Soutěžní tým TOYOTA GAZOO Racing WRT (World Rally Team) čeká rozhodující souboj o titul mistra světa na Rallye Monza. To je posledním kolem letošního světového rallyového šampionátu FIA a koná se ve dnech 3.-6. prosince 2020. Tým odjíždí do Itálie s Elfynem Evansem a Sébastienem Ogierem v roli hlavních favoritů usilujících o titul mistra světa mezi soutěžními jezdci.
Jejich vzájemný rozdíl na vrcholu žebříčku činí pouhých 14 bodů. Na dohled od mistrovského titulu v kategorii továrních týmů je i Toyota s odstupem pouhých sedmi bodů od prvního v pořadí. Další oporou v tomto úsilí bude Kalle Rovanperä, aktuálně pátý v bodování soutěžních jezdců s předpokladem velmi úspěšného zakončení slibné sezóny v postavení nováčka.
Rallye na samotný závěr roku se na kultovním soutěžním okruhu nedaleko Milána pořádá již od roku 1978, avšak letos se vůbec poprvé objevuje v soutěžním kalendáři WRC. Rychlostní zkoušky na Monze využívají samotnou soutěžní trať i historickou klopenou část oválu a příjezdové cesty s několika šotolinovými úseky.
V rámci premiéry ve WRC bude tato rallye zahrnovat i erzety na kopcovitých veřejných komunikacích severně od Bergama. Prosincové datum znamená, že výzvou pro jezdce budou i klimatické podmínky zahrnující déšť, bahno a spadané listí – jakožto i nízké teploty, potenciálně zhoršující záběrové schopnosti vozů.
Rallye začne ve čtvrtek odpoledne v Monze jednou krátkou erzetou, po níž bude v pátek následovat celkem pět měřených úseků kolem okruhu. V sobotu posádky čeká dvakrát opakovaná trojice rychlostních zkoušek na silnici poblíž Bergama, kdy jezdci absolvují bezmála polovinu z celkem 241,14 soutěžních kilometrů. Následuje návrat do Monzy na poslední sobotní měřený úsek a poté tři další erzety v neděli na závěr rallyového podniku.
Tommi Mäkinen (šéf týmu)
„Všichni jsme si přáli zakončit tuto sezónu pokud možno dalším rallyovým závodem – díky tedy všem, kteří přispěli k tomu, aby se to stalo realitou. Formát soutěže se bude trochu lišit od toho, na co jsme byli zvyklí. Myslím, že pro jezdce budou náročné zejména erzety v kopcích, které budou pro všechny nové. Naši jezdci nemají s vozem příliš velké zkušenosti na asfaltu, ale na tuto rallye jsme se připravili, jak nejlépe to šlo, počítaje v to i předsoutěžní zkoušky v tomto týdnu. Vypadá to slibně, že mistrovství jezdců vyhraje buď Elfyn nebo Seb, a oba budou mít naši plnou podporu. Titul pro tovární týmy je stále zcela otevřený, takže budeme muset ve finále tlačit na co nejlepší výsledek.“
Sébastien Ogier (jezdec, vůz č. 17)
„Monza bude novou výzvou. Jsem šťastný, že mohu konečně znovu naskočit do vozu a naposledy s ním v tomto šampionátu vystřelit. Je určitě lepší zakončit tímto způsobem než doma. Tento podnik jsem ještě nikdy nejel, ale sledoval jsem nějaká videa a myslím, že erzety na okruhu nebudou tak snadné, jak se zprvu zdály. Jsou tam i úseky na šotolině nebo dokonce na trávě nebo v bahně, což při nastavení vozu pro asfalt není nikdy snadné. A pak erzety v sobotu vypadají jako pěkné kopcovité silnice. V závislosti na klimatických podmínkách by také mohly být velmi náročné. Od Monte Carla jsme s vozem na asfaltu pořádně nikde nejeli, takže testování v tomto týdnu bylo klíčové, abychom získali co nejvíce zkušeností. Mám pocit, že nemám co ztratit, takže vlastně necítím žádný velký tlak a prostě dělám vše pro to, abych byl co nejlépe připraven.“
Elfyn Evans (jezdec, vůz č. 33)
„Od Sardinie jsme se zaměřovali na přípravu před dalším podnikem – pořád jsme chtěli, aby se rallyové podniky uskutečnily, a aby jich bylo co nejvíce. Jdu do toho s dobrou náladou. Víme, že je zapotřebí zajet dobrý výsledek, a tak jsme připraveni se do toho pustit a vydat ze sebe to nejlepší. Z toho, co jsme viděli ve videích od pořadatelů, budou sobotní erzety nahoře v kopcích opravdu hezké. Jsou tam hodně rychlé a plynulé měřené úseky na asfaltu, které by v tomto ročním období mohly být dost náročné. Na tomto typu povrchu pravděpodobně nemáme s naším vozem dost zkušeností, ale v Monte Carlu jsme měli dobrý pocit a víme, že vůz je v tomto ohledu silný. Problém je, že erzety na okruhu se naprosto liší od podmínek v kopcích. Takže se vynasnažíme to co nejlépe vycítit a uzpůsobit vůz tak, jak uznáme za vhodné.“
Kalle Rovanperä (jezdec, vůz č. 69)
„V letošním ruce jsem se toho musel hodně naučit, ale vše probíhalo relativně skvěle. Neustále jsem se učil dalším a dalším věcem. Vzhledem k tomu, že letos nebyly žádné podniky čistě na asfaltu, se myslím potřebuji učit nejvíce na tomto typu povrchu. Takže Monza bude pro mě těžká, ale zároveň to bude zajímavé. Od Monte Carla uplynula již spousta času, takže návrat na asfalt při zkouškách v tomto týdnu přinesl zvláštní pocity, ale ty se postupně pořád zlepšovaly. Přestože jsme již skoro na konci roku a byla celkem dost zima, grip zůstal stále velmi dobrý a pilotování Yarisu byla jedna radost. Bude to nový druh rallye s okolnostmi, které jsme zatím nezažili, jako je jízda na šotolinových úsecích s obutím pro asfalt, což jsem zatím nikdy nevyzkoušel. Ale jednoduše musíme být co nejrychlejší a útočit na maximum, protože nemohu nic ztratit.“