Dny do zahájení Rallye Dakar 2025 se krátí a soutěžní tým TOYOTA GAZOO Racing (TGR) se připravuje na vrcholnou zkoušku vytrvalosti a jezdeckého umění. Napříč Saudskou Arábií se opět rozjede závod proslulý svým náročným charakterem a nepředvídatelnými výzvami, kdy účastníky čeká přes 8000 kilometrů zrádného terénu včetně více než 5000 kilometrů speciálních měřených úseků. Letošní podnik slibuje, že si soutěžící sáhnou na dno při zdolávání jedné z nejtěžších tras v historii závodu.
Dakarská rallye 2025 připraví půdu pro šampionát W2RC (World Rally-Raid Championship), neboť jako taková je úvodním kolem sezóny. Dobrý výsledek v tomto prvním podniku je pro TOYOTU GAZOO Racing velmi důležitý, neboť tým chce navázat na své úspěšné tažení ve W2RC 2024, kdy tato japonská automobilka vyhrála již potřetí za sebou mistrovský titul v kategorii značek.
Očekává se, že šestý ročník Rallye Dakar v Saudské Arábii bude jedním z nejnáročnějších v historii závodu. Soutěžící startují z města Bisha v jihozápadní části země a vydají se po pečlivě zvolené trase využívající výhod různorodého a náročného terénu tohoto regionu. Závod bude zahájen 3. ledna 2025 prologem, kdy se rozhodne o startovním pořadí účastníků před zahájením hlavní části podniku.
Součástí trasy je řada zpestřujících prvků, jako například náročná časovka na 48 hodin (Chrono), která ještě v raných fázích závodu prověří vytrvalost všech zúčastněných, resp. maratonská etapa, kdy týmy musejí zvládnout celou noční jízdu vlastními silami a prostředky bez pomoci zvenčí. Zlatým hřebem druhého týdnu závodu budou legendární pouštní duny v „Pustých končinách“, kde se soutěžní pole tradičně roztrhá vlivem zdolávání vysoko se tyčících písečných dun a komplikací při navádění.
Závod čítá celkem 12 etap v širokém délkovém rozpětí, od krátké a náročné 134km etapy v posledním dni podniku až po decimující 606km etapu č. 6. Krátký oddych nabídne odpočinkový den 10. ledna ve městě Hail, ale hned poté navazují nejdelší měřené úseky a náročné duny v druhém týdni podniku. Závod bude zakončen 17. ledna ve městě Shubaytah (Šubajtá), kde na ty nejúspěšnější čeká slavnostní pódium.
TOYOTA GAZOO Racing nasadí na Rallye Dakar 2025 celkem šest posádek ve složení, které je mixem bohatých zkušeností a mladistvého talentu. V barvách týmu TOYOTY GAZOO Racing (Europe) pojedou Lucas Moraes (vůz č. 203) s navigátorem Armandem Monleonem, resp. Seth Quintero (vůz č. 204) s Dennisem Zenzem. Za TOYOTU GAZOO Racing South Africa pojedou Giniel de Villiers a Dirk von Zitzewitz (vůz č. 206), Henk Lategan a Brett Cummings (vůz č. 211), Guy Botterill a Dennis Murphy (vůz č. 205) a Saood Variawa a Francois Cazalet (vůz č. 218). Uvedená šestice posádek bude představovat jednu z nejlépe vyvážených a nejvíce konkurenceschopných jezdeckých sestav v rámci celého podniku.
Všechny posádky nastoupí s nejnovějším provedením vozů GR DKR Hilux Evo, které již prokázaly své kvality v rallyových podnicích. Hilux Evo v provedení 2025 staví na úspěšném modelu z roku 2024 a přidává některá vylepšení klíčových systémů a komponent s cílem dosáhnout maximální spolehlivosti, odolnosti a jízdních schopností v nelítostných podmínkách Dakarské rallye. Uvedená vylepšení vycházejí z filozofie průběžného zlepšování Toyota Kaizen a důsledného odhodlání vyrábět stále lepší automobily.
Tým TOYOTA GAZOO Racing stráví čas před zahájením závodu pečlivou přípravou. Až závodní vozy dorazí do Saudské Arábie, nejprve budou opětovně sestaveny. Soutěžní posádky poté absolvují důkladné rozjezdy před závodem, aby byla zaručena bezchybná funkčnost všech vozů před ostrým startem závodu. Všechny závodní posádky a členové týmu mechaniků dále absolvují povinný akreditační proces, kdy obdrží nezbytná povolení k účasti. Vozy budou nakonec podrobeny důkladné technické prohlídce, kdy organizátoři závodu potvrdí splnění přísných podmínek dakarské soutěže. Jedná se např. o kontrolu bezpečnostního vybavení řidiče, systémů vozidla a způsobilosti posádek k účasti v této soutěži.
