Soutěžní tým TOYOTA GAZOO Racing WRT na kultovním okruhu v Monze završil úspěšné tažení v letošním šampionátu ziskem hned tří mistrovských titulů, kdy si Toyota díky prvnímu a druhému místu v posledním kole pojistila první místo v boji o pohár konstruktérů. Sébastien Ogier a Julien Ingrassia vítěznou jízdou vybojovali již osmý titul mistrů světa v kategorii soutěžních jezdců, respektive navigátorů.
Ogier a Ingrassia v závěrečném kole šampionátu v Monze jeli proti týmovým kolegům Elfynu Evansovi a Scottu Martinovi, kdy obě posádky po celý víkend sváděly impozantní souboj o vítězství, během nějž si šestkrát prohodily pořadí v čele závodu.
Do posledního dne sestávajícího ze tří náročných úseků kolem Monzy vstupovaly s časovým rozdílem pouhé poloviny sekundy – a poté v úvodním měřeném úseku zajely identický čas. O vítězství v rallye ve prospěch Ogiera nakonec rozhodlo zhasnutí motoru Evansova vozu v předposlední erzetě s tím, že Ogierovi k zisku mistrovského titulu stačilo vybojovat libovolné pódiové umístění.
Po vítězném tažení v Monte Carlu, Chorvatsku, na Sardinii a v Keni se tak Ogier s Ingrassiou těšili již z pátého vítězství sezóny. V posledním podniku své profesionální kariéry si tak zajeli pro 54. společné vítězství ve WRC. Ogier bude v roce 2022 na částečný úvazek reprezentovat tým TOYOTA GAZOO Racing, zatímco Ingrassia se svoji mimořádně úspěšnou kariéru v roli navigátora rozhodl ukončit.
Evans a Martin pro Toyotu v této sezóně vybojovali již pátý double v podobě prvního a druhého místa v závodu; zároveň po vítězstvích v Portugalsku a Finsku již druhým rokem za sebou obsadili druhé místo v celkovém pořadí šampionátu.
Kalle Rovanperä s navigátorem Jonnem Halttunenem vedle svých týmových kolegů klíčovým způsobem přispěli k úspěchu mezi továrními týmy, a to i díky prvním vítězstvím v kariéře, kterých letos dosáhli v Estonsku a Řecku. V posledním kole se ukázali jako příkladní týmoví hráči, kdy se zaměřili na čistý dojezd na devátém celkovém místě ve snaze nijak neohrozit zisk mistrovského titulu pro tovární týmy.
Toyota díky tomu vyhrála šampionát továrních týmů již popáté – a v historickém žebříčku celkového počtu získaných titulů tak obsadila sdílené třetí místo – a dokonce druhé od návratu do WRC v roce 2017 s vozem Yaris WRC. Uvedený vůz si v posledním kole éry World Rally Car dojel pro 26. a současně poslední vítězství, neboť v roce 2022 startuje nová epocha s hybridními vozy Rally1.
Na celkově sedmém místě dojeli Takamoto Katsuta a navigátor Aaron Johnston z programu TGR WRC Challenge Program, kteří se vypořádali s kolizí v předposledním měřeném úseku a dosáhli druhého nejrychlejšího času v závěrečné Power Stage poté, co mechanici týmu díky heroickému nasazení dokázali jejich vůz opravit během 15minutové servisní přestávky.
Akio Toyoda (zakladatel týmu)
„Po celou sezónu byla na stupních vítězů vždy alespoň jedna z našich posádek – včetně Takamota. Díky nim jsem mohl všechny podniky sledovat v napjatém očekávání, že opět zvítězí někdo z našeho týmu. A pak v tomto posledním podniku na jedné straně Seb s Julienem, kteří usilovali o svůj osmý titul, a Elfyn se Scottem, kteří stále měli možnost vyhrát svůj první, sváděli nekompromisní bitvu až do samotného konce. Jako velký fanoušek rallye jsem je sledoval s nervy k prasknutí. ‚Naše vozy Yaris WRC svádějí bitvu v tak napínavé situaci na nejvyšší úrovni soutěže…‘ pro nás v Toyotě to bylo jako sen. Rád bych oběma posádkám srdečně poděkoval za to, že nám takové pocity dokázaly zprostředkovat.
Sebe a Juliene, blahopřeji! Skutečně oceňuji, že jste bojovali na maximum až do samotného konce. Zisk osmi titulů mistra světa je úžasný rekord, a my jsme hrdí na to, že dva z těch osmi byly s Toyotou. Mockrát vám děkuji. Zisk titulu mezi továrními týmy a současně souboj Seba s Elfynem: všichni členové týmu se toho společně chopili tak, abychom dosáhli obojího. To pěkně ukázala Kalleho jízda po celou dobu podniku. Kalle a Jonne, moc vám děkuji za to, co jste pro tým udělali.
A díky Jari-Mattimu se tým mohl upřímně usmívat. Jari-Matti, který byl sám jezdcem, je tím leaderem, který staví jezdce na první místo. Myslím, že všichni jezdci mohli sezónu zakončit s úsměvem, protože všechna rozhodnutí byla uskutečněna z perspektivy soutěžního jezdce. Nesnáší prohry. Stejně jako já sám, možná ještě silněji. Jsem přesvědčen, že právě jeho rozhodnutí postavená na filozofii ‚nesnáším prohry‘ přispěla k tomu, že je tým tak silný.
