí. Ale to nic nemění na tom, jak k Le Mans přistupujeme jako jezdci. Opět s pokorou zabereme a absolvujeme veškerou přípravu, abychom na závod byli nachystáni, stejně jako tomu bylo v několika posledních letech. Doufáme, že k nám závod Le Mans bude laskavý a konečně si dojedeme pro vytoužené vítězství.“
Kamui Kobajaši (GR010 HYBRID, vůz č. 7): „Na Le Mans se každoročně těším; je to zlatý hřeb sezony, který motivuje veškeré naše úsilí. Závodění na Le Mans je mimořádná zkušenost, zvláště v kvalifikacích, kdy máte nové obutí a vezete jen málo paliva. Již jsem zde třikrát vybojoval pole position, ale naším cílem je závod vyhrát. Byli jsme zde se sedmičkou hodně silní, ale vždy se přihodilo něco, kvůli čemu jsme to nedokázali úspěšně dotáhnout až do konce. Takže letos se musíme všem potížím vyhnout a usilovat o dokonalou jízdu. Jsme všichni plně soustředěni a neztrácíme optimismus.“
José María López (GR010 HYBRID, vůz č. 7): „Těžké chvíle nás posilují, což je věřím i případ sedmičky na Le Mans. Nezabýváme se teď tím, k čemu zde v minulosti došlo; těšíme se a jako vždy snažíme o zlepšení, ať již jako tým nebo jezdci. S Mikem a Kamuim tvoříme již jakousi rodinu, což platí i pro naše konstruktéry a mechaniky, přičemž všichni směřujeme k témuž cíli: zvítězit na Le Mans. Věřím, že jako tým jsme nikdy nebyli silnější, a také víme, co dělat. Na Le Mans to nikdy není snadné a bezpochyby i letos to bude náročné, ale dáme do toho maximum.“
Sébastien Buemi (GR010 HYBRID, vůz č. 8): „Le Mans je speciální závod a současně speciální pro mne osobně. Je součástí naší rodinné historie a pamatuji se na vyprávění, jak zde v 60. letech závodil můj dědeček. Mám vzpomínky, jak jsem jako dítě navštívil ženevský autosalon a nechal se fotit vedle Toyoty TS020. Tehdy bych si absolutně nedokázal představit, že bych zde jednou mohl být jako trojnásobný vítěz. Jsem vděčný za příležitost bojovat o další vítězství, ale vím, že s novým vozem a silnou konkurencí to bude hodně náročné. Víme, co si vítězství žádá, takže se musíme držet plánu a určitě se nedopouštět chyb. No a pak uvidíme, jak si v neděli budeme stát.“
Kazuki Nakadžima (GR010 HYBRID, vůz č. 8): „Atmosféra zde na Le Mans je neuvěřitelná. Když jsem na Le Mans v roce 2012 závodil poprvé, uchvátil mě zvukový doprovod a nadšení davu fanoušků. Vloni nám to opravdu chybělo, takže mám velkou radost, že se diváci opět vrací. Le Mans je nejnáročnějším závodem světa a ze zkušeností všichni víme, že se může stát prakticky cokoli. Všichni se maximálně snažíme o to, aby se prvním vítězem mezi hypercary stal GR010 HYBRID; nenecháme se ničím rozptylovat a budeme doufat, že nás štěstí neopustí. Nic nebereme jako samozřejmost a uděláme vše pro to, abychom se opět postavili na nejvyšší stupínek na pódiu.“
Brendon Hartley (GR010 HYBRID, vůz č. 8): „Do Le Mans jsem se zamiloval již při první návštěvě, která pro mě byla upřímně trochu překvapením. Atmosféra je pozoruhodná a moc si také užívám ten týmový prvek, kdy všichni spolupracujeme na dosažení stejného cíle. Všichni mechanici i konstruktéři vyvíjejí nadlidské úsilí a jezdci si jednotně vyměňují co nejvíce informací. Musíme na úspěchu spolupracovat jako jeden velký tým, a to také uděláme, abychom GR010 HYBRID připravili na tuto největší výzvu. Všichni jedeme na Le Mans se snem o vítězství, ale v příštích dnech nás čeká spousta tvrdé práce, aby naše šance byly co nejvyšší.“