Lucas Moraes: „Dakarská rallye je pokaždé vrcholnou zkouškou jezdců i vozidel, ale letošní trasa vypadá jako vůbec jedna z nejtěžších, která kdy byla. Každý den bude bitva, od dun v Pustých končinách až po náročné kamenité úseky. GR DKR Hilux Evo se pokaždé osvědčil a s ohledem na vylepšení pro rok 2025 jsem si jist, že máme pro tuto výzvu dokonalý stroj. Těším se na zahájení sezóny a již se nemohu dočkat, až s touto náročnou tratí změříme síly.“
Seth Quintero: „Dakarská rallye 2025 bude mimořádná výzva, a tak se již nemohu dočkat, až se do toho dáme. Trasa je brutální a již teď víme, že žádný den nebude ani náznakem odpočinkový, ale právě proto je Dakar tak mimořádný. GR DKR Hilux Evo je na takové extrémní podmínky stavěný, a protože jej tým opět vylepšil, dodává nám to jistotu, že můžeme ještě více tlačit na pilu. Již se těším a jsem zvědav, čeho v tomto kultovním podniku dosáhneme.“
Všechny posádky nastoupí s nejnovějším provedením vozů GR DKR Hilux Evo, které již prokázaly své kvality v rallyových podnicích. Hilux Evo v provedení 2025 staví na úspěšném modelu z roku 2024 a přidává některá vylepšení klíčových systémů a komponent s cílem dosáhnout maximální spolehlivosti, odolnosti a jízdních schopností v nelítostných podmínkách Dakarské rallye. Uvedená vylepšení vycházejí z filozofie průběžného zlepšování Toyota Kaizen a důsledného odhodlání vyrábět stále lepší automobily.
Tým TOYOTA GAZOO Racing stráví čas před zahájením závodu pečlivou přípravou. Až závodní vozy dorazí do Saudské Arábie, nejprve budou opětovně sestaveny. Soutěžní posádky poté absolvují důkladné rozjezdy před závodem, aby byla zaručena bezchybná funkčnost všech vozů před ostrým startem závodu. Všechny závodní posádky a členové týmu mechaniků dále absolvují povinný akreditační proces, kdy obdrží nezbytná povolení k účasti. Vozy budou nakonec podrobeny důkladné technické prohlídce, kdy organizátoři závodu potvrdí splnění přísných podmínek dakarské soutěže. Jedná se např. o kontrolu bezpečnostního vybavení řidiče, systémů vozidla a způsobilosti posádek k účasti v této soutěži.
Lucas Moraes: „Dakarská rallye je pokaždé vrcholnou zkouškou jezdců i vozidel, ale letošní trasa vypadá jako vůbec jedna z nejtěžších, která kdy byla. Každý den bude bitva, od dun v Pustých končinách až po náročné kamenité úseky. GR DKR Hilux Evo se pokaždé osvědčil a s ohledem na vylepšení pro rok 2025 jsem si jist, že máme pro tuto výzvu dokonalý stroj. Těším se na zahájení sezóny a již se nemohu dočkat, až s touto náročnou tratí změříme síly.“
Seth Quintero: „Dakarská rallye 2025 bude mimořádná výzva, a tak se již nemohu dočkat, až se do toho dáme. Trasa je brutální a již teď víme, že žádný den nebude ani náznakem odpočinkový, ale právě proto je Dakar tak mimořádný. GR DKR Hilux Evo je na takové extrémní podmínky stavěný, a protože jej tým opět vylepšil, dodává nám to jistotu, že můžeme ještě více tlačit na pilu. Již se těším a jsem zvědav, čeho v tomto kultovním podniku dosáhneme.“
Rallye Dakar 2025: Trasa
ETAPA | DATUM | START A CÍL | DÉLKA ÚSEKU |
|
|
| Celkem | Speciálky |
Prolog | Pátek, 3. ledna 2025 | BISHA > BISHA | 79 km | 29 km |
1 | Sobota, 4. ledna 2025 | BISHA > BISHA | 500 km | 412 km |
2 | Neděle, 5. ledna 2025 Pondělí, 6. ledna 2025 |
BISHA > BISHA |
1057 km | 965 km |
3 | Úterý, 7. ledna 2025 | BISHA > AL HENAKIYAH | 845 km | 496 km |
4 | Středa, 8. ledna 2025 | AL HENAKIYAH > ALULA | 588 km | 415 km |
5 | Čtvrtek, 9. ledna 2025 | ALULA > HAIL | 491 km | 428 km |
– | Pátek, 10. ledna 2025 | HAIL |
|
6 | Sobota, 11. ledna 2025 | HAIL > AL DUWADIMI | 829 km | 606 km |
7 | Neděle, 12. ledna 2025 | AL DUWADIMI > AL DUWADIMI | 745 km | 481 km |
8 | Pondělí, 13. ledna 2025 | AL DUWADIMI > RIJÁD | 733 km | 487 km |
9 | Úterý, 14. ledna 2025 | RIJÁD > HARADH | 589 km | 357 km |
10 | Středa, 15. ledna 2025 | HARADH > SHUBAYTAH | 638 km | 119 km |
11 | Čtvrtek, 16. ledna 2025 | SHUBAYTAH > SHUBAYTAH | 506 km | 280 km |
12 | Pátek, 17. ledna 2025 | SHUBAYTAH > SHUBAYTAH | 205 km | 134 km |