V sobotu 11. února zavítalo mistrovství světa ABB FIA Formule E poprvé ve své historii do hlavního města indického státu Telangána. Na 2,3 kilometru dlouhém okruhu v ulicích Hajdarábádu s výhledem na jezero Hussain Sagar se představíilo 22 elektrických monopostů třetí generace, včetně modelu DS E-TENSE FE23, který vyvinula DS Performance, závodní divize společnosti DS Automobiles. Barvy Barvy DS PENSKE opět hájili úřadující mistr světa Stoffel Vandoorne spolu s dvojnásobným šampionem v historii Formule E Jean-Éric Vergnem.
Hajdarábád je čtvrtým největším městem v Indii s téměř sedmi miliony obyvatel. V minulosti byl sídlem sultánů a nizámů, dnes je znám jako rychle rostoucí centrum IT průmyslu soupeřící o prvenství s karnátackým Bengalúru. Vůbec první závod mistrovství světa ABB FIA Formule E v Indii byl sponzorován společností Greenko, jednou z předních světových společností zabývajících se řešením energetické transformace a dekarbonizace. Greenko Group byla založena v roce 2006 a jako lídr v oboru buduje, vlastní a provozuje vysoce kvalitní zdroje obnovitelné energie nahrazující fosilní paliva integrovanou dekarbonizovanou energií. Základní hodnoty společnosti Greenko tak jsou v souladu s posláním mistrovství světa ABB FIA Formule E, kterým je urychlení směrem k budoucnosti čisté energie.
Přesvědčivé vítězství DS PENSKE
Jak uvedl ředitel DS Performance Eugenio Franzetti, „DS Performance od předchozího závodu tvrdě pracovala s jasným cílem zlepšit náš výkon.“ A skutečně to bylo na průběhu závodu a hlavně jeho výsledku znát. Závod v Hajdarábádu před pětadvacetitisíci diváky, mezi nimiž byla řada vysokých hodnostářů, bollywoodských celebrit a sportovních hvězd, vyhrál přesvědčivě Jean-Éric Vergne, který v poslední třetině závodu tvrdě bojoval, aby se udržel před dvojicí Envision Racing Nickem Cassidym a Sébastienem Buemim, i když António Félix da Costa (TAG Heuer Porsche Formula E Team) nakonec skončil třetí poté, co byl Švýcarský pilot po závodě penalizován.
Vítězství ve velkém stylu
Jedná se o Vergneovo první vítězství ve Formuli E od závodu v Římě v dubnu 2021 a dosáhl ho ve velkém stylu, mnohými považováno za jedno z jeho nejlepších vítězství. V Indii odstartoval z pole position Mitch Evans s Jaguarem a po zhasnutí červených světel udržel první pozici před Vergnem ve zlatočerné formuli v barvách DS Penske. Vergne se probojoval do čela závodu v patnáctém kole z dvaatřiceti (plus jedno kolo po výjezdu safety caru). Dvojnásobný šampion smetl Buemiho ve vlásence poté, co se dvojice Jaguar TCS Racing vzájemně vyřadila na rovince dvě kola předtím. Při tomto incidentu Sam Bird vyjel na čtvrtého Sachu Fenestraze (Nissan Formula E Team). Britský pilot nedokázal zpomalit svůj I-TYPE 6 včas, když se srazil s týmovým kolegou Mitchem Evansem – který byl v té době třetí – a jeho vůz se roztočil. Oba Jaguary byly nakonec nuceny odstoupit. Od té chvíle vedl Vergne, ale ve zpětných zrcátcích stále viděl vůz pilota týmu Envision Racing Nicka Cassidyho. Když se blížil k šachovnicové vlajce, dokázal novozélandský pilot na Vergnea nasbírat další čtyři procentní body využitelné energie v závěrečných fázích závodu. Vergne je však považován za dokonalého bojovníka Formule E a použil všechny triky, aby udržel Cassidyho za sebou a přejel čáru jako první.
Šťastný Jean-Éric Vergne
„Jsem velmi, velmi šťastný,“ prohlásil Jean-Éric Vergne a pokračoval: „Byl to těžký závod – na konci jsem se musel docela tvrdě bránit, ale nějak se nám ho podařilo vyhrát. Byl to čistý závod, bez chyb. Jsem opravdu spokojený s dnešní výhrou. Určitě těší každého v našem týmu. V prvních závodech je dobré to podpořit takovým dobrým závodem, takže to nemůže být lepší. Mám rád nové tratě – myslím, že je to cool. Zvlášť tato je hodně zábavná. Když trať skrývá spoustu malých tajemství, zřejmě je umím dostatečně rychle nalézt.“
Šťastný byl i ředitel DS Performance Eugenio Franzetti: „Motorsport je trochu jako život. Když spojíte tvrdou práci a lidskou kvalitu, vždy dosáhnete velmi dobrých výsledků. A právě to si z velkého vítězství Jean-Érica odnáším! Celý tým velmi tvrdě pracoval, abychom se vrátili na tuto úroveň výkonu, a naši jezdci předvedli skvělý závod. Jean-Éric byl po celý víkend velmi rychlý a Stoffel předvedl neuvěřitelný boj!“
Smolný den Porsche
Úřadující šampion Stoffel Vandoorne a druhý jezdec DS PENSKE skončil na osmém místě, což je dosud jeho nejlepší výsledek v sezóně, zatímco André Lotterer (Avalanche Andretti Formula E) a Edoardo Mortara (Maserati MSG Racing) uzavřeli první desítku.
Jake Dennis (Avalanche Andretti Formula E) se stal obětí přehnaně rychlého manévru Reného Rasta ve 26. kole ve vlásence – pilot týmu NEOM McLaren Formula E Team se rozjel a zastavil se o Dennisovo auto. Pascal Wehrlein, který skončil po skvělé stíhací jízdě čtvrtý, tak na něj získal v celkovém pořadí osmnáctibodový náskok (mezi tři nejlepší se nevešel letos vůbec poprvé). Na třetí místo se už dostal díky 25 bodům za vítězství Jean-Éric Vergne.
V mistrovství světa týmů má TAG Heuer Porsche 23bodový náskok před Avalanche Andretti.
Závod pod Stolovou horou
Pátým závodem mistrovství světa ABB FIA Formule E bude Cape Town E-Prix v sobotu 25. února, kdy se závod Formule E poprvé pojede v Jižní Africe. Tříkilometrový okruh je nastaven jako jeden z nejrychlejších využívaných ve Formuli E a bude součástí každoroční kampaně „Go Green Africa“, jejímž cílem je přimět jednotlivce a korporace, aby se ve způsobu, jakým jednají, stali šetrnějšími k životnímu prostředí. Závodní trať se nachází na stadionu DHL a jeho okolí v oblasti městského sportovního areálu, na kterou shlíží Stolová hora s výhledem na ostrov Robben u pobřeží jižního Atlantiku.
Bohumil Brejžek
Foto: DS Automobiles