Legendární Safari Rallye Keňa, která se loni vrátila do mistrovství světa FIA v rallye, je posledním podnikem sezony 2022 a představuje drsnou výzvu pro vozy, jejich posádky i pneumatiky. Posádky si budou muset poradit s kamenitými tratěmi plnými hlubokých kolejí i s rozmary počasí. Pomohou jim v tom pneumatiky Pirelli Scorpion KX WRC pro vrcholnou kategorii WRC a Scorpion K pro WRC2 a WRC3.
Miláno, 23. června 2022. I když jsou překonávané vzdálenosti kratší než v minulosti, pověst „trhače aut“ si keňská rallye stále drží. Tím, co stojí mezi auty a brutálními podmínkami afrických tratí, jsou především pneumatiky. Podmínky na trati se mohou v rámci jedné etapy značně lišit. Pneumatiky se tak musí vypořádat s hlubokými kolejemi i kluzkými kameny, ale musí také poskytnout dostatečnou trakci v písčitých úsecích, které se po dešti mohou rychle rozbahnit. Dalším nebezpečím, které je pro tuto rallye typické, je „feš feš“, práškovitý písek, v němž mohou auta snadno zapadnout.
Různé pneumatiky pro různé kategorie
Oproti závodům F1, kde závodí vozy stejné specifikace, startují do podniků Světového poháru v rallye auta hned tří kategorií. Vrcholem je „královská“ specifikace vozů Rally1 ve třídě WRC, kterou doplňují pomalejší vozy specifikace Rally2 v kategorii WRC2, následované ještě méně výkonnými speciály Rally3, soutěžícími v poháru WRC3. Proto společnost Pirelli připravuje dvě kompletní nabídky pneumatik, jednu pro vrcholné vozy WRC a druhou pro třídy WRC2 a WRC3.
Scorpion KX WRC: Šotolinová pneumatika pro nejvyšší kategorii se dodává ve dvou směsích. Obě do sezóny 2022 dostaly zesílenou strukturu a silnější konstrukci, jsou tedy uzpůsobeny vyšší hmotnosti a točivému momentu nejnovějších vozů Rally1. V Keni je připravena měkká směs SA pro optimální trakci na kluzkém či sypkém povrchu, zatímco tvrdá HA je volbou pro ty nejdrsnější povrchy, na kterých je důležitá hlavně odolnost a minimum defektů.
Scorpion K: Pro méně výkonné vozy Rally2 v kategorii WRC 2 a Rally3 pro kategorii WRC3, jsou připraveny pneumatiky Scorpion K, které Pirelli dodá taktéž ve tvrdé a měkké variantě. V mnoha ohledech jsou přitom podobné pneumatikám Scorpion KX pro vrcholnou kategorii. V servisních zónách v Keni jsou připraveny pneumatiky K6B (měkké) a K4B (tvrdé) pro vozy Rally2, zatímco týmy s vozy Rally3 si budou moci vybírat mezi K6 (měkké) a K4 (tvrdé). Varianta B pro vozy WRC2 se v na Safari Rallye představí poprvé a byla specificky přizpůsobena náročným podmínkám na afrických tratích.
Terenzio Testoni, manažer Pirelli pro rallye aktivity k tomu dodává: „Safari Rallye je jedinečná soutěž. Minulý rok nám ukázal, že na rozdíl od všech ostatních soutěží WRC, zůstává Safari Rallye stále spíše maratonem než sprintem. V Keni netrpí pneumatiky opotřebením, takže týmy budou využívat častěji měkké pneumatiky. V centru zájmu budou naopak bočnice, které si musí odolávat obrovskému množství kamenů i extrémně hlubokým kolejím, se kterými se jezdci setkají v mnoha úsecích každé rychlostní zkoušky. Nárazy mohou být tak silné, že poškodí mechanické komponenty vozu a okamžitě jezdce vyřadí. Mnoho úseků se projíždí na plný plyn a následuje ostré brzdění, což bude pro zesílené struktury KX WRC optimální prověrka. V této jedinečné soutěži jsou důležité nejen výkony, ale také odolnost.“
Rallye Keňa a Pirelli v číslech
Pirelli do Keni přivezlo 2000 pneumatik, z toho 570 pro vrcholné vozy Rally1.
Každý jezdec Rally1 může v průběhu rallye, včetně shakedownu, použít maximálně 32 pneumatik. Nové pravidlo pro šotolinové soutěže v roce 2022 říká, že každý jezdec si může před shakedownem zvolit navíc čtyři pneumatiky libovolné směsi navíc ke standardním:
- 28 pneumatikám Scorpion KX WRC SA a
- 8 pneumatik Scorpion KX WRC HA.
Pro ostatní vozy s pohonem čtyř kol, včetně těch v kategoriích WRC2 a WRC3 dodalo Pirelli dalších 1400 pneumatik. Každý jezdec bude mít k dispozici:
- 26 pneumatik Scorpion K6B (K6 pro WRC3) a
- 8 pneumatik Scorpion K4B (K4 pro WRC3).
Celkově může použít maximálně 30 pneumatik, včetně shakedownu, pro který je možné zvolit čtyři pneumatiky navíc.
363 44 kilometrů
Celková délka rychlostních zkoušek na Safari Rallye je v tomto roce nejdelší – 363 44 kilometru, což je o téměř 40 kilometrů více než v minulém roce. Prodlouženy byly rychlostní zkoušky Loldia a Soysambu, zatímco rychlostní zkoušky Geothermal a Narasha jsou letos zbrusu nové.
Na co se zaměřit?
Safari představuje příležitost pro další souboj velikánů WRC, Sébastienů Loeba a Ogiera. Minulý rok tu vyhrál Ogier v Toyotě, zatímco Loeb z týmu Ford M-Sport tu startoval jen jednou, v roce 2002.