Soutěžní tým TOYOTA GAZOO Racing WRT (World Rally Team) se připravuje na další z kultovních rallyových podniků, kterým je legendární Rallye Akropolis. Jede se od 9. do 12. a právě se vrací do světového rallyového šampionátu FIA. Rallye Akropolis byla součástí soutěžního kalendáře WRC naposledy v roce 2013, přičemž od prvního ročníku, pořádaného 40 let předtím, byla v soutěžním kalendáři prakticky každým rokem. Podnik je proslulý kamenitými cestami v horách v kombinaci s vysokými teplotami, což znamená nemalou zátěž pro vozidla, obutí i samotné jezdce.
Sébastien Ogier, který tento podnik v roce 2011 vyhrál, míří do Řecka s náskokem 38 bodů v žebříku šampionátu, následován stájovým kolegou Elfynem Evansem na sdíleném druhém místě. Premiéru na Rallye Akropolis zažije Kalle Rovanperä, aktuálně čtvrtý v žebříčku soutěžních jezdců.
Poprvé se zde objeví i Takamoto Katsuta z programu Rally Challenge Program týmu TOYOTA GAZOO Racing WRC. Čtyři podniky před koncem letošního šampionátu si Toyota drží náskok 41 bodů v žebříčku továrních týmů.
Rallye vystartuje ve čtvrtek odpoledne z hlavního města Atén, přičemž slavnostní start proběhne pod památnou aténskou akropolí s krátkou erzetou v ulicích kolem náměstí Syntagma. V pátek se odtud posádky vydají na dva měřené úseky nedaleko Loutraki, z toho jeden se bude po přezouvání kolem oběda opakovat, a následovat bude další dvojice erzet na trase směřující severně do servisního parku ve městě Lamia.
Nejdelším dnem rallye je sobota, začínající sestavou čtyř rychlostních zkoušek rozdělených na dvě části přezouváním ve městě Itea. Dva z těchto měřených úseků – Pavliani a Eleftherohori – se budou opakovat po kompletním odpoledním servisu ve městě Lamia. V neděli pak podnik uzavírá nejdelší víkendová erzeta Pyrgos (33,2 km), vložená mezi dva průjezdy proslulého měřeného úseku Tarzan.
Jari-Matti Latvala (šéf týmu)
„Je skvělé, že se WRC vrací do Řecka. Vlastně když se Rallye Akropolis konala naposledy, tak jsem ji vyhrál, a je to podnik, který mám osobně moc rád. O způsobu jízdy zde musíte opravdu hodně přemýšlet, protože to místy může být dost drsné a rychle zde odchází obutí. Některé z erzet kousek od Lamie se nejely již 16 let, takže pro všechny současné jezdce budou zcela nové. Víme, že pořadatelé na těchto trasách dost zapracovali, takže stav povrchu se zdá být mnohem lepší, než tomu bývalo v minulosti. Je tam ale spousta nezpevněného štěrku na povrchu, takže první vozy na trati by to mohly mít dost těžké. Ačkoli jde v rámci rallyového kalendáře o novinku, máme v rámci týmu s Rallye Akropolis celkem slušné zkušenosti, a tak doufám, že nám to pomůže k úspěchům v tomto podniku.”
Sébastien Ogier (jezdec, vůz č. 1)
„Mám radost, že se WRC opět vrací do Řecka. Rallye Akropolis patří k podnikům, které se navždy zapsaly do historie WRC, a tak nám již několik let chyběl. Tuto zemi mám určitě moc rád, a tak se již těším, až se tam opět vrátím. Samozřejmě z minulosti přibližně víme, co asi očekávat, ale bude to novinka v tom smyslu, že asi všichni si budou muset připravit nový rozpis trati, což je vždy dobré, když všichni takto začínají ze stejné úrovně. Vím, že na této rallye bude náročné čistit trať, ale je určitě pěkné mít toto postavení na šampionátu, a jsme tudíž připraveni udělat vše pro to, abychom si tento náskok udrželi. To bude naším cílem.“
Elfyn Evans (jezdec, vůz č. 33)
„Akropolis jsem již jednou absolvoval v roce 2012, ale to bylo ještě v kategorii dvoukolek. Samozřejmě to bude tentokrát něco úplně jiného s vozem WRC a také to bude vyžadovat spoustu nových poznámek do rozpisu trati. Takže to pro mne bude spíše jako úplně nová rallye, ačkoli Scott tam již získal o něco více zkušeností než já. Podnik zahrnuje spoustu erzet, které se pojedou pouze jednou, což je neobvyklé a znamená to, že budeme muset zvládnout spoustu čištění trati – podobně jako při každé rallye na suché šotolině. Nevíme přesně, co nás vlastně čeká, ale jako vždy vyrážíme s cílem dosáhnout toho nejlepšího výsledku.“
Kalle Rovanperä (jezdec, vůz č. 69)
„Je pěkné, že vyrazíme na další z klasických podniků WRC. Jsem si vědom, že pokaždé v minulosti byla Akropolis těžká. Na videích, která jsme měli k dispozici, vypadají cesty v mnohem lepším stavu než v minulosti, a tak to myslím bude zajímavý podnik. Vzhledem k počtu erzet, které se pojedou pouze jednou, bude opravdu důležité mít dobré nastavení pro podmínky prvního průjezdu, kdy to trochu víc klouže, takže na to jsme se v testování před akcí nejvíce zaměřili. Doufejme, že budeme mít tempo, abychom opět zabojovali o místa na stupních vítězů. Musíme to prostě zkusit, předvést čistou jízdu a uvidíme, čeho dosáhneme.“