Jari-Matti mě překvapil ještě v jedné věci. A to v perfektní komunikaci se členy týmu. Ve videu natočeném týmem jsem měl možnost jej vidět, jak se brzy ráno v servisním parku osobně zdraví s každým členem týmu. Díky němu dokázalo úzce spolupracovat všech 200 členů od Finska, přes Estonsko a Německo až po Japonsko. Opravdu oceňuji, že se mu podařilo vybudovat ‚tým řízený jezdci‘ a ‚profesionální tým s rodinnou atmosférou‘, o což jsme také usilovali.
Právě díky tomuto týmu je Yaris WRC od roku 2017 stále silnější. Při první rallye v roce 2017 jsem prosil, aby byl Yaris WRC na závěr sezóny nejsilnější. Yaris WRC během těch pěti let absolvoval 59 podniků, kdy jsme se naučili spoustu věcí, v těch vyhraných i prohraných. Týmu se skutečně podařilo z posledního Yarisu WRC udělat vůz silný jako nikdy. Z toho mám opravdu radost.
V příštím roce bude náš vůz kvůli novým předpisům zcela nový a jeho vývoj v těchto chvílích právě kulminuje. Tým má nesmírně napilno, a jsem tak všem moc vděčný, což platí i pro rodiny, které nás podporují. Připravíme ještě silnější Yaris a v nadcházejících sezónách nabídneme našim fanouškům ještě atraktivnější podívanou. Věřím, že fanoušci se na náš nový vůz i nové výzvy již těší. Vážím si vaší nepolevující podpory TGR WRT.“
Jari-Matti Latvala (šéf týmu)
„Hodně jsme se nadřeli, abychom získali mistrovský titul mezi týmy a současně i pro soutěžní jezdce a navigátory. Máme úžasný tým se skvělými lidmi a nejlepšími jezdci v šampionátu. Jsem skutečně hrdý na všechny členy týmu i posádky. Je neuvěřitelné, čeho Seb s Julienem během své kariéry dosáhli. Elfyn a Scott si vedli úžasně a postarali se o napínavý souboj; ohromné díky patří také Kallemu a Jonnemu za roli, kterou sehráli. V roce 2018 jsem získal pohár pro konstruktéry jako jezdec – a je to jedinečný pocit to nyní zopakovat v roli šéfa týmu. Je to zároveň krásný způsob, jak zakončit tuto epochu s těmito vozy; letošní vítězství v devíti rallyových podnicích je úžasné.“
Sébastien Ogier (jezdec, vůz č. 1)
„Tento druh emocí je skutečně těžké popsat. Určitým způsobem cítíte prázdnotu, protože to byla nesmírně vyčerpávající sezóna – jako vždy, když do toho musíte dát vše, abyste šampionát vyhráli. Ale právě pro okamžiky jako je tento to děláme. Velké díky všem členům týmu: bez nich jsme ničím a dnes jsme všichni mistry světa, takže to oslavme. Je pozoruhodné, co se Toyotě podařilo, a tým si to zaslouží, protože do toho dal vše. Emoce jsou ještě silnější při vědomí toho, že se jedná o zakončení mé cesty s Julienem. Nikdy by nás ani nenapadlo, že bychom to mohli završit tak krásně. Věděli jsme, že nás tento víkend čeká ještě hodně práce a nic není rozhodnuto. Nemuseli jsme Elfyna porazit, ale také jsme si nemohli dovolit zvolnit a propadnout se pořadím, takže nakonec zvítězit, to je prostě dokonalé.“
Elfyn Evans (jezdec, vůz č. 33)
„Z dneška mám samozřejmě poněkud smíšené pocity. Přirozeně vždy chcete více. Věděli jsme, že mistrovský titul bude těžký, ale i tak jsme to chtěli zkusit a rallye vyhrát. Nakonec k tomu nedošlo, ale blahopřejeme Sebovi a Julienovi k dalšímu úžasnému titulu a také k jejich senzační společné kariéře. Chtěl bych poděkovat všem z týmu, kteří vynaložili ohromný kus práce, aby nám připravili úžasné vybavení, ale také fantastickou pracovní atmosféru. Zároveň se s láskou loučíme s Toyotou Yaris WRC, kterou byla radost řídit.“
Kalle Rovanperä (jezdec, vůz č. 69)
„Je to skvělý pocit napomoci k zisku mistrovského titulu mezi továrními týmy. Byla to pro nás opravdu krásná sezóna a ze zisku týmového titulu máme také skvělý pocit, protože jsme v řadě rallye dokázali přispět hezkými body. Je to pro tým moc důležité a je to skutečně krásný pocit být součástí toho všeho. Tento víkend opravdu nebylo snadné odvést práci, kterou jsme nakonec zvládli, ale bylo to důležité, že se to povedlo. A tento pocit potvrzuje, že to za to stálo. Tým se opravdu nadřel, takže velké blahopřání a také velké poděkování. Byl to skvělý rok s úžasným vozem a myslím si, že jsme všem dokázali, jak silný náš tým je.“
PŘEDBĚŽNÉ KONEČNÉ VÝSLEDKY, RALLYE MONZA
1 Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (Toyota Yaris WRC) 2 hod 39 min 8,6 s
2 Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota Yaris WRC) +7,3 s
3 Dani Sordo/Cándido Carrera (Hyundai i20 Coupe WRC) +21,3 s
4 Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 Coupe WRC) +32,0 s
5 Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Hyundai i20 Coupe WRC) +1 min 32,0 s
6 Teemu Suninen/Mikko Markkula (Hyundai i20 Coupe WRC) +2 min 22,6 s
7 Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota Yaris WRC) +2 min 34,5s
8 Gus Greensmith/Jonas Andersson (Ford Fiesta WRC) +2 min 50,2 s
9 Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota Yaris WRC) +4 min 49,6 s
10 Andrea Crugnola/Pietro Ometto (Hyundai i20 N Rally2) +9 min 6,9